• Thu 29 Aug 2019 02:01
    979 visningar
    32 svar
    32
    979

    Sömnbesvär länge

    Hej,

    Jag är en ung kvinna, 20-25 år. Har i många år haft svårigheter med insomning vilket har lett till uppsägning från jobb och privata problem.

    Tog kontakt med vården men är tydligen för ung för sömntabletter och försöker därför ta hjälp av er, likasinnade. Testat meditation, träning, receptfria medel utan resultat. Hur har ni fått hjälp?

  • Svar på tråden Sömnbesvär länge
  • Anonym (Hm)
    Thu 29 Aug 2019 02:03
    #1

    Märkligt att du är för ung för läkemedel..jag fick testa sömnpiller när jag var yngre än dig.. 20 kanske något .

    Jag har oxå sömnproblem, det är svårt atr komma till ro ..jag ser på hypnos videos på youtube o meditationsvideos hjälper lite. Du kan annas testa kbt behandling med en terapuey

  • Thu 29 Aug 2019 06:54
    #2

    På vilket sätt har det lett till uppsägning??

  • Thu 29 Aug 2019 11:49
    #3
    Långbenopluto skrev 2019-08-29 06:54:49 följande:

    På vilket sätt har det lett till uppsägning??


    Hej! Valde helt enkelt att inte jobba kvar, då sömnen inte var förenlig med arbetstiderna
    Anonym (Hm) skrev 2019-08-29 02:03:44 följande:

    Märkligt att du är för ung för läkemedel..jag fick testa sömnpiller när jag var yngre än dig.. 20 kanske något .

    Jag har oxå sömnproblem, det är svårt atr komma till ro ..jag ser på hypnos videos på youtube o meditationsvideos hjälper lite. Du kan annas testa kbt behandling med en terapuey


    Testat detta under några års tid utan resultat :)
  • Tiina8­7
    Thu 29 Aug 2019 11:58
    #4
    ungkvinna1 skrev 2019-08-29 11:49:21 följande:

    Hej! Valde helt enkelt att inte jobba kvar, då sömnen inte var förenlig med arbetstidernaTestat detta under några års tid utan resultat :)


    Nu har jag inte problem med inskolningen utan djupsömnen så fick Vallergan som egentligen är ett antihistamin som används mot sömnproblem. För mig fungerar två tabelettr ca 1h före läggning väldigt bra. Blir trött och dåsig och somnar utan problem, får också djupsömn genom natten.

    Kanske kan det fungera för dig också? Hör med din läkare om Vallergan.
  • Thu 29 Aug 2019 12:02
    #5
    Tiina87 skrev 2019-08-29 11:58:16 följande:

    Nu har jag inte problem med inskolningen utan djupsömnen så fick Vallergan som egentligen är ett antihistamin som används mot sömnproblem. För mig fungerar två tabelettr ca 1h före läggning väldigt bra. Blir trött och dåsig och somnar utan problem, får också djupsömn genom natten.

    Kanske kan det fungera för dig också? Hör med din läkare om Vallergan.


    Tack så mycket för svar! Jag har lergigan comp utskrivet mot ångest (vilket även är ett antihistamin) som jag dock inte har använt, läste att det ska fungera mot sömnrubbningar. Jag känner mig osäker på om jag vill prova, då comp innehåller koffein och efedrin...

    Blir du dåsig dagen efter?
  • Anonym (Sofi)
    Thu 29 Aug 2019 12:20
    #6

    Jag använder Lergigan för sömnen, men inte Lergigan comp, det får du kolla upp för jag vet inte vad skillnaden är. Jag använder också melatonin, inte samtidigt utan varierar mellan dessa två. Kbt är väl annars det som är att föredra. Gå till vårdcentralen igen, du kan inte vara för ung för kbt.

  • Tiina8­7
    Thu 29 Aug 2019 12:23
    #7
    ungkvinna1 skrev 2019-08-29 12:02:24 följande:

    Tack så mycket för svar! Jag har lergigan comp utskrivet mot ångest (vilket även är ett antihistamin) som jag dock inte har använt, läste att det ska fungera mot sömnrubbningar. Jag känner mig osäker på om jag vill prova, då comp innehåller koffein och efedrin...

    Blir du dåsig dagen efter?


    Nej, jag blir inte dåsig dagen efter av två Vallergan. Däremot blev jag dåsig den gången jag provade tre tabletter. Har ordination på 1-3 tabl 0,5-1h före sänggående. En tablett gav inte önskad effekt, tre tabl resulterade i rådighet så för mig fungerar två tabletter utmärkt.
  • Sun 1 Sep 2019 23:27
    #8

    Jag måste ha hjälp. Måste ha sömntabletter nu, mår så dåligt så vet inte vart jag ska ta vägen.

  • Anonym (Sofi)
    Mon 2 Sep 2019 07:31
    #9

    Melatonin kan du beställa från tex biovea.

  • Mon 2 Sep 2019 08:02
    #10

    Fråga efter lergigan och melatonin. Det är inte beroendeframkallande samtidigt som det hjälper en hel del.

Svar på tråden Sömnbesvär länge