• Tue 3 Sep 2019 19:53
    6136 visningar
    29 svar
    29
    6136

    Ser svenskar ner på invandrare?

    Jag kom till Sverige för 6 år sedan från Irak och jag är 18 år gammal och går i tvåan på gymnasiet. Jag lever ett extremt ensamt liv. Jag har bokstavligen inga vänner alls och ingen vill vara vän med mig. Jag har märkt sedan jag gick i åttan att svenskar inte gillar att umgås med personer som är invandrare. I min klass alla svenskar snackar med varandra och äter med varandra och bjuder varandra på fest men jag är alltid den som sitter ensam och är osynlig för dem. När jag försöker snacka med dem brukar de svara på frågan och vill så snabbt som möjligt avsluta conversationen. Jag har också märkt att det inte är bara jag som upplever denna ensamhet. Jätte många invandrarelever upplever samma sak, de känner sig alltid utanför. Det känns som att alla i min skola ser ner på mig eftersom jag båda är invandrare och ensam. Jag mår jätte dåligt av det här och jag tänker alltid på att jag kommer dö ensam. Om man inte lyckas skaffa en enda vän på sex år hur ska man kunna skaffa dem i framtiden. Jag har börjat hata mig själv pga det här. Vad tycker ni om det här? Håller ni med att svenskar brukar göra så? Vad ska man göra?

  • Svar på tråden Ser svenskar ner på invandrare?
  • Anonym (Alex)
    Tue 3 Sep 2019 20:00
    #2

    Där jag bor är det precis tvärtom. Men det får man ju inte säga högt...

  • Anonym (Labbe­)
    Tue 3 Sep 2019 22:37
    #2
    plkdcdc skrev 2019-09-03 19:53:14 följande:

    Jag kom till Sverige för 6 år sedan från Irak och jag är 18 år gammal och går i tvåan på gymnasiet. Jag lever ett extremt ensamt liv. Jag har bokstavligen inga vänner alls och ingen vill vara vän med mig. Jag har märkt sedan jag gick i åttan att svenskar inte gillar att umgås med personer som är invandrare. I min klass alla svenskar snackar med varandra och äter med varandra och bjuder varandra på fest men jag är alltid den som sitter ensam och är osynlig för dem. När jag försöker snacka med dem brukar de svara på frågan och vill så snabbt som möjligt avsluta conversationen. Jag har också märkt att det inte är bara jag som upplever denna ensamhet. Jätte många invandrarelever upplever samma sak, de känner sig alltid utanför. Det känns som att alla i min skola ser ner på mig eftersom jag båda är invandrare och ensam. Jag mår jätte dåligt av det här och jag tänker alltid på att jag kommer dö ensam. Om man inte lyckas skaffa en enda vän på sex år hur ska man kunna skaffa dem i framtiden. Jag har börjat hata mig själv pga det här. Vad tycker ni om det här? Håller ni med att svenskar brukar göra så? Vad ska man göra?


    Om du tittar på det historiskt så har du svaret!

    Väldigt asociala människor sökte sig till de nordliga breddgrader!

    Vi svenskar är väldigt skygga och blyga folk.

    Väldigt primitiva då vi interagerar med de som påminner sig om oss dvs

    folk som ser likadana ut och har samma språk och seder mm, ungefär som orangutanger.

    Globaliseringen har hjälpt oss en hel del men inte tillräckligt.
  • Wed 4 Sep 2019 00:05
    #3

    Min dotter upplever samma som du, vi är invandrade i Norge från Sverige. Det är heller inte ovanligt att barn som flyttar/byter skola inom landet har känslan av utanförskap. Det finns helt säkert en vän för dig där någonstans, du har bara inte funnit denna än. Lycka till.....

  • Anonym (Tvärt­om)
    Wed 4 Sep 2019 06:20
    #4

    Här är det oftast tvärtom.

    Invandrarna ser ner på svenskorna, hur de klär sig, för sig osv.

    Oftast är invandrarna där jag bor i gäng , oftast killgäng/tjejgäng , de trevliga håller sig hemma.

    Men oavsett om du är svensk eller invandrare är det ofta svårt att knyta nya band på nya ställen. Förutom ytliga.

  • Anonym (Sara)
    Wed 4 Sep 2019 06:28
    #5

    Försök hitta vänner som ochså är invandrare .Det borde vara lätt för att på vissa områden finns det knappt några svenskfödda kvar.Jag bor på ett område där man sällan ens hör någon prata svenska längre.

  • Tintin i Amerik­a
    Wed 4 Sep 2019 07:42
    #6

    Du ser det är inte många som uppmuntrar dig.

    De klumpar ihop ALLA invadrare som ett.

    Sök dig till ditt landsfolk. Där är lyckan!

    Jag förstår att du är ung och tänker possitiv och är en global kille

    i en global värld. Men glöm inte att du har flyttar till ett land

    där ensamheten är en stor folksjukdom.

    Våran bästa vän är alkoholen! Och hunden (som vi inte sköter den som en vän.)

    Men vill du ha en svensk vän så finns det bra svenskar med så klart

    men de är få. De flesta är alkisar

  • Wed 4 Sep 2019 08:03
    #7

    Jag är svensk men känner igen mig som ung i din beskrivning. Numera har jag vänner som är både invandrare och svenskfödda.

    Ge inte upp, det finns säkert vänner för dig också bara du hittar dom!

  • Wed 4 Sep 2019 08:18
    #8
    -2

    De flesta blir bemötta efter hur de själva är, är du en ok kompis lär du få kompisar

  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 09:10
    #9
    Giftskåneman skrev 2019-09-04 08:18:38 följande:

    De flesta blir bemötta efter hur de själva är, är du en ok kompis lär du få kompisar


    Ja underförutsättningen att de accepterar di härkomst

    Socialstatus är eftertraktad och minoriteter har alltid sett som svaghet oavsett folkslag
  • Anonym (Labbe­)
    Wed 4 Sep 2019 09:13
    #10

    www.familjeliv.se/forum/thread/79838724-vad-ar-det-med-oss-har

    Vi ser ner på oss själva med

    Du verkar ha dåligt självförtroende

Svar på tråden Ser svenskar ner på invandrare?