• Anonym (Anony­m)
    Mon 2 Sep 2019 14:25
    1390 visningar
    89 svar
    89
    1390

    Åldersskillnad?

    Hej!

    Jag har träffat en man som är 18 år äldre än mig. Han är 46 och jag 28. Han har tre barn sedan tidigare varav den äldsta ?bara? är 6 år yngre än mig. Vi är väldigt kära men också väldigt oroliga för vad omgivningen ska tycka om detta. Jag har själv inga barn men vill väldigt gärna ha. Är han för gammal att skaffa barn tillsammans med om 2-3 år? Vad behöver man tänka på i en sån här situation? Ålder är inte allt men det är definitivt något jag tänker på emellanåt.. men då mest hur andra människor skulle reagera då 18 år är ganska mycket. Tex hur våra föräldrar skulle reagera. Hans barn. Alla vänner..

    Tacksam för alla typer av inputs och tankegångar, inte bara att det inte skulle vara okej..

  • Svar på tråden Åldersskillnad?
  • Anonym (drakk­affe)
    Tue 3 Sep 2019 08:03
    #21
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-02 17:15:52 följande:
    Hur gick det för dig? Vad hände? Vilka reagerade? Hur reagerade dom? Tacksam för svar!
    Just ja, det glömde jag. Helt plötsligt så handlade allt om utseendet. Allt var plötsligt väldigt ytligt. Unga mäns utseende och kroppar, vs äldre. Attraktion kan handla om så mycket annat, Men inte här.
    Och så pratades det om hur skrattretande det är med äldre som stöter på yngre. Tjejen ska ju ha tur om han ens får upp den.
    Solig
  • Anonym (drakk­affe)
    Tue 3 Sep 2019 08:05
    #22
    Anonym (Alana) skrev 2019-09-03 08:00:07 följande:
    Jag minns dina trådar och skillnaden där och här handlar om bristen på ömsesidighet. Det är en himla skillnad på ett par där båda är intresserade av varandra och visar intresse. Jämfört mot att en går och trånar efter någon som inte visat något intresse tillbaka. Speciellt när det finns stor åldersskillnad bör man säkerställa sig om att det finns något intresse alls innan man går på, för det troliga är att man inte ses ens som möjlig partner om det skiljer 20 år, om man inte uppenbart klickar på massa andra sätt

    Men du fick ju ditt svar ändå när du frågade henne...
    Det är inte alltid så lätt att veta. Jag gick på magkänslan och jag trodde att hon kan ha varit intresserad. Men jag hade fel.
  • Anonym (drakk­affe)
    Tue 3 Sep 2019 08:08
    #23
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-02 17:15:52 följande:
    Hur gick det för dig? Vad hände? Vilka reagerade? Hur reagerade dom? Tacksam för svar!
    Min syster var ihop med en 20 år äldre man, när hon var i samma ålder som tjejen jag gillade. Till mig sa hon bara "hon är inte intresserad, unga tjejer vill ha jämnåriga".
  • Anonym (Alana­)
    Tue 3 Sep 2019 08:24
    #24
    +1
    Anonym (drakkaffe) skrev 2019-09-03 08:05:13 följande:

    Det är inte alltid så lätt att veta. Jag gick på magkänslan och jag trodde att hon kan ha varit intresserad. Men jag hade fel.


    Ja. Min poäng är att när man är så pass mycket äldre ska man utgå ifrån att det inte finns intresse om det inte är uppenbart. Och det ÄR vanligt att män överskattar sin attraktion även gentemot jämnåriga och definitivt mot yngre. Det som folk skrev om att de önskade att de sluppit massa inviter av äldre män i sin närhet, stämmer ju. Det finns massa forskning som visar att män ofta tolkar en attraktiv kvinna som att hon är attraherad av dem. Istället för att faktisk utgå ifrån vad hon gör och inte gör.

    Jag är inte emot ålderskillnad i sig. Som sagt jag känner flera par där åldersskillnaden är stor, både med äldre man och äldre kvinna. Men då har de båda har visat intresse och varit aktiva i flirtandet och romansen. Det finns ett ömsesidigt tycke.

    Däremot är jag ypperligt trött på att män konstant och ständigt vill ha och raggar på kvinnor som är unga nog att vara deras barn. I alla möjliga sammanhang, tex jobbsammanhang, där det faktiskt kan vara på gränsen till olagligt om kvinnan är i beroendeställning. I en sån situation måste den yngre vara den drivande parten, allt annat är oetiskt.
  • Anonym (drakk­affe)
    Tue 3 Sep 2019 08:44
    #25
    Anonym (Alana) skrev 2019-09-03 08:24:49 följande:
    Ja. Min poäng är att när man är så pass mycket äldre ska man utgå ifrån att det inte finns intresse om det inte är uppenbart. Och det ÄR vanligt att män överskattar sin attraktion även gentemot jämnåriga och definitivt mot yngre. Det som folk skrev om att de önskade att de sluppit massa inviter av äldre män i sin närhet, stämmer ju. Det finns massa forskning som visar att män ofta tolkar en attraktiv kvinna som att hon är attraherad av dem. Istället för att faktisk utgå ifrån vad hon gör och inte gör.

    Jag är inte emot ålderskillnad i sig. Som sagt jag känner flera par där åldersskillnaden är stor, både med äldre man och äldre kvinna. Men då har de båda har visat intresse och varit aktiva i flirtandet och romansen. Det finns ett ömsesidigt tycke.

    Däremot är jag ypperligt trött på att män konstant och ständigt vill ha och raggar på kvinnor som är unga nog att vara deras barn. I alla möjliga sammanhang, tex jobbsammanhang, där det faktiskt kan vara på gränsen till olagligt om kvinnan är i beroendeställning. I en sån situation måste den yngre vara den drivande parten, allt annat är oetiskt.
    Eftersom vi jobbade ihop ganska länge, 1 år, så tycker jag att jag fick en bra bild av henne. Det kändes som att hon kan ha varit attraherad och det var lite flirtande. Jag tänkte också att hon kanske var blyg och osäker, med tanke på åldersskillnaden. Men jag hade fel.
    För övrigt så brukar jag inte ragga på 20 år yngre kvinnor. Jag blev kär, och det hade inte hänt på över 10 år. 
  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 4 Sep 2019 08:17
    #26
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-02 14:25:21 följande:

    Hej!

    Jag har träffat en man som är 18 år äldre än mig. Han är 46 och jag 28. Han har tre barn sedan tidigare varav den äldsta ?bara? är 6 år yngre än mig. Vi är väldigt kära men också väldigt oroliga för vad omgivningen ska tycka om detta. Jag har själv inga barn men vill väldigt gärna ha. Är han för gammal att skaffa barn tillsammans med om 2-3 år? Vad behöver man tänka på i en sån här situation? Ålder är inte allt men det är definitivt något jag tänker på emellanåt.. men då mest hur andra människor skulle reagera då 18 år är ganska mycket. Tex hur våra föräldrar skulle reagera. Hans barn. Alla vänner..

    Tacksam för alla typer av inputs och tankegångar, inte bara att det inte skulle vara okej..


    46 är lite gammalt för barn. Risk för diverse sjukdomar ökar med pappans stigande ålder. Är det säkert att han ens vill ha barn?

  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 4 Sep 2019 08:19
    #27
    Anonym (drakkaffe) skrev 2019-09-02 14:57:35 följande:

    Oh shit, here we go again.
    Jag som blev kär i en 20 år yngre kvinna, vet vilken shitstorm som kommer.
    Eller ja, du klarar dig nog mer lindrigt, som är kvinna.
    Jag tycker att han är för gammal för att skaffa barn. Jag är i samma ålder, och är för gammal.
    Men sånt bestämmer ni själva.
    Jag tycker för övrigt att om det känns rätt för er, så ska ni köra.


    Problemet var att hon INTE VAR INTRESSERAD AV DIG! Kan du inte släppa det nu?! Alla sa till dig att chansen att en så pass mycket yngre kvinna var intresserad var minimal. Vilket är fullständigt sant och så var det i ditt fall. Med det sagt så finns det enstaka kvinnor som kan tänka sig mycket äldre män, men de är inte många. TS är ett undantag.
  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 4 Sep 2019 08:24
    #28
    Anonym (Anonym) skrev 2019-09-02 17:14:53 följande:
    Tack för ditt svar! Han är öppen för att börja om och skaffa fler barn, han vill ha en familj med mig säger han. Men det gör mig ändå osäker på om det är ?för sent? då han redan har gjort bort småbarnsåren men det kanske inte spelar någon roll? Sen oroar jag ju mig definitivt för framtiden.. nu är det inga problem, men som du säger när han vill gå i pension och jag har flera år kvar att jobba.. hur ska man tänka här?
    Jag har samma tankar och då är min man bara 8 år äldre. Det blir en jättestor skillnad på en när den ene jopbbar och den andre är pensionär. ålderskillnaden kommer plötsligt att märkas oerhört mycket mer. Det behöver du såklart inte bry dig om ifall du inte vill.

    Värre är det med barn. Det kan vara stressande att ha en gammal pappa och hela tiden vara rädd att han ska dö ifrån en (som Alex Schulman skrivit om) och att pappa är 70 när man tar studenten. Att pappa kanske är 80 när det blir barnbarn.
  • Anonym (X)
    Wed 4 Sep 2019 08:42
    #29
    +1
    Anonym (drakkaffe) skrev 2019-09-03 08:44:53 följande:

    För övrigt så brukar jag inte ragga på 20 år yngre kvinnor. Jag blev kär, och det hade inte hänt på över 10 år. 


    Brukar du inte? Du har ju startat 100 trådar om åldersskillnad när tjejen är yngre, men allt rör bara den här tjejen?

    Har du inte varit kär i förhållanden, eller inte haft förhållanden på 10 år?
  • Anonym (Tjej3­0)
    Wed 4 Sep 2019 08:54
    #30

    Jag är i en liknande situation. Jag är 30, han är 47. Han har tre barn varav den äldsta är bara 6år yngre än mig.

    Skillnaden är att jag också har tre barn. Vi är på samma ställe i livet på så vis. Ingen av oss vill ha fler, vi är tom steriliserade bägge två;)

    För mig hade det varit stopp om jag velat ha barn och den jag dejtat inte velat det. Nu verkar din vilja ha fler barn men det blir ändå ett annat läge.

    Åldersskillnaden har ibland fått mig att tveka, vi har ju inte oddsen på våran sida. Samtidigt som jag känner att ingen av oss dejtar för att "bilda familj" och behöver känna att klockan tickar och att vi inte kan "slösa bort år". Vi dejtar för att hitta någon att vara lycklig med. Om det sedan håller ett år eller 30, så spelar det liksom ingen roll.

    Jag har redan träffat hans barn och tack och lov verkar de vara mer än okey med att han träffar mig. Om det blir något mer seriöst återstår att se.

Svar på tråden Åldersskillnad?