• Thu 5 Sep 2019 15:45
    1179 visningar
    13 svar
    13
    1179

    Låna insatsen till hus

    Hej!
    Jag har en nyfiken fråga, och jag vill inte ha pekpinnar. Är väl medveten om risker och andra sätt etc, men nu är det detta jag vill veta mer om!

    Är det någon här som fått ett lånelöfte, och sedan "gjort en fuling" och tagit ett privatlån till kontantinsatsen hos annan bank?

    Hur gjorde ni i så fall?

    Det jag tänker mest på är att lånelöftet är beviljat. Tar vi ett privatlån på annan bank precis innan vi ska lägga om löftet de till ett bolån, ser banken det då? De tar ju en ny kreditupplysning, frågan är hur fort de ser det andra lånet.
    Och en annan sak, de man söker privatlånet hos, de ser väl att man har ett lånelöfte?

  • Svar på tråden Låna insatsen till hus
  • Anonym (***)
    Thu 5 Sep 2019 15:46
    #1

    Fråga banken, de bör veta.

  • Anonym (Tvek)
    Thu 5 Sep 2019 15:51
    #2

    Lånelöften är villkorade av en massa saker så risken är att de inte betalar ut lånet om det upptäcks. Då blir det svettigt för dig.

  • Thu 5 Sep 2019 15:51
    #3
    Nótt skrev 2019-09-05 15:45:14 följande:

    Hej!
    Jag har en nyfiken fråga, och jag vill inte ha pekpinnar. Är väl medveten om risker och andra sätt etc, men nu är det detta jag vill veta mer om!

    Är det någon här som fått ett lånelöfte, och sedan "gjort en fuling" och tagit ett privatlån till kontantinsatsen hos annan bank?

    Hur gjorde ni i så fall?

    Det jag tänker mest på är att lånelöftet är beviljat. Tar vi ett privatlån på annan bank precis innan vi ska lägga om löftet de till ett bolån, ser banken det då? De tar ju en ny kreditupplysning, frågan är hur fort de ser det andra lånet.
    Och en annan sak, de man söker privatlånet hos, de ser väl att man har ett lånelöfte?


    Det fungerar inte riktigt så, ni kommer att bli tvungna att betala handpenningen direct vid signing, sen tar det ju oftast 1-4 månader innan inflytt och resterande del av lånet betalas, det är där ni får eran lånedel av banken.
  • Anonym (ex)
    Thu 5 Sep 2019 16:07
    #4

    Lånelöfte får man ju baserat på den information man kan ge banken, om informationen ändras så gäller inte lånelöftet.
    Ex om ni säger att ni har 500 000 kr i kontantinsats och inte har det och lånelöftet baseras på det, och ni sedan istället tar ett lån på 500 000 kr, så kommer inte lånelöftet att gälla och så får ni inget lån.

  • Thu 5 Sep 2019 16:24
    #5

    Dock så syns inte de 500 000 om man tar dem precis innan själva bolånet går igenom. Vet flera som gjort så, men ville ha lite fler erfarenheter kring det.

  • Thu 5 Sep 2019 16:26
    #6
    Nótt skrev 2019-09-05 16:24:15 följande:

    Dock så syns inte de 500 000 om man tar dem precis innan själva bolånet går igenom. Vet flera som gjort så, men ville ha lite fler erfarenheter kring det.


    Jag har aldrig hört talas om något sådant, det är ju oftast ett par månader mellan handpenning och resterande lån.

    Jag tog ett blancolån för min första lägenhet men det var länge sedan och jag var öppen med att jag skulle göra det.
  • Anonym (***)
    Thu 5 Sep 2019 16:31
    #7
    Nótt skrev 2019-09-05 16:24:15 följande:

    Dock så syns inte de 500 000 om man tar dem precis innan själva bolånet går igenom. Vet flera som gjort så, men ville ha lite fler erfarenheter kring det.


    Jo då, banken ser ju att det kommer in pengar på kontot, pengar som inte fanns där förut, då kan de bli misstänksamma, och undra var pengarna kommer ifrån.

    Hur ska ni göra med handpenningen, har ni pengar till den?

    Tänk på att banken kan se alla era transaktioner om de vill. De ser vad som kommer in i form av lön, vad som går ut och vad som överförs till andra konton. Den dagen man sitter och pratar med banken om lånelöfte, så kan de se att man inte har pengar i just den banken och då brukar de fråga om kontantinsatsen.
  • Anonym (Gubbe­n 56)
    Thu 5 Sep 2019 17:23
    #8
    Anonym (Tvek) skrev 2019-09-05 15:51:04 följande:

    Lånelöften är villkorade av en massa saker så risken är att de inte betalar ut lånet om det upptäcks. Då blir det svettigt för dig.


    Det blir även svettigt att inte ha en buffert vid husägande. Tro mig, rätt var det är så pajar både det ena och det andra...
  • Anonym (12345­)
    Fri 6 Sep 2019 19:13
    #9

    Ni har ingen kontantinsats alls?

  • Mon 9 Sep 2019 08:39
    #10

    Ta ett lån som banken inte ser via uc. Vilken bank tar ni bolånet i? Vilken bank har ni er vardagsekonomi i? Hur stor insats behöver ni (och hur mycket har ni själva)?

  • Anonym (12345­)
    Mon 9 Sep 2019 20:28
    #11
    Jamesdio skrev 2019-09-09 08:39:57 följande:

    Ta ett lån som banken inte ser via uc. Vilken bank tar ni bolånet i? Vilken bank har ni er vardagsekonomi i? Hur stor insats behöver ni (och hur mycket har ni själva)?


    Vart kan man ta lån som banken inte kan se?
  • Tue 10 Sep 2019 14:11
    #12

    Tex på Wästgöta finans. De lånar ut upp till 350000 kr utan uc (de tar Bisnode och rapporterar inte till uc). Bankerna tar i regel uc och ser då inte detta lån.

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Wed 25 Sep 2019 12:31
    #13
    PH76 skrev 2019-09-05 15:51:09 följande:

    Det fungerar inte riktigt så, ni kommer att bli tvungna att betala handpenningen direct vid signing, sen tar det ju oftast 1-4 månader innan inflytt och resterande del av lånet betalas, det är där ni får eran lånedel av banken.


Svar på tråden Låna insatsen till hus