• Thu 29 Aug 2019 12:08
    174 visningar
    5 svar
    5
    174

    Klimakteriet? Varför så få som vill prata om det?

    Jag saknar en tråd om övergångsålder, om klimakteriet och dess besvär. 

    Är själv 50+ och har haft min sista mens för några månader sedan. Och sedan dess har mitt liv blivit ett mindre helvete, rent ut sagt.

    Jag sover ingenting, är ständigt trött, har gått upp i vikt (nästan 7 kg), har ingen sexlust och ingen livsglädje...
    Om ni adderar skilsmässa på toppen av allt så fattar ni snabbt vart jag styr min häst... Ler...

    Från en person som var livfull och pigg, rolig och självsäker till en trött (fajtas med blodbrist) medelålders kvinna med mycket ångest och tankar kring livet, kropp, sexualitet, relationer och annat...

    Vet att klimakteriet är en oundviklig process i livet och att vartenda kvinna kommer att hamna där, så småningom...
    Men jag är här nu! Och jag känner mig ensam och frustrerad.
    Folk pratar jätte gärna om allt: om politik, om cancer, om vikt, om skilsmässor,  tom depression har blivit ett accepterat samtalsämne. 

    Men fortfarande, väldigt få som är villiga att diskutera klimakteriet lika öppet och obesvärad. 
    Jag vill diskutera det! Jag behöver känna "samhörighet" med mina medsystrar...
    Med alla dessa (fortfarande) vackra och härliga kvinnor...
    Jag behöver er!

    Ps. Jag vet att det finns både böcker och tv program och annan typ av olika forum nu för tiden, och att debatten kring klimakteriet har tagit fart i det "offentliga", apropå mitt kanske lite drastiska påståendet att väldigt få som vill diskutera ämnet.

  • Svar på tråden Klimakteriet? Varför så få som vill prata om det?
  • Anonym (A)
    Thu 29 Aug 2019 12:15
    #1

    Finns flera trådar här på FL i ämnet men de dör ofta ut efter ett tag. Kanske när folk ältat klart?
    Jag har varit i klimakteriet länge, över 10 år då jag hamnade där tidigt.
    Jättejobbigt!!

  • Thu 29 Aug 2019 13:03
    #2

    Jag har försökt men hittar inga trådar.
    Det kanske är ändå som jag säger, temat klimakteriet är osexigt att prata om...

  • Anonym (A)
    Thu 29 Aug 2019 13:08
    #3

    Eftersom jag har skrivit i flertalet av dessa så vet jag att de existerar men de kan vara gamla och kanske inte lätta att hitta.

    Jag har aldrig känt mig deppig av klimot men har det jobbigt med svettningar och sömnen. Äter östrogen samt extra kalcium för att mota benskörhet.

  • Thu 29 Aug 2019 13:14
    #4
    Anonym (A) skrev 2019-08-29 13:08:08 följande:

    Eftersom jag har skrivit i flertalet av dessa så vet jag att de existerar men de kan vara gamla och kanske inte lätta att hitta.

    Jag har aldrig känt mig deppig av klimot men har det jobbigt med svettningar och sömnen. Äter östrogen samt extra kalcium för att mota benskörhet.


    Hjälper östrogen? Jag gör nu utredning för att få bioidentisk östrogen utskrivet. 
  • Anonym (A)
    Thu 29 Aug 2019 13:36
    #5
    Bioidentisk östrogen vet jag inte vad det är men det jag äter hjälper mot nattliga svettningar och benskörheten.
    Dock får jag dessa sjuka svettningar i omgångar ändå. Då är det inte Oj, jag blev lite varm utan sängen är plaskvåt. Så obehagligt och jobbigt.
Svar på tråden Klimakteriet? Varför så få som vill prata om det?