• Fri 6 Sep 2019 00:03
    1068 visningar
    27 svar
    27
    1068

    Är det ok att utesluta sina föräldrar från sitt bröllop?

    Är det ok att utesluta sina föräldrar från sitt bröllop?
    (Om det är ett bröllop med andra gäster inbjudna)

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att utesluta sina föräldrar från sitt bröllop?
  • Anonym (Min röst räknad­es inte)
    Fri 6 Sep 2019 00:15
    #1

    Konstigt! Jag röstade ja men den rösten syns inte och nu står det att jag redan förbrukat min röst.

    Jag tycker i alla fall att det kan man visst göra om man vill. Det är lite udda såklart men man kan ju ha en bra anledning. Man kanske inte kommer överens med föräldern eller vill fira med bara sina vänner t.ex.

  • Anonym (p)
    Fri 6 Sep 2019 00:17
    #2

    Nja. Tillåtet är det ju men det gäller att hantera det på rätt sätt för att inte såra någon.

    Att fråga de inblandade vad de tycker och lyssna på vad de svarar är en bra början. Utan dialog kan familjerelationerna gå åt helvete ...

  • Anonym (jaaaa­aaaaa)
    Fri 6 Sep 2019 00:32
    #3

    Självklart. Man bjuder och bjuder inte vem man vill.

  • Fri 6 Sep 2019 00:36
    #4

    Klart det är ok MEN man får vara beredd på att ens föräldrar kan ha starka känslor kring detta. Det går inte att kräva att tex en mamma inte ska känna sig sårad och besviken om hon inte blir bjuden på ens bröllop.

    Jag har ofta tänkt att om jag gifter mig skulle jag vilja göra det utan några gäster alls. Pratade med min mamma om det som sa att hon skulle respektera mitt val men att hon verkligen har en önskan om att få vara med. Såg på henne att hon blev ledsen. Eftersom jag älskar min mamma så skulle jag efter detta samtal aldrig kunna gifta mig utan att bjuda henne. Inte för att hon på något sätt emotionellt utpressar mig men för att det är viktigare för mig att hon får närvara eftersom det är väldigt viktigt för henne än det är att mitt bröllop är utan gäster. Jag har helt enkelt gjort ett val vad jag värderar mest,

    Väljer man bort vissa familjemedlemmar från bröllopet bör kan vara medveten om att det troligen får konsekvenser för relationen, i värsta fall resten av livet. Det gäller även om det är en person som inte gillar att bråka och som visar förståelse. Dock kan sårade känslor sitta djupt och undermedvetet påverka en relation mycket. Tänk efter noga innan du utesluter dina/din partners föräldrar.

  • Fri 6 Sep 2019 00:47
    #5
    +2

    Hur skulle du känna om ditt barn i framtiden inte ville ha med dig på sitt bröllop?

    Tycker det kan vara ok i fall det är ingen kontakt mellan barn och förälder, eller om föräldrarna betett sig riktigt illa, då snackar vi misshandel, sexuellt utnyttjande etc.

    Annars är det riktigt tvistat, iallafall där jag kommer från?
    Är vänner verkligen viktigare än föräldrarna, ditt egna kött och blod, som fött dig och kämpat för din uppväxt? Förstår inte hur du resonerar, om du inte har något otalt med dina föräldrar. Mycket sårande och kommer säkert slå tillbaka mot dig i framtiden när dina barn gör bröllopsfester, dopfester etc. och inte vill ha med dig. 

  • Fri 6 Sep 2019 00:53
    #6
    +1

    _Får_ får man ju såklart, men har man andra gäster man hellre delar dagen med än föräldrarna får man nog vara beredd på att det kommer påverkat förhållandet framöver.

  • Fri 6 Sep 2019 00:57
    #7

    Ja, det är ok. Vill man inte bjuda sina föräldrar eller andra som man råka dela 0.25% eller mindre DNA med så behöver man inte. Förmodligen har man en anledning.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Fri 6 Sep 2019 01:07
    #8
    +3

    Självklart får du/jag bjuda precis vem du/jag vill på ditt/mitt eget bröllop! (I överenskommelse med den andre parten så klart!)

    Sedan får du/jag vara jävligt medvetna om att ett sådant ställningstagande får konsekvenser, och ge fan i att gnälla om dessa i efterhand.

  • Anonym (12345­)
    Fri 6 Sep 2019 06:00
    #9
    +1
    BurningDiamond skrev 2019-09-06 01:07:55 följande:

    Självklart får du/jag bjuda precis vem du/jag vill på ditt/mitt eget bröllop! (I överenskommelse med den andre parten så klart!)

    Sedan får du/jag vara jävligt medvetna om att ett sådant ställningstagande får konsekvenser, och ge fan i att gnälla om dessa i efterhand.


    Håller med här. Att inte bjuda sina föräldrar är ett väldigt starkt avståndstagande. Skulle vara motiverat om föräldrarna är tungt kriminella eller liknande.
  • Fri 6 Sep 2019 06:13
    #10
    +1

    Teoretiskt är det ju naturligtvis helt fritt att bjuda vem man vill. Man kanske har att helt hemligt bröllop utan gäster t ex.

    Men att inte bjuda sina föräldrar på ett vanligt bröllop måste nog vara bland det grymmaste de föräldrarna kan utsättas för. Tänk själv om du var i förälderns ställe. Sådan total kyla och mobbning. Jag tror att omgivningen skulle tycka så också, särskilt de med hjärta.

    Jag tror dessutom att det är vanligt. Många barn påverkas starkt av sin ena förälder att hata den andra föräldern. Barnet dras in i onödig lojalitetskonflikt och lär sig att frysa ut en vuxen som älskar dem, mobbningen är en del i en hämnd. När barnet blir vuxet vill det förstås inte ha med sin utmobbade förälder på bröllop.

    Barn har rätt till båda sina föräldrar kärlek.

    svenska.yle.fi/artikel/2016/11/20/berova-inte-barnet-sin-foralder-vid-skilsmassa-kan-vara-varre-dod-foraldern

Svar på tråden Är det ok att utesluta sina föräldrar från sitt bröllop?