• Mon 2 Sep 2019 15:16
    2146 visningar
    10 svar
    10
    2146

    hjälp till reportage tack!!!

    hej! jag undrar om det finns någon snäll själ därute som kan hjälpa mig att komma på ett ämne att skriva om i ett reportage . skulle vara jättesnällt om ni kna ge mig massor med tips för har verkligen total idetorka. snälla hjälp mig!!!!!

  • Svar på tråden hjälp till reportage tack!!!
  • Mon 2 Sep 2019 15:19
    #1

    till ett reportage vi har som skoluppgift också för att tillägga

  • Mon 2 Sep 2019 15:22
    #2

    Skriv om familjeliv och samtalsklimatet på ett av sveriges största forum

  • Mon 2 Sep 2019 15:23
    #3

    Ska det vara ett reportage som verkligen hänt, eller ska det vara ett påhittat?
    Eller kanske fritt att välja?


    T ex "Så blev Storbritannien ett år efter Brexit"-typ?

  • Mon 2 Sep 2019 15:35
    #4

    @fixarfrasse det kan vara påhittat

  • Mon 2 Sep 2019 15:51
    #5
    FixarFrasse skrev 2019-09-02 15:23:12 följande:

    Ska det vara ett reportage som verkligen hänt, eller ska det vara ett påhittat?
    Eller kanske fritt att välja?


    T ex "Så blev Storbritannien ett år efter Brexit"-typ?


    kan vara påhittat men kom med mer tips
  • Mon 2 Sep 2019 16:01
    #6

    Nu vet jag inte riktigt vilken ålder du har och hur avancerat det ska vara, men det kan ju vara bra att välja ett ämne som är välkänt kanske med en knorr.
    Jag gillar idén med påhittade reportage, det ger egentligen en bättre bild av hur bra reportageskrivare man är. Väljer man ett ämne som hänt är det en risk för att man bara rabblar fakta.

    Två förslag:

    1: Det jag redan har föreslagit: Oktober 2020 ? Ett år efter Brexit; dessa konsekvenser blev det för Storbritannien och EU
    Här kan man ju då skriva om hur Storbritannien efter Brexit hamnade i ekonomisk misär medan den befarade lågkonjukturen i resten av Europa uteblev och hur resten av EU blomstrar.
    Eller så var det kanske precis tvärtom..? Finns hur mycket sköna stories som helst att hitta på.

    2: Donald Trump avsatt genom riksrätt. Detta p g a avslöjanden om kvinnomisshandel under pågående presidentskap, rasism, affärer med skurkstater o s v o s v. Här kan du ju göra en hur smaskig historia som helst beroende på vilka faktorer du väljer att lägga till

    Lycka till!

  • Mon 2 Sep 2019 16:03
    #7

    (Med välkända ämnen menar jag såklart att de flesta känner ju till Brexit och/eller Trump)

  • Mon 2 Sep 2019 16:24
    #8

    Lite humoristiska (men ändå seriöst skrivna) vinklingar kan också funka och kan vara lätta att brodera lite:


    Danmark gör historiens största mineralfyndigheter under Grönland och blir en av de rikaste nationerna i världen. Har önskemål om att få köpa Hawaii av USA.


    eller:


    Greta Thunberg med familj ertappas med att ha stora ägarandelar i Uniper sedan flera år
    (Detta ämnet kanske man ska passa sig lite för, beroende på var lärarens åsikter/sympatier ligger )


    eller ett vetenskapligt ämne:


    Ny teknik kan användas för att producera och lagra vätgas som bränsle. Världens energi- och bränsleproduktion revolutionerad. Klimathotet mycket nära en avgörande lösning


    o s v o s v

  • Mon 2 Sep 2019 16:26
    #9

    Uniper är f ö ett skurkaktigt (sett ur miljösynpunkt) energiföretag som använder extremt mycket kol i sin verksamhet...

  • Anonym (Mycke­t)
    Mon 2 Sep 2019 16:34
    #10

    Finns massor.

    Hur sjuka behandlas av fk.

    Hur det egentligen är att jobba i vården. Sjukvård/äldrevård

    Stressen i samhälle.

    Privatiseringen av kommunala bolag, vad de egentligen kostar samhället.

    Fallskärm inom politeken...

    Som sagt finns massor

    Svt och hur de väljer att inte ta med utesluta fakta

Svar på tråden hjälp till reportage tack!!!