• Re9
    Thu 5 Sep 2019 17:49
    779 visningar
    12 svar
    12
    779

    IVF kliniken vill ej gå vidare för att hjälpa oss

    Jag har gjort en provstimulering. Sist jag var hos gyn,så hade jag 2 äggblåsor på högra sidan,kunde ej se några på vänstra sidan.

    Idag återbesök,såg en äggblåsa på vänstra nu och en på högra,borde varit 3 eller har jag fel? Dels har jag en muskelknuta på vänstra äggstocken så det kan väl också görs det svårt att se.

    IVF Kliniken tyckte ej det var lönt att hjälpa oss vidare för äggplock då det är för lite. Vi känner oss helt förstörda. Någon som råkat ut för samma?

    Vad gör man när man längtar efter ett barn så mycket och man får detta svar. Jag vill pröva med en ny stimulering med sprutor och ta högre enheter,gyn gick med på ett försök till. Nu ska jag ta en spruta för att ägglossningen ska sätta igång och sedan ringa gyn när jag får mens för att pröva göra en ny stimulering. Jag vill ej ge upp så lätt,känns hemskt. Jag hoppas att det kan ge ytterligare äggblåsor. 3 - 4 vill kliniken ha för att det ska vara lönt att pröva. Någon i samma sits!?

  • Svar på tråden IVF kliniken vill ej gå vidare för att hjälpa oss
  • Thu 5 Sep 2019 17:53
    #1

    Varit i samma sits. Av 7 behandlingar ledde 5 till ÄP och endast 2 till ET. Vi gick över till ÄD. Men så länge er klinik vill prova igen så gör det! Höj dosen maximalt, gärna en annan sort också eller annan metod. Det kan räcka.

  • Re9
    Thu 5 Sep 2019 18:20
    #2

    Kliniken ansvarade ej för provstimuleringen utan vår gyn håller i det. Jag hade både menopur 115 enheter och gonal 250 enheter,höjdes under 3 dagar till 150 menopur och 300,gonal.

    Gyn gick med på en ny provstimulering men kliniken har nog ingen aning,men antar att han meddelar dem om resultaten blir bättre. Förhoppningarna är väl inte så stora. Blir lite osäker på gyns ultraljud då man ser tydligt 2 äggblåsor på höger sida,men kan ej se något alls på vänster. Dock idag kunde man se en äggblåsa på vänster och en på höger. Blir fundersam då jag borde ha 3 äggblåsor väl? Min muskelknuta på vänster sida ställer säkerligen till det,och gör det svårare att se kanske? Skulle imorgon hämta ut en spruta som jag ska ta så att ägglossningen kommer igång,och vid nästa blödning är det att pröva igen med högre doser. Får ju hoppas på det bästa.

    Hur gick det för er?

  • Thu 5 Sep 2019 18:39
    #3

    Jag hade också ett myom som gjorde det svårt att se bra. Första VUL:en såg läkaren knappt nåt, vid de ÄP jag gjorde fanns alltid nån i alla fall. 3 blåsor är ett absolut minimum, jag gjorde ÄP en gång på det, blev inget ET. Förr var det så att Menopur ansågs bättre för de svårstimulerade så egentligen tycker ju jag att du bara borde prova den med maxdos. Långa metoden brukar också rekommenderas för svårstimulerade. Så det finns ju en del att ändra för din del som kan inverka positivt. Glad

    Vi fick barn via ÄD så det gick bra för oss till slut. Glad

  • Re9
    Thu 5 Sep 2019 18:59
    #4

    Vad roligt att ni lyckades! Har aldrig hört det angående menopur. Ska nog ta högre dos av gonal men kanske bättre att öka menopur då med. Får se vad gyn säger vid nästa blödning. Jag hade 6 dagar med sprutor och sedan vid återbesök ytterligare 3 dagar till men hjälpte ju ej tyvärr. Vad är den långa metoden? Ursäkta om det låter som en dum fråga men är helt ny på detta.

  • Thu 5 Sep 2019 20:31
    #5
    Re9 skrev 2019-09-05 18:59:19 följande:
    Vad roligt att ni lyckades! Har aldrig hört det angående menopur. Ska nog ta högre dos av gonal men kanske bättre att öka menopur då med. Får se vad gyn säger vid nästa blödning. Jag hade 6 dagar med sprutor och sedan vid återbesök ytterligare 3 dagar till men hjälpte ju ej tyvärr. Vad är den långa metoden? Ursäkta om det låter som en dum fråga men är helt ny på detta.
    Tack!
    Vid IVF kör man antingen lång eller kort metod. Vid den långa börjar man med nässpray ca dag 21, får mens 1-2 veckor efteråt, fortsätter med sprayen, börjar med sprutorna efter 2-3 dagar med mens och sen är det samma som vid korta: VUL runt dag 6 med sprutor, ev. blodprov, VUL igen, ÄP och ET. Vid korta börjar man med sprutorna direkt dag 2-3 i menscykeln. Din IVF-läkare ska avgöra vilken metod och medicinering h*n anser bäst.
  • Thu 5 Sep 2019 20:56
    #6

    Hej!

    Åhh vad jag förstår er känsla av förtvivlan. Ni har säkert försökt länge som det är och det beskedet är ju som ett slag under bältet. Vid vårt första försök fick vi precis 3 blåsor, och det blev avbrutet. Däremot blev vi spontant gravida under det försöket. Därefter har jag som regel fått 8 äggblåsor vid nya ivf då vi försöker få syskon. Däremot har vibockså behövt höga doser. För oss funkar gonal f mycket bättre än menopur, det är olika!

  • Thu 5 Sep 2019 20:59
    #7
    Pimpinellan skrev 2019-09-05 20:31:08 följande:

    Tack!

    Vid IVF kör man antingen lång eller kort metod. Vid den långa börjar man med nässpray ca dag 21, får mens 1-2 veckor efteråt, fortsätter med sprayen, börjar med sprutorna efter 2-3 dagar med mens och sen är det samma som vid korta: VUL runt dag 6 med sprutor, ev. blodprov, VUL igen, ÄP och ET. Vid korta börjar man med sprutorna direkt dag 2-3 i menscykeln. Din IVF-läkare ska avgöra vilken metod och medicinering h*n anser bäst.


    Pimpinellan, kan du berätta om var och hur ni gjorde med äggdonation. Vi har gjort 6 nya ivf och det har inte fungerat, börjar fundera på ÄD men känner mig lixom livrädd för att jag ska tänka att det är någon annans barn. Jag är typ rädd för att om barnet inte är duktig i skolan, att jag typ ska känna att det är pga det inte är mina gener... Hade ni några sådana tankar? Sen är jag rädd för att man inte vet så mkt om mammans gener..
  • Thu 5 Sep 2019 23:02
    #8

    [quote=79881376][quote-nick]gravidönskan skrev 2019-09-05 20:56:51 följande:[/quote-nick]Hej!

    Åhh vad jag förstår er känsla av förtvivlan. Ni har säkert försökt länge som det är och det beskedet är ju som ett slag under bältet. Vid vårt första försök fick vi precis 3 blåsor, och det blev avbrutet. Däremot blev vi spontant gravida under det försöket. Därefter har jag som regel fått 8 äggblåsor vid nya ivf då vi försöker få syskon. Däremot har vibockså behövt höga doser. För oss funkar gonal f mycket bättre än menopur, det är olika![/

    Hej kapar tråden lite.. men jag fick med avbryta vår första ivf försök pga bara 3 blåsor hade växt till sig. Men blev ändå gravid på det försöket, nu maler tankarna om hur det blir med syskon... så får man fråga vilken anledning ni har svår att få barn? Hos oss har jag pco och min man lite dåliga simmare..

    Till ts vill jag med säga att där är mycket kvar dom kan testa och som någon annan i tråden skrivit hade jag frågat efter långa protokollet... sen beror mycket på varför man gör ivf.. ålder..mm. Min gyn sa att det kan vara en slump att äggen inte växer till sig en månad men gör det nästa månad på samma dos.

    Ja och nu när du tar ägglossningsprutan se till att ha samlag.. jag tvinga min man till det en hel vecka efter.

  • Fri 6 Sep 2019 13:45
    #9
    gravidönskan skrev 2019-09-05 20:59:45 följande:
    Pimpinellan, kan du berätta om var och hur ni gjorde med äggdonation. Vi har gjort 6 nya ivf och det har inte fungerat, börjar fundera på ÄD men känner mig lixom livrädd för att jag ska tänka att det är någon annans barn. Jag är typ rädd för att om barnet inte är duktig i skolan, att jag typ ska känna att det är pga det inte är mina gener... Hade ni några sådana tankar? Sen är jag rädd för att man inte vet så mkt om mammans gener..
    Vi gjorde dubbeldonation i Tjeckien. För oss blev det viktigare att få ett barn öht än att få ett barn med våra gener. Och ett barn med mina gener hade ju aldrig gått heller, det var liksom bara att inse. Men det beslutet var inget vi tog på en kafferast direkt. Det måste mogna fram. När man sen bestämt sig är det bara köra på. Vi hade ingen tanke alls på hur donatorerna skulle vara eller se ut. Vi visste bara att de var unga och friska och från landet. Det är oerhört sällan jag tänker på att barnen inte har våra gener. Det är vid speciella tillfällen som på sommaren tex- hur bruna kommer barnen bli, kommer de bli knallbruna eller bränna sig? Den yngsta är fortfarande lite oklart vilken ögonfärg han kommer få också, inte vår i alla fall, men det kvittar, han är ju jättesöt ändå. Hjärta Den äldre har samma sorts hår som pappan så det är lite komiskt faktiskt. Skrattande Så långt som till skolan har jag inte tänkt, men jag tror att båda kommer klara sig bra med tanke på att alla donatorer gick på universitetet.

    Det som det egentligen till sist handlar om är ju hur gärna man vill ha barn och då genetiska barn. Ser man en framtid utan barn eller är det otänkbart? Är det otänkbart och genetiska barn inte verkar vara möjligt är ÄD/ED en förträfflig väg till barn. Glad
  • Re9
    Sun 8 Sep 2019 14:33
    #10
    Pimpinellan skrev 2019-09-05 20:31:08 följande:

    Tack!

    Vid IVF kör man antingen lång eller kort metod. Vid den långa börjar man med nässpray ca dag 21, får mens 1-2 veckor efteråt, fortsätter med sprayen, börjar med sprutorna efter 2-3 dagar med mens och sen är det samma som vid korta: VUL runt dag 6 med sprutor, ev. blodprov, VUL igen, ÄP och ET. Vid korta börjar man med sprutorna direkt dag 2-3 i menscykeln. Din IVF-läkare ska avgöra vilken metod och medicinering h*n anser bäst.


    Vad är det för nässpray? Jag fick aldrig ta denna. Utan började med gonal och menopur på min andra mens dag. Tog sprutorna i 5 dagar,sedan återbesök hos gyn. På vänstra sidan kunde han inte hitta någon äggblåsa,har ett myom där också. 2 äggblåsor på högra. Fortsatte i 3 dagar till med sprutorna med lite högre dos. Vid återbesök kunde gyn hitta en på vänstra och en på högra. Han ringde kliniken som tyckte att det inte var lönt att gå vidare. Ska få göra ett försök till med sprutor hos gyn när min nästa mens börjar så skulle jag höra av mig. Tog en spruta ovitrelle i fredags,tror den hette så,för att ägglossningen ska komma igång. Vi kör på med samlsg varje dag,små risker att bli gravid naturligt men visst testar man. Jag är 40 och äggstockarna visar tecken på att de är trötta,mannens spermier är bra. Var gravid förra året,men slutade i missfall i vecka 5. Innan hade jag fått svar att jag ej kunde bli gravid då troligen hade jag ingen passage i äggledarna. Hoppet är inte så stort att lyckas,men vi tänker inte ge upp så snabbt.
  • Sun 8 Sep 2019 15:58
    #11

    Du gjorde korta metoden. Den långa är annorlunda. Har inte stenkoll på vilka nässprayer som används numer, men förr var det Synarela, Suprefact eller Suprecur. Om en metod inte funkat så bra är det alltid värt prova den andra vilket du borde göra.

  • Re9
    Sun 8 Sep 2019 16:30
    #12
    Pimpinellan skrev 2019-09-08 15:58:31 följande:

    Du gjorde korta metoden. Den långa är annorlunda. Har inte stenkoll på vilka nässprayer som används numer, men förr var det Synarela, Suprefact eller Suprecur. Om en metod inte funkat så bra är det alltid värt prova den andra vilket du borde göra.


    Ok tack. Ska höra med gyn angående detta då. Får se vad han säger,men se ville efter första försöket avsluta. Tycker det är en aning nonchalant från dem,när man kämpar så för att få ett barn.
Svar på tråden IVF kliniken vill ej gå vidare för att hjälpa oss