• Thu 5 Sep 2019 09:09
    578 visningar
    6 svar
    6
    578

    Har mitt barn barnreumatism

    Jag känner mig desperat och behöver inputs från någon annan.

    Min son på 4 år började klaga på ont i knäna för 1,5 år sedan. Natt som dag - det spelade ingen roll.

    Efter att ha varit i kontakt med barnläkaren som konstaterade ? det är nog bara växtvärk ? försökte vi släppa det.

    Men hans värk släppte inte. Vi åkte till läkare igen. Denna gången bestämde hon att vi skulle ta lite prover också. Alla prover kom tillbaka utan anmärkning. Så återigen sa hon att ? han har nog bara en väldigt hemsk växtvärk ?

    Det senaste 6-7 månaderna har nya symtom uppkommit. Han fick otroligt ont i nacken. Till den grad att vi åkte in till akuten. Där konstaterade läkaren ?svår nackspärr?.

    Det höll i sig i nästan en vecka sedan släppte det.

    De senaste månaderna klagar han DAGLIGEN på smärta i knäna. Han ser inte märkbart svullen ut vad jag kan se.

    2-3 gånger i veckan haltar han på morgonen och säger att han har ont i fötterna. Att han har svårt att gå på fötterna.

    Han har svårt att sitta på huk för han säger att det gör för ont i knäna.

    Han har de senaste månaderna klagat på smärta i armbågar eller handleder.

    Däremellan är han precis som vanligt. Springer , hoppar leker och är som vilken 4åring som helst.

    Nästa sekund haltar han, kan inte bläddra i en bok för han får så ont i händerna .

    Eller gråter hela morgonen av smärta i fötter eller knä. 1-2 timmar senare är han som vanligt .

    Jag märker att barnläkaren börjar bli less på mig. Men jag är ju orolig för honom.

    Det enda hon återkommer till om och om igen är att han har växtvärk .

    Vet knappt vad jag vill komma med inlägget. Om jag bara borde släppa det och acceptera att vissa barn har extrem växtvärk , eller driva det vidare .

    Det borde inte vara normalt att ha det såhär varje under så lång tid .

  • Svar på tråden Har mitt barn barnreumatism
  • Thu 5 Sep 2019 09:14
    #1

    Uppsök annan barnläkare

  • Thu 5 Sep 2019 09:18
    #2

    vi bor på en väldigt liten ort och hon är den enda barnläkaren här . Vet inte riktigt hur jag söker mig vidare just pågrund av det faktumet

  • Thu 5 Sep 2019 09:30
    #3
    FruToria skrev 2019-09-05 09:18:47 följande:

    vi bor på en väldigt liten ort och hon är den enda barnläkaren här . Vet inte riktigt hur jag söker mig vidare just pågrund av det faktumet


    Du får ringa till närmsta sjukhus även om du får åka en bit.
  • Thu 5 Sep 2019 14:48
    #4

    Ingen som känner igen sig ?

  • Thu 5 Sep 2019 21:44
    #5

    Hej! Det kan mycket väl bara barnreumatism, jag har det fast är idag 28år..

    Jag var väl ca12 när mitt började och vi gick hos reumatologen som konstatera att jag troligtvis hade denna sjukdom fick dock bara vanliga anti inflammatoriska som inte hjälpte något speciellt, hade ont och var stel i två år sen en dag bara explodera hela kroppen med smärta och stelhet kunde inte ens klä på mig då åkte vi till reumatologen och fick därefter rätt medicin även om det tog lång tid att få till vilken som passade. Så ge inte upp och kan ju vara att han inte ?utvecklat? den helt än så det inte syns. Men det låter ganska klassiskt enligt mig att han har ont just på morgonen

  • Mon 9 Sep 2019 09:20
    #6

    Det låter som barnreumatism.
    Viktigt att inte ge upp, utan ta sig till en läkare som tar det på allvar, gör rätt undersökningar och är kunnig på området.
    Det finns ett antal personer som jobbar som läkare och mest verkar vilja få folk att sluta upp med att söka hjälp. Dem är det ju värdelöst att gå till.
    Så sök rätt vård tills du får den.

Svar på tråden Har mitt barn barnreumatism