• Fri 30 Aug 2019 10:58
    1239 visningar
    17 svar
    -1
    17
    1239

    Alla jävla extratjänster på flyget

    Jag är en sån jäkla jubelidiot. Bokade två flygbiljetter till mig och flickvännen via Airngo. Var trött och stressad. Hela tiden får man ju frågor om man vill ha extratjänster. Jag kryssade i några som lät bra. Check in, sms, välja plats i flygplan. Avbokningsskydd. Ombikningsbart. Inga extra försäkringar eller extra bagage TACK OCH LOV. Men skiten blev ju 2000kr dyrare. Ok inte jättemycket pengar men jäkligt irriterande. Tänkte jag behövde kunna avboka för det inte är klart med semestern än men nu har jag förstått att man kan avboka på kreditkortet. Det är ett jäkla bondfångeri med flygbolagens extratjänster

  • Svar på tråden Alla jävla extratjänster på flyget
  • Fri 30 Aug 2019 11:06
    #1

    Ellelr, eller, eller....
    Så håller du reda på vad fan det är du pysslar med....


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 30 Aug 2019 11:10
    #2

    Man skall inte gå och handla mat när man är utsvulten, då hamnar massa onödigt
    i kundvagnen

    Man skall inte boka flygbiljetter när man är stressad, då blir det lätt fel.

  • Fri 30 Aug 2019 11:11
    #3
    AniieeHär skrev 2019-08-30 11:06:54 följande:

    Ellelr, eller, eller....

    Så håller du reda på vad fan det är du pysslar med....


    Ja men är man ett nöt så är man. Men de är luriga dessa flygbolag. Hur att det finns idioter som de kan tjäna pengar på
  • Fri 30 Aug 2019 11:37
    #4
    Bennoh skrev 2019-08-30 11:11:24 följande:
    Ja men är man ett nöt så är man. Men de är luriga dessa flygbolag. Hur att det finns idioter som de kan tjäna pengar på
    Nej, de är inte ett dugg luriga. Slutta skylla ifrån dig.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 30 Aug 2019 20:54
    #5

    "avboka på kreditkortet"? vad betyder det?

  • Sat 31 Aug 2019 11:07
    #6
    Tow2Mater skrev 2019-08-30 20:54:24 följande:

    "avboka på kreditkortet"? vad betyder det?


    Att kreditkortet har avbeställningsskydd för resor i sina villkor, De brukar även ha reseförsäkring.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (J)
    Sat 31 Aug 2019 11:24
    #7

    Det är inte någon annans fel om du inte läser innan du klickar på köp.

    Det brukar alltid framgå att dessa extratjänster kostar.

  • Sat 31 Aug 2019 18:43
    #8

    @TS: Visst erbjuds det alltid massa extratjänster men jag tycker det brukar framgå rätt tydligt va det kostar innan man eventuellt godkänner köp av en viss tjänst. Så du får nog helt enkelt va lite noggrannare nästa gång.

    Fast du tycker ju till skillnad från mig att 2000 spänn inte är jättemycket pengar så det kanske inte gör så mycket ändå?! :P

  • Sat 31 Aug 2019 18:51
    #9

    Jo, jag förstår vad du menar. Man börjar med att boka ett flyg som är billigt. Sedan ska man dock betala extra för att kunna checka in en resväska - och det kostar nästan mer än flyget. Sedan kostar det ibland att välja plats i flygplanet - vilket är idiotiskt, det vore väl lika bra om man bara kunde pricka in något bland dem platserna som ännu är lediga. 

    Framför allt Ryanair brukar göra sånt. Där fick vi betala extra (nästan 600,- per person) vid flygplatsen för att vi skulle ha checkat in online. Vi försökte, men det gick inte. Men det spelade ingen roll förstås. De lär ju kamma in mycket pengar, alla har kanske inte tillgång till internet, framför allt på semestern. Aldrig mer Ryanair!

  • Anonym (G)
    Sun 1 Sep 2019 05:41
    #10

    Flygbolagen är kommersiella varelser och tar in pengar på vad de vill. Att ett bättre flygsäte med t ex mer benutrymme kostar mer än ett sämre är inte konstigt alls.

    Att ta betalt för en väska jmf med de som reser utan bagage, ja. Mat på flyget? Samma sak där.

    Men som vid köp av vilka tjänster som helst måste man välja leverantör. Blir det strul med t ex Ryanair kan det bli svårt att reda ut det då de knappt har någon personal. Har åkt med den några gånger och det har fungerat, men väljer numera bort dem.

  • Sun 1 Sep 2019 09:41
    #11
    +1
    Anonym (G) skrev 2019-09-01 05:41:09 följande:

    Flygbolagen är kommersiella varelser och tar in pengar på vad de vill. Att ett bättre flygsäte med t ex mer benutrymme kostar mer än ett sämre är inte konstigt alls.

    Att ta betalt för en väska jmf med de som reser utan bagage, ja. Mat på flyget? Samma sak där.

    Men som vid köp av vilka tjänster som helst måste man välja leverantör. Blir det strul med t ex Ryanair kan det bli svårt att reda ut det då de knappt har någon personal. Har åkt med den några gånger och det har fungerat, men väljer numera bort dem.


    Det är inte bara bättre flygsäte som kostar mer. Det kan vara förvirrande, när man kan välja var man ska sitta. Vissa flygbolag (eller kanske även vissa flyg) ska man välja plats och det kostar inget. Om man inte vill ha extra benutrymme, som du säger. Men andra tar betalt för att välja plats överhuvudtaget.

    Jag har flera gånger fått backa igen när jag bokat flyg, då jag märkte att de någonstans har lagt till något som kostar extra. Man behöver ibland inte ens välja det, utan måste aktivt välja bort det, annars är det med. Väska brukade vara inklusive (mat egentligen också, men det är okej att det går extra). Jag tycker det är okej att betala 200, högst 300. Men när det går upp till typ 700, då är det överdrivet. 

    Och Ryan Air, där är det inte bara knappt någon personal. Konstigt nog så finns även personal på plats när det gäller att ta betalt för sånt som de inte bör ta betalt för, så som nästan 600,- per person för att inte ha checkat in online (när inte hemsidan fungerade ordentligt). 
  • Anonym (G)
    Sun 1 Sep 2019 10:20
    #12
    AndreaBD skrev 2019-09-01 09:41:25 följande:

    Det är inte bara bättre flygsäte som kostar mer. Det kan vara förvirrande, när man kan välja var man ska sitta. Vissa flygbolag (eller kanske även vissa flyg) ska man välja plats och det kostar inget. Om man inte vill ha extra benutrymme, som du säger. Men andra tar betalt för att välja plats överhuvudtaget.

    Jag har flera gånger fått backa igen när jag bokat flyg, då jag märkte att de någonstans har lagt till något som kostar extra. Man behöver ibland inte ens välja det, utan måste aktivt välja bort det, annars är det med. Väska brukade vara inklusive (mat egentligen också, men det är okej att det går extra). Jag tycker det är okej att betala 200, högst 300. Men när det går upp till typ 700, då är det överdrivet. 

    Och Ryan Air, där är det inte bara knappt någon personal. Konstigt nog så finns även personal på plats när det gäller att ta betalt för sånt som de inte bör ta betalt för, så som nästan 600,- per person för att inte ha checkat in online (när inte hemsidan fungerade ordentligt). 


    Jag gjorde nyligen en användarbarhetstest på bokningen för ett av våra större charterbolag. En site för paketresor som ska lanseras i höst. Jag hade en hel del synpunkter :).

    Att ta väldigt höga priser för väska gör att hela kabinen blir tokfull med för mycket handbagage. Och vissa bolag styr inte upp det utan låter det bara vara. Ett otyg.
  • Sun 1 Sep 2019 10:33
    #13

    Jag håller med. Det är jättesvårt att jämföra priser också när vissa tar betalt för att välja plats, vissa för incheckat bagage och alla för olika avbeställningsskydd. Jag vet inte hur ni har det, men även när jag inte är stressad har jag inte tid att sitta och läsa igenom flera sidor med villkor för alla extratjänster för att veta om det är värt det att köpa till "servicepaketet".

    Det utnyttjar resesajterna såklart.

    Det borde finnas regler som styrde upp det hela så att det lev tydligare vad hela flygresan kostar.

  • Sun 1 Sep 2019 10:34
    #14
    Bennoh skrev 2019-08-30 10:58:43 följande:

    Jag är en sån jäkla jubelidiot. Bokade två flygbiljetter till mig och flickvännen via Airngo. Var trött och stressad. Hela tiden får man ju frågor om man vill ha extratjänster. Jag kryssade i några som lät bra. Check in, sms, välja plats i flygplan. Avbokningsskydd. Ombikningsbart. Inga extra försäkringar eller extra bagage TACK OCH LOV. Men skiten blev ju 2000kr dyrare. Ok inte jättemycket pengar men jäkligt irriterande. Tänkte jag behövde kunna avboka för det inte är klart med semestern än men nu har jag förstått att man kan avboka på kreditkortet. Det är ett jäkla bondfångeri med flygbolagens extratjänster


    Det handlar om så kallad "upsell", dvs att de lockar in dig med låga priser som sedan snabbt växer innan resan är färdigbokad. Boka aldrig när du är stressad, och boka inte impulsivt.
  • Sun 1 Sep 2019 11:10
    #15

    Det verkar snarare som att flygbolagen är otydliga med sina koncept eftersom folk blir så irriterade på de.


    Korrekturläser som en kratta
  • Mon 2 Sep 2019 00:59
    #16

    Jag tycker det är bra att man betalar för de saker man använde. Jag behöver t.ex. inte checka in en väska om jag ska till London en helg, der räcker med hand baggage, ingen mat behöver jag om jag åker till Mallorca, avbokningskydd och reseförsäkring har jag redan privat, och express, sms eller annat behöver jag oftast inte.

    Så jag betalar oftast grundpriset bara.

Svar på tråden Alla jävla extratjänster på flyget