• Anonym (Ledse­n)
    Fri 6 Sep 2019 14:16
    4165 visningar
    192 svar
    -1
    192
    4165

    Konflikt med svärmor

    Är nu i vecka 30 och fick igår ett samtal från min svärmor som jag mår väldigt dåligt över. Jag har svårt att koncentrera mig och vill bra gråta. Hon verkar dock inte tycka att hon gjort något fel och nu känns det som jag är i ett vacuum med en helt annan svärmor än den jag tidigare tyckte om. Jag vet att jag är full i hormoner men tror att jag kanske skulle kunna reagerat på samma sätt om jag inte var gravid.


    För en vecka sedan fyllde jag 40 år. Eftersom jag är i 7:e månaden orkade jag inte ställa till med något stort utan bjöd de närmsta vännerna med familj vilket ändå blev 20 personer. Då jag fyllde år på en fredag så valde jag att ha festen på lördag för att hinna förbereda. När jag vaknar på min födelsedag på fredagen blir jag inte uppvaktad av min sambo och vår son. Jag är van att man får en liten sång och kanske framdukad frukost och en present. Så har vi alltid gjort i min familj och så har jag alltid firat min sambo och vår son. När jag kommer på jobbet frågar i princip alla hur jag blivit uppvaktad på morgonen. De som ringer och grattar mig frågar samma sak. Tillslut börjar jag gråta då börjar känna mig bortglömd då vi firade min sambo jättestort i två dagar när han 40 år.  Till slut bryter jag ihop och åker hem och gråter. Jag ringer min kompis som  och min sambo som båda fick höra hur ledsen jag var över att inte bli firad på min stora dag. Min sambo säger ?men du ville ju inte göra någon stor sak?. Nä jag ville inte bjuda in 50-60 personer men det betyder väl inte att jag inte vill bli uppvaktad av min familj och få en present?  


    För att trösta min så bjuder min kompis ut mig på middag på kvällen eftersom min sambo inte planerat något för kvällen heller. Min sambo erbjuder därefter samma sak men jag var för ledsen och besviken på honom vid det här laget att jag valde att gå ut med min vän istället.  Under dagen hade min svärmor försökt nå mig men jag hade antingen varit på jobbet eller hemma och gråtit så jag hade inte svarat. Istället fick hon under tiden jag var ute och åt med min vän fått tag i min sambo. Han är då jätteledsen och berättar att jag valt att inte spendera kvällen med honom och min son. Detta lämnade vi dock bakom oss och hade en trevlig fest på lördagen.


    Igår ringer som sagt min svärmor mig och skäller i över 10 min. Hon säger saker som ?hur länge ska XX stå ut med dig?. Att jag förstör hennes son och vårt barn med mitt temperament. Hon menar på att han gör allt hemma och jag gör inget. Att alla andra ser hur jag är men jag verkar inte fatta hur jag är. Hon refererande till att min sambos pappa och hans syster ska tycka samma sak. Jag ringde såklart båda två och svärfar som blev jätteupprörd då han menar på att han tycker jättemycket om mig och att han inte pratat med svärmor på två månader (de är skilda).


    Min sambo friade till mig i aug och säger att han älskar mig mer och mer för varje dag. Han har aldrig sagt till mig eller HENNE att han tycker att jag kör med honom eller är missnöjd med mig, förutom när han var ledsen på min födelsedag. Det jag kan förstå kan ha provocerat henne är att jag i somras bad honom göra mycket då jag hade en utsliten axel så jag fick absolut inte bära något tyngre än ett kilo. Jag sa; kan du lyfta det, kan du snälla packa in den här i bilen etc.


     


    Jag mår jättedåligt av det här. Vet inte hur jag ska förhålla mig till den nyuppkomna situationen eller göra. Jag vet att min sambo älskar sin mamma och vill inte komma emellan dem. Som de känns nu så kommer jag aldrig kunna vara naturlig runt henne eller tycka att det är kul att åka 120 mil för att hälsa på. Hur tänker ni? Är jag överkänslig för att jag är gravid?  Borde jag ta till mig hennes ?feedback? för att bli  en bättre människa och acceptera att bli utskälld.

  • Svar på tråden Konflikt med svärmor
  • MalinM­alin
    Sat 7 Sep 2019 10:41
    #41
    +2
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-07 09:59:20 följande:

    Du strider på kniven och tar till stora yxan hela tiden, tänk efter... det beror på dina svulstiga stora och rätt nedsättande ord, som t ex vettlöst m m. Det verkar inte balanserat och blir onödigt tröttsamt i dina inlägg. Vi förstår att andras åsikter är helt oförståeliga för dig, det gör du mycket tydligt. Nu skriver du att TS ska strunta i sin älskades mamma och den blivande farmodern.. dina råd skapar bara nya problem och bör inte följas av någon som vill ha en stor och glad familj.

    Om min tjej tänkte så drastiskt och svartvitt som du skulle jag sjappa direkt. Jag hoppas du har mer vett och etikett i verkligheten.


    Obehagligt att se hur du/ni går på Louise. Känner igen debattekniken ni för. Haka upp sig på ett ord den andra sagt, dra upp det gång på gång fast den andra förklarar sig. Lägga in ord i munnen på den andra, påstå att den sagt så och menat si. Mata på, mata på, mata på... som slag i en boxningsring.

    Lämna tråden Louise.
  • Miss Skywal­ker
    Sat 7 Sep 2019 10:48
    #42

    Din svärmor har bara visat sitt rätta ansikte dvs en bitter, elak, svartsjuk kärring som inte vill dig väl. Det hon sa avslöjar hennes känslor gentemot dig. Att hon hoppas att hennes son lämnar dig. Att hon tom ljuger och drar in andra i sitt hat mot dig.

    Finns ingen anledning att försöka bortförklara eller ursäkta hennes beteende. Hon är inte på din sida. Håll henne kort i framtiden och ge henne en svärmorstunga nästa gång ni måste ses..

  • Anonym (Gilla läget!­)
    Sat 7 Sep 2019 10:56
    #43
    -2
    MalinMalin skrev 2019-09-07 10:41:04 följande:

    Obehagligt att se hur du/ni går på Louise. Känner igen debattekniken ni för. Haka upp sig på ett ord den andra sagt, dra upp det gång på gång fast den andra förklarar sig. Lägga in ord i munnen på den andra, påstå att den sagt så och menat si. Mata på, mata på, mata på... som slag i en boxningsring.

    Lämna tråden Louise.


    Har nämnt det en gång. Vore tacksam om Louise väljer att lämna. Även en Louise har ansvar för sina kommentarer. Äkta jämställdhet innebär att tjejer också måste bete sig bra. Oförskämda överdrivna kommentarer är aldrig OK. Den debatt-tekniken är verkligen inte OK. Vi känner igen den.
  • MalinM­alin
    Sat 7 Sep 2019 10:57
    #44
    +1
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-07 10:56:05 följande:

    Har nämnt det en gång. Vore tacksam om Louise väljer att lämna. Även en Louise har ansvar för sina kommentarer. Äkta jämställdhet innebär att tjejer också måste bete sig bra. Oförskämda överdrivna kommentarer är aldrig OK. Den debatt-tekniken är verkligen inte OK. Vi känner igen den.


    Lär då av dina egna ord och lägg inte bara över dom på andra.
  • Anonym (Gilla läget!­)
    Sat 7 Sep 2019 11:01
    #45
    -1
    MalinMalin skrev 2019-09-07 10:57:43 följande:

    Lär då av dina egna ord och lägg inte bara över dom på andra.


    Mysko skitsnack. Louise får lära sig att vara mindre svartvit och mer försiktig med orden. Om hon är vuxen. Även kvinnor måste bete sig ansvarsfullt och respektfullt i debatten.
  • Sat 7 Sep 2019 11:04
    #46

    Jag fick också utskällning av svärmor, som iofs. bad om ursäkt typ 30 min efter när hon lugnat ner sig och hunnit förstå att det hela inte berodde på mej utan på att hon inte klarar av att ingen gör något på sitt eget sätt utan magiskt nog måste göra allting enligt hennes egna "regler" som hon inte berättar för någon!
    Klassiskt: ingen säger vad de vill göra eller har det, men blir sjukt besvikna om inte alla telepatiskt förstår att deras sätt är det enda rätta. Att göra något på sitt sätt = djup kränkning då de i sin vildaste fantasi inte kunnat föreställa sig att det finns andra sätt att göra och tänka än deras egna.

    Känner mej lite barnslig då jag, trots ursäkten och insikten att hon har stora svårigheter att förstå andra människors sätt, inte följt med hem till dem på nästan ett år.
    VI träffas i andras hem tex barnkalas hos kusinerna och min make åker till dem med barnen, men jag skyller på jobb (sant, men hade inte behövt ta arbetspass när det är en lämplig helg att åka till dem) och stannar hemma.
    De har inte heller åkt hem till oss, men de brukar inte gärna åka bort och vi bor längst ifrån dem i släkten.
    (Kusinerna som hade barnkalaset bor i samma stad som dem)

  • Anonym (Kim)
    Sat 7 Sep 2019 11:07
    #47
    +2
    jrockyracoon skrev 2019-09-07 02:31:13 följande:
    Ok. Du tycker inte att man ska svälja saker för att lösa en konflikt. Då vet vi det.

    Då får TS själv ta ställning till vilket av förslagen hon följer eller om hon väljer en egen variant.

    Anonym (Louise) skrev 2019-09-07 00:49:15 följande:
    Och du, jag betackar mig för dina försök att leka hobbypsykolog och anklaga mig för brist på empati, omdöme och gud vet vad. Du vet intet om mig. Men det är väl så, när argumenten tryter så åker nävarna fram.
    Så för att summera din inställning enligt ditt tidigare inlägg. Om någon attackerar en person då ska man slå tillbaka och inte svälja och ta emot.

    När du sade att mitt inlägg var "ett av de mest vettlösa inläggen på FL", så valde jag faktiskt att följa ditt råd.

    Jag gav dig några nyp och sade några väl anpassade ord utifrån din okänslighet kring TS graviditet och att hon behövde lösa konflikten snabbt för att få lugn och ro.

    Men då blev du uppenbarligen lite trumpen att döma av det här inlägget.

    Så slutsatsen blir då. När du själv attackerar en annan person ska denna lägga sig platt. Men i samtliga andra fall ska man ta till stora yxan.

    Detta kallas dubbelmoral!
    Härskarteknik praktiserar du friskt i alla fall, nedlåtande är du också när du blir emotsagd.

    Du vet att din modell är inte en absolut sanning och att man inte alls behöver vara empatilös, lida brist på omdöme eller kunskap om konflikthantering för att man har en annan lösning?

    Nu håller jag inte med den andre heller som verkar i mitt tycke alltför hård. Det lär heller inte leda till någon familjefrid eller förbättrade relationer, vilket ju är det man vill uppnå.

    Dina förslag tycker jag heller inte är bra, där TS ska lägga sig platt och fjäska in absurdum. Det är inte konfliktlösning. Ge barnet hennes namn som mellannamn är ju bara helt befängt.

    Ett helt vanligt samtal om vad som skedde utan anklagelser och att lyssna på den andres känslor funkar för det mesta utmärkt såvida bägge parter är normalfuntade.
  • Sat 7 Sep 2019 11:13
    #48
    -1
    Anonym (Kim) skrev 2019-09-07 11:07:25 följande:

    Härskarteknik praktiserar du friskt i alla fall, nedlåtande är du också när du blir emotsagd.

    Du vet att din modell är inte en absolut sanning och att man inte alls behöver vara empatilös, lida brist på omdöme eller kunskap om konflikthantering för att man har en annan lösning?

    Nu håller jag inte med den andre heller som verkar i mitt tycke alltför hård. Det lär heller inte leda till någon familjefrid eller förbättrade relationer, vilket ju är det man vill uppnå.

    Dina förslag tycker jag heller inte är bra, där TS ska lägga sig platt och fjäska in absurdum. Det är inte konfliktlösning. Ge barnet hennes namn som mellannamn är ju bara helt befängt.

    Ett helt vanligt samtal om vad som skedde utan anklagelser och att lyssna på den andres känslor funkar för det mesta utmärkt såvida bägge parter är normalfuntade.


    Jag håller med dig i allt, bra avvägd kommentar i övrigt, men..

    ..inte är väl det där härskarteknik, kanske lite nedlåtande men ändå sakligt argumenterande mot den rätt ensidigt stenhårda debattören Louise? Där kan man prata härskarteknik, rena diktatorsutskällningar närapå..
  • Sat 7 Sep 2019 11:13
    #49

    Tillägg:
    Har känt i många år att mitt sätt att vara (högljudd, snabb i tanken, skojar, rak, öppen, säger vad jag tycker) inte är fint nog för henne eller i alla fall inte är bekvämt för henne. Så jag har försökt att tona ner mej, men då hon aldrig säger vad hon vill göra eller hur hon vill ha saker, så är det svårt att veta hur man ska göra för att hon ska vara nöjd med tillvaron. Min instinkt säger att hon är nöjd om allt är som vanligt dvs hon är ensam hemma med svärfar och de påtar i trädgården, löser korsord och fikar. Allt utöver det är jobbigt och störande.

    Mitt liv är så mycket enklare nu!

    Slipper all oro inför besök och gissningsleken runt besöken: vill de att vi ska komma? vill de att vi ska sova över? vill de att vi ska hjälpa till eller "ta över" tex matlagningen? De säger inte hur de vill och alla frågor returneras: "tycker ni att vi ska laga middag ikväll?" "VAd vill ni själva?" Och vad vi än säger/gör så känns det att vi inkräktar på deras liv, de är aldrig nöjda! Lagar vi maten så hovrar de runt och känns nervösa, kanske repar vi spisen? Kanske använder vi fel krydda? Bjuder vi ut dem på restaurang så är maten aldrig god, eller är den god så är den iallafall inte prisvärd för man kunde lagat samma mat billigare hemma. Låter vi dem laga maten så blir de trötta av all matlagning...

    Känner inte ens oro/ångest över att missa år i deras liv. Jag har gett det många år av försök. Inte lyckats. Och mina barn/make är tydligen mycket enklare att umgås med så om jag stannar hemma blir det win-win. De är gladare jag är gladare.

    Så håll avståndet ett tag och se vad som händer.
    Njut av att inte lägga mer drama till ditt liv.
    Låt maken sköta den kontakten så att barnen känner dem. Nu när barnen är små kanske det är smidigast att han åker med bara det stora barnet eller att de kommer till er och bor på hotell och träffar dem på stan eller hemma hos dej när du passar på att göra ärenden på stan?

  • Sat 7 Sep 2019 11:21
    #50

    Jag förstår att du blir ledsen och hade nog själv blivit det, med eller utan hormoner.  Däremot får jag intrycket av att du i vanliga fall kommer överenns med svärmor och att hon inte brukar bete sig så här? I sådant fall så skulle jag nog försöka lägga mina egna känslor åt sidan och fråga mig själv varför? Det låter som att hon mår väldigt dåligt. Om hon i normala fall inte beter sig så här så kanske hennes beteende är ett medvetet eller omedvetet rop på hjälp?

Svar på tråden Konflikt med svärmor