• Tue 3 Sep 2019 18:20
    2919 visningar
    21 svar
    21
    2919

    Gamla barnprogram, snälla hjälp

    Hej allihop. Just nu letar jag efter ett antal program som jag såg på Barnkanalen när jag var liten. Nån som kan hjälpa mig identifiera dem?
    1. Barn gör inbrott
    Två barn, syskon, som gör inbrott. Vet inte varför men de hade nån bra anledning. I slutet minns jag att deras mormor/farmor lyssnade på nyheter på radion och hörde om nåt inbrott, och då frågade hon mamman oroligt om barnen var hemma. 
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    2. Liten kille, pizza, läxa, tant i rullstol
    En utländs kille bodde i Sverige med sin familj och man fick följa hans vardag. (det var inte Habib). Han hade förmodligen flyttat från sitt hemland till Sverige men om det verkligen hände tror jag inte man fick se det i nåt avsnitt.
    I ett avsnitt tog han sig in på sin storebrosars dator och ändrade hans hemläxa. Han bytte typ ut varje "och" till "prutt" elr nåt sådant. Och sen så träffade han en kompis, en äldre kvinna som satt i sån där automatisk rullstol. Och de hade pizzatävling på en lokal pizzeria, den som äter mest vinner då. Minns inte vem som vann men det va bara de som tävlade. Efteråt så stötte han på sin brosa som va väldigt arg över läxan, men innan han hann skälla ut sin lillebror spydde han (lillebrorn) för han åt alldeles för mycket pizza. Storebrosarn tyckte synd om honom och tog kort och gott hem honom utan att skälla mer. Det är allt jag minns. 
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    3. Liten tjej med en förälder i Sverige och en i "Vetlanda"
    I början av programmet introducerade den här lilla flickan sig själv och det sista hon sa innan programmet började var "Min mamma bor i Sverige och min pappa bor i Vetlanda, och just nu bor jag här." Fast Vetlanda verkade som ett helt annat land än Sverige... ????
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    4. Samiskt/finskt/norskt program, simskola?
    Minns typ bara att det allitd började med en flicka som sa "Jag går i simskola". Önskar att jag kunde minnas mer. 
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    5. Pojke ger tjej puss på födelsedagsfest.
    Det här var inget riktig barnprogram, utan mer som en långfilm. Barnen var väl 7-11 år gissar jag. Kanske barndokumentären, fast det var inte på svenska. Norska eller danska, nåt utav de. 
    En kille träffar en tjej, och blir kär i henne. Minns ej om de blev kompisar eller om han var för blyg, men han försökte komma på en bra födelsedagspresent till hennes födelsedag. På hennes födelsedagsfest, gick han fram till henne och gav henne en puss. Sen sa han grattis på födelsedagen och väntade på svar. Hon var förvånad, men sen log hon, och de andra gästerna applåderade. Och festen fortsatte. Vet inte om de blev ihop eller vad de gjorde sen. 
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    6. Utsparkad grekisk gud försöker ta sig tillbaka till Himmeln/Olympus. Stege på ö.
    Jag och min syster letar efter ett särskilt program som sändes i samband med sommarlov för några år sen.
    Det handlade kortfattat om en grekisk gud som blev utkastad från Olympus/himmeln, och i varje avsnitt försöker han komma tillbaka. Det fanns en ö med en stege som går hela vägen dit, men han kan inte simma och han får mycket problem på vägen. Och guden som kastade ut honom gör ständigt narr av honom.
    En annan grej syrran minns är att det här programmet sändes i samband med sommarlov, eller som det då hette, "Hej hej sommar". Och då sändes sommarlov fråm nån buss och programledaren va inte Malin, utan Nic Schröder.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    9. Liten flicka kidnappat av troll lär dem läsa
    Ett annat program jag letar efter, som sändes för många år sen, kan ha varit en film. Det visades liksom i 2D. En liten flicka blev tagen av troll som bodde i tunnlar/en grotta under marken. Vet inte vad de ville men de hade nog tänkt äta henne elr nåt sånt, fast hon var aldrig riktigt rädd för trollen. Men de blev vänner med henne och hon hade nyligen lärt sig läsa, så hon lärde dem läsa. Och efter ett tag så släppte de henne eller tog hem henne.
    Det är tyvärr allt jag minns.
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    10. Lila sjuk drake barnprogram
    Jag letar efter ett annat barnprogram också. Jag minns inte allt, men det handade i stort sett om en drake som bodde hos en familj. Den var tam, inte vild, och jag tror den var lila men jag är inte helt säker.
    I alla fall, i ett avsnitt så var draken sjuk, så de två barnen som också bodde där krympte sig på nåt sätt och gick in i drakens kropp för att ta itu med viruset/bakterien. Jag minns vagt att de av misstag hamnade i drakens mage först, de skulle till nån annan kroppsdel. De hade en karta över drakens kropp och de hade hållt den upp oc hner, och därför kom de fel. Men de vände, och till slut hittade det viruset/bakterien och tog itu med det och botade draken. Hur de tog itu med det, minns jag inte. Men antingen övertalade de eller så tvingade de väl viruset att lämna drakens kropp.
    Har inte hittat det ännu, men de barnprogram med drakar som jag har kommit på med hitills är:
    Draken
    Lilla blå draken
    Riddare Micke
    Jane och draken
    Florries drakar
    Draken Digby
    Doktor Mcstuffins 
    Bumbibjörnarna (olika drakar förekom då och då) 
    &
    (Bolibompa)
    Alla förslag är mycket uppskattad, så tack på förhand allesammans! ^^
  • Svar på tråden Gamla barnprogram, snälla hjälp
  • Tue 3 Sep 2019 18:28
    #1

    När i tid var du liten?

    70-80-90-talet eller annat?

  • Tue 3 Sep 2019 19:03
    #2
    Erkens mamma skrev 2019-09-03 18:28:08 följande:

    När i tid var du liten?

    70-80-90-talet eller annat?


    Barnkanalen startade 2002, så TS måste ha varit barn tidigast då.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Tue 3 Sep 2019 23:34
    #3

    Ja jag föddes 98 så mellan 2002-2012 skulle jag säga ????

  • Wed 4 Sep 2019 00:00
    #4

    www.oppetarkiv.se/etikett/genre/Barn/

    Har du kollat SVT öppet arkiv?

  • Wed 4 Sep 2019 08:45
    #5

    Ja men hittade inget som matchar

  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Wed 4 Sep 2019 11:32
    #6

    Så skumma barnprogram låter när man beskriver glimtar man minns

    Jag kommer ihåg ett program, gissningsvis från 80-talet, där några barn åkte runt på ett piratskepp och sjöng en sång om den glada ankan (tror båten hette så typ "Nu seglar vi  iväg på den glada ankan"). Minns inget mer än det.

  • Wed 4 Sep 2019 16:14
    #7

    Ja det där har jag ingen aning om, tyvärr. Men jag har åtminstone lyckats hitta nr. 6. Poseidon hette det tydligen. ^^

  • Wed 4 Sep 2019 16:38
    #8
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-04 11:32:02 följande:

    Så skumma barnprogram låter när man beskriver glimtar man minns

    Jag kommer ihåg ett program, gissningsvis från 80-talet, där några barn åkte runt på ett piratskepp och sjöng en sång om den glada ankan (tror båten hette så typ "Nu seglar vi  iväg på den glada ankan"). Minns inget mer än det.


    Jag hittade förresten nånting som liknade det du skrev på den här sidan :

    www.brollopstorget.se/forum/thread/864186-programmen-vi-minns/14

    "Kommer någon ihåg ett barnprogram med en massa barn utklädda till djur som lekte att de var på en båt som hette "Stolta ankan"? En av dem låg alltid och snarkade kommer jag ihåg, och texten till signaturmelodin gick "... då seglar vi iväg på stolta ankan, då seglar vi iväg någonannanstans..."

    Bekant? Lycka till med ditt sökande. ????
  • Wed 4 Sep 2019 16:49
    #9

    Nu har jag sökt lite till. Kan det ha varit Halvfem? Här är en länk så du kan läsa och se om det stämmer. ????

    sv.m.wikipedia.org/wiki/Halvfem

  • Wed 4 Sep 2019 18:11
    #10

    1, kan det vara "Freddie och Leo". 4 kanske"Det finns flera sätt att simma" eller något sådant.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Gamla barnprogram, snälla hjälp