• Thu 5 Sep 2019 04:54
    1969 visningar
    8 svar
    8
    1969

    Studerar, förkyld i 2 dagar, hur göra?

    Hej.

    Jag studerar mitt första år på yrkeshögskolan och har blivit dunderförkyld, behöver sjukanmäla mig nu tors-fre och kurera mig.

    Enligt CSN ska man sjukanmäla sig till Försäkringskassan, men ska man verkligen göra det när man är sjuk i 2 dagar och det INTE kommer att påverka mina studieresultat?

    Kommer alltså missa lektionerna två dagar, men jag kommer att ha självstudier hemma de dagarna samt eventuellt ta igen något jag missat under nästa vecka.

    Hur ska man göra? Hur har ni som studerat på yrkeshögskola/högskola gjort med korta förkylningsperioder?

    Ps, har studiemedel samt lån.

  • Svar på tråden Studerar, förkyld i 2 dagar, hur göra?
  • Thu 5 Sep 2019 05:52
    #1

    Hängslen och livrem. Det är inte svårt och om du skulle landa en lunginflammation bli inlagd och vara borta i 2 veckor vet du ju inte redan nu. Anmäl dig.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Hmmmm­m...)
    Thu 5 Sep 2019 08:45
    #2

    Jag kan inte minnas att jag sjukskrev mig en enda gång när jag pluggade. Å andra sidan hade vi extremt få obligatoriska föreläsningar. Frihet under ansvar gällde.

  • Thu 5 Sep 2019 09:13
    #3

    Kan finnas en idé att sjukanmäla. Blir du sjuk länge kan du få dispens från poängkraven för att få CSN nästa period om dina studier havererar. Men CSN kräver nästan alltid en registrerad sjukanmälan.

  • Anonym (nja)
    Thu 5 Sep 2019 10:12
    #4
    jemz skrev 2019-09-05 04:54:31 följande:

    Hej.

    Jag studerar mitt första år på yrkeshögskolan och har blivit dunderförkyld, behöver sjukanmäla mig nu tors-fre och kurera mig.

    Enligt CSN ska man sjukanmäla sig till Försäkringskassan, men ska man verkligen göra det när man är sjuk i 2 dagar och det INTE kommer att påverka mina studieresultat?

    Kommer alltså missa lektionerna två dagar, men jag kommer att ha självstudier hemma de dagarna samt eventuellt ta igen något jag missat under nästa vecka.

    Hur ska man göra? Hur har ni som studerat på yrkeshögskola/högskola gjort med korta förkylningsperioder?

    Ps, har studiemedel samt lån.


    Det kostar ju inget att göra det mer än lite tid, som riboflavin och kjell skriver.

    Men samtidigt så är det mestadels poänglöst, är det så att du blir sjuk längre så kan du anmäla på måndag och det kommer inte förändra något.

    Det hade varit skillnad om du hade haft examinerande moment eller VFU. Men föreläsningar är ju inte obligatoriska ändå, är du inte där så är du inte och ingen bryr sig om varför.

    Anmäl om du känner för det, det är ju det marginellt smartaste att göra och mer formellt korrekt.
  • Anonym (Stude­nt)
    Thu 5 Sep 2019 11:28
    #5

    Var jag sjuk gick jag ändå till obligstiska delarna om de inträffade samtidigt. Annars var jag hemma, sjukskrev mig aldrig på 5 år. Tyvärr som student finns det inte så mycket utrymme att få vara sjuk eller för den delen, sjukskriven.

  • Thu 5 Sep 2019 11:43
    #6
    Anonym (Student) skrev 2019-09-05 11:28:36 följande:

    Var jag sjuk gick jag ändå till obligstiska delarna om de inträffade samtidigt. Annars var jag hemma, sjukskrev mig aldrig på 5 år. Tyvärr som student finns det inte så mycket utrymme att få vara sjuk eller för den delen, sjukskriven.


    Nej, men det som tyvärr inträffar är att någon student blir långsjuk. Missar kurser och poäng. När sen nästa termin börjar blir det inget CSN.

    CSN kan ge dispens för poängkraven men kräver nästan alltid sjukskrivning eller läkarintyg.


  • Anonym (Stude­nt)
    Thu 5 Sep 2019 13:35
    #7
    Kjell2 skrev 2019-09-05 11:43:19 följande:

    Nej, men det som tyvärr inträffar är att någon student blir långsjuk. Missar kurser och poäng. När sen nästa termin börjar blir det inget CSN.

    CSN kan ge dispens för poängkraven men kräver nästan alltid sjukskrivning eller läkarintyg.


    De är ju skillnad på att vara sjuk i flera veckor/månader. Då är det allvarligt och man bör avbryta studierna och kontakta både vården, skolan och csn. Men är det en veckas förkylning som jag misstänker att detta handlar om är det inge idé att sjukanmäla direkt. Enbart vid obligatoriska moment där man omöjligt kan vara med är sjukskrivning på plats. Men de gjorde aldrig jag utan gick dit sjuk, precis som alla andra i klassen. Var alltid någon som var sjuk vid dessa tillfällen och missar man något är oftast kompletteringen vidrig eller bli underkänd på kursen. Den som var sjuk var alltid en bit bort från gruppen och tänkte sig för.
  • Anonym (Fd studen­t)
    Thu 5 Sep 2019 15:23
    #8
    Anonym (Hmmmmm...) skrev 2019-09-05 08:45:48 följande:

    Jag kan inte minnas att jag sjukskrev mig en enda gång när jag pluggade. Å andra sidan hade vi extremt få obligatoriska föreläsningar. Frihet under ansvar gällde.


    Samma här. Nästan aldrig obligatorisk närvaro. En förkylning på ett par dsgar fick bara passera.
Svar på tråden Studerar, förkyld i 2 dagar, hur göra?