• Fri 30 Aug 2019 22:25
    402 visningar
    5 svar
    5
    402

    Vem ska jag kontakta angående råttorna?

     
    Jag bor i markplan med utgång till en inbyggd innergård, som i sin tur är uppstyckad i 4 (möjligen 5) innergårdar med staket eller plank emellan. Jag tror att alla innergårdar utom min tillhör olika bostadsrättsföreningar. Mitt hus är ett hyreshus ägt av en privat hyresvärd. 
     
    Det finns råttor på gården och jag tycker att problemet har eskalerat i år. Jag kan över huvud taget inte sitta på gården kvällstid utan att se en råtta. De kommer undantagslöst från den ena granngården som inhyser en pizzeria, en falafelrestaurang och möjligen även något annat snabbmatställe och råttorna verkar mest använda "min" gård som genomfartsled mellan pizzeriagården och en annan gård.
     
    Bakdörren till pizzerian är bara några meter ifrån min ytterdörr (fast på andra sidan staketet) och det händer att de har dörren öppen under vissa stunder under dagen vilket borde medföra att de faktiskt får in råttor i restaurangen. Igår fick jag nog, då jag hade ställt min ytterdörr lite på glänt och en råtta kom rusande och hade sprungit rakt in i lägenheten om jag inte hade skrikit som en tok, så att den vände och for iväg åt andra hållet.
     
    Egentligen hade jag tänkt ringa hyresvärden, så att han kan ställa ut fällor, men tycker samtidigt att det är orättvist att han ska få ta hela smällen för saneringen eftersom min gård och hela huset är det mest kliniskt rena och välskötta hyreshus jag någonsin har bott i och problemet ligger hos pizzerian. Dessutom bör väl någon myndighet kontaktas med tanke på att pizzerian ställer bakdörren öppen när det är fullt med råttor på gården?
     
    Vem eller vilka ska jag kontakta för att bli av med råttorna? 
  • Svar på tråden Vem ska jag kontakta angående råttorna?
  • Anonym (Sku)
    Fri 30 Aug 2019 22:44
    #1

    Skulle be nåt liknande häksovårdsmyndigjeten o kolla på restaurangen. Be dem kolla efter spår av råttor. Då kommer restaurangen pressa fastighetsägarenoch då kommer saker börja hända.

  • Fri 30 Aug 2019 22:48
    #2
    +1

    Hör av dig till kommunen, den avdelning som har hand om livsmedelskontroll. Du måste vara tydlig med att råttorna är inne i restaurangbyggnaden om de ska kunna göra något.

  • Fri 30 Aug 2019 22:52
    #3
    Harmonica skrev 2019-08-30 22:48:11 följande:

    Hör av dig till kommunen, den avdelning som har hand om livsmedelskontroll. Du måste vara tydlig med att råttorna är inne i restaurangbyggnaden om de ska kunna göra något.


    Jag vet ju inte att råttorna är inne i restaurangen. Jag misstänker bara att de är det, eftersom de har dörren öppen ibland och att jag ser att de kommer från det hållet (dock ser jag inte om de faktiskt springer in eller ut i restaurangen.)
  • Fri 30 Aug 2019 22:53
    #4
    Anonym (Sku) skrev 2019-08-30 22:44:29 följande:

    Skulle be nåt liknande häksovårdsmyndigjeten o kolla på restaurangen. Be dem kolla efter spår av råttor. Då kommer restaurangen pressa fastighetsägarenoch då kommer saker börja hända.


    Fastighetsägaren är i det här fallet en bostadsrättsförening. Spelar det någon roll?
  • Anonym (Livsm­edelsi­nspekt­örerna­)
    Sat 31 Aug 2019 17:30
    #5

    Kontakta kommunens miljöförvaltning, så att livsmedelsinspektörerna kan göra en kontroll.

Svar på tråden Vem ska jag kontakta angående råttorna?