• Anonym (Ledse­n)
    Fri 6 Sep 2019 14:16
    4158 visningar
    192 svar
    -1
    192
    4158

    Konflikt med svärmor

    Är nu i vecka 30 och fick igår ett samtal från min svärmor som jag mår väldigt dåligt över. Jag har svårt att koncentrera mig och vill bra gråta. Hon verkar dock inte tycka att hon gjort något fel och nu känns det som jag är i ett vacuum med en helt annan svärmor än den jag tidigare tyckte om. Jag vet att jag är full i hormoner men tror att jag kanske skulle kunna reagerat på samma sätt om jag inte var gravid.


    För en vecka sedan fyllde jag 40 år. Eftersom jag är i 7:e månaden orkade jag inte ställa till med något stort utan bjöd de närmsta vännerna med familj vilket ändå blev 20 personer. Då jag fyllde år på en fredag så valde jag att ha festen på lördag för att hinna förbereda. När jag vaknar på min födelsedag på fredagen blir jag inte uppvaktad av min sambo och vår son. Jag är van att man får en liten sång och kanske framdukad frukost och en present. Så har vi alltid gjort i min familj och så har jag alltid firat min sambo och vår son. När jag kommer på jobbet frågar i princip alla hur jag blivit uppvaktad på morgonen. De som ringer och grattar mig frågar samma sak. Tillslut börjar jag gråta då börjar känna mig bortglömd då vi firade min sambo jättestort i två dagar när han 40 år.  Till slut bryter jag ihop och åker hem och gråter. Jag ringer min kompis som  och min sambo som båda fick höra hur ledsen jag var över att inte bli firad på min stora dag. Min sambo säger ?men du ville ju inte göra någon stor sak?. Nä jag ville inte bjuda in 50-60 personer men det betyder väl inte att jag inte vill bli uppvaktad av min familj och få en present?  


    För att trösta min så bjuder min kompis ut mig på middag på kvällen eftersom min sambo inte planerat något för kvällen heller. Min sambo erbjuder därefter samma sak men jag var för ledsen och besviken på honom vid det här laget att jag valde att gå ut med min vän istället.  Under dagen hade min svärmor försökt nå mig men jag hade antingen varit på jobbet eller hemma och gråtit så jag hade inte svarat. Istället fick hon under tiden jag var ute och åt med min vän fått tag i min sambo. Han är då jätteledsen och berättar att jag valt att inte spendera kvällen med honom och min son. Detta lämnade vi dock bakom oss och hade en trevlig fest på lördagen.


    Igår ringer som sagt min svärmor mig och skäller i över 10 min. Hon säger saker som ?hur länge ska XX stå ut med dig?. Att jag förstör hennes son och vårt barn med mitt temperament. Hon menar på att han gör allt hemma och jag gör inget. Att alla andra ser hur jag är men jag verkar inte fatta hur jag är. Hon refererande till att min sambos pappa och hans syster ska tycka samma sak. Jag ringde såklart båda två och svärfar som blev jätteupprörd då han menar på att han tycker jättemycket om mig och att han inte pratat med svärmor på två månader (de är skilda).


    Min sambo friade till mig i aug och säger att han älskar mig mer och mer för varje dag. Han har aldrig sagt till mig eller HENNE att han tycker att jag kör med honom eller är missnöjd med mig, förutom när han var ledsen på min födelsedag. Det jag kan förstå kan ha provocerat henne är att jag i somras bad honom göra mycket då jag hade en utsliten axel så jag fick absolut inte bära något tyngre än ett kilo. Jag sa; kan du lyfta det, kan du snälla packa in den här i bilen etc.


     


    Jag mår jättedåligt av det här. Vet inte hur jag ska förhålla mig till den nyuppkomna situationen eller göra. Jag vet att min sambo älskar sin mamma och vill inte komma emellan dem. Som de känns nu så kommer jag aldrig kunna vara naturlig runt henne eller tycka att det är kul att åka 120 mil för att hälsa på. Hur tänker ni? Är jag överkänslig för att jag är gravid?  Borde jag ta till mig hennes ?feedback? för att bli  en bättre människa och acceptera att bli utskälld.

  • Svar på tråden Konflikt med svärmor
  • Anonym (Louis­e)
    Sat 7 Sep 2019 11:49
    #51
    +1
    Rudbeckius skrev 2019-09-07 11:13:27 följande:

    Jag håller med dig i allt, bra avvägd kommentar i övrigt, men..

    ..inte är väl det där härskarteknik, kanske lite nedlåtande men ändå sakligt argumenterande mot den rätt ensidigt stenhårda debattören Louise? Där kan man prata härskarteknik, rena diktatorsutskällningar närapå..


    Alltså jag kan inte låta bli... Kim säger exakt samma som jag. Kallar tom ditt förslag om att ge barnet svärmors namn för "befängt ", men ändå är det jag som är "ensidig", "stenhård", "svartvit" osv osv. För att jag tycker att det är TS man som ska ta detta med svärmor och TS ska koncentrera sig på sitt. Hahaha uppochnervända världen. Förstår ju att du är ute efter konflikt mest, men ändå..

    Tråkigt TS att din tråd blev såhär.

    PS: kan du ge exempel på mina "diktatorsutskällningar"? Vilka svulstiga ord du använder... Du tar verkligen i från tårna.
  • Sat 7 Sep 2019 13:08
    #52
    +1
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-07 10:56:05 följande:

    Har nämnt det en gång. Vore tacksam om Louise väljer att lämna. Även en Louise har ansvar för sina kommentarer. Äkta jämställdhet innebär att tjejer också måste bete sig bra. Oförskämda överdrivna kommentarer är aldrig OK. Den debatt-tekniken är verkligen inte OK. Vi känner igen den.


    Tycker att det hade räckt med att bara be dig att hålla din käft!
  • Anonym (Gilla läget!­)
    Sat 7 Sep 2019 13:44
    #53
    -1
    Zarch skrev 2019-09-07 13:08:39 följande:

    Tycker att det hade räckt med att bara be dig att hålla din käft!


    Ojoj. Schysst stil att debattera. Det säger en hel del om din nivå och människosyn. Du har svårt för motargument eller hur? Gissar ditt kön och utbildningsnivå.
  • Sat 7 Sep 2019 14:02
    #54
    +3
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-07 13:44:11 följande:

    Ojoj. Schysst stil att debattera. Det säger en hel del om din nivå och människosyn. Du har svårt för motargument eller hur? Gissar ditt kön och utbildningsnivå.


    Du är ju bara för go. Kritiserar min människosyn men sedan försöker du förringa mig genom att i samma mening spekulera om mitt kön och utbildningsnivå?

    Det är rätt tydligt att det finns en och annan förvuxen morsgris i tråden, däribland du.
  • Miss Skywal­ker
    Sat 7 Sep 2019 14:03
    #55
    +2
    Anonym (Gilla läget!) skrev 2019-09-07 13:44:11 följande:

    Ojoj. Schysst stil att debattera. Det säger en hel del om din nivå och människosyn. Du har svårt för motargument eller hur? Gissar ditt kön och utbildningsnivå.


    Dina inlägg säger en del om din misogyna inställning.
  • Miss Skywal­ker
    Sat 7 Sep 2019 14:04
    #56
    +1
    Zarch skrev 2019-09-07 14:02:24 följande:

    Du är ju bara för go. Kritiserar min människosyn men sedan försöker du förringa mig genom att i samma mening spekulera om mitt kön och utbildningsnivå?

    Det är rätt tydligt att det finns en och annan förvuxen morsgris i tråden, däribland du.


    Precis mors lilla Olle.
  • Anonym (Gilla läget!­)
    Sat 7 Sep 2019 14:18
    #57
    -2
    Miss Skywalker skrev 2019-09-07 14:03:40 följande:

    Dina inlägg säger en del om din misogyna inställning.


    Jag älskar kvinnor men de måste bete sig schysst utifrån sin ålder och förstånd. Jag är son, pappa, styvfarsa, syrrans bror och make till kvinnor som aldrig nånsin skulle argumentera så illa. Jag uppskattar dessutom att lyssna på kompetenta militanta feministveganer men de verkar aldrig skriva här på FL, tyvärr.

    Jag gissar att du inte klarar av att sakligt argumentera med andra, såväl kvinnor som män? Eller är det bara män du rackar ner på? Lider du illa av din misandri?
  • Sat 7 Sep 2019 14:19
    #58
    +2
    Miss Skywalker skrev 2019-09-07 14:04:33 följande:

    Precis mors lilla Olle.


    Minst sagt.
  • Anonym (Gilla läget!­)
    Sat 7 Sep 2019 14:21
    #59
    -2
    Miss Skywalker skrev 2019-09-07 14:04:33 följande:

    Precis mors lilla Olle.


    Haha, så smart. Och det kom från en låtsas-jedi.. du lever verkligen i sagornas värld. Där är trevligt.

    Har du nåt bra argument att komma med i debatten? Annars kan du ju alltid fundera på vad du kan göra med lasersvärdet...
  • Sat 7 Sep 2019 15:25
    #60
    -1
    Anonym (Kim) skrev 2019-09-07 11:07:25 följande:
    Härskarteknik praktiserar du friskt i alla fall, nedlåtande är du också när du blir emotsagd.

    Du vet att din modell är inte en absolut sanning och att man inte alls behöver vara empatilös, lida brist på omdöme eller kunskap om konflikthantering för att man har en annan lösning?

    Nu håller jag inte med den andre heller som verkar i mitt tycke alltför hård. Det lär heller inte leda till någon familjefrid eller förbättrade relationer, vilket ju är det man vill uppnå.

    Dina förslag tycker jag heller inte är bra, där TS ska lägga sig platt och fjäska in absurdum. Det är inte konfliktlösning. Ge barnet hennes namn som mellannamn är ju bara helt befängt.

    Ett helt vanligt samtal om vad som skedde utan anklagelser och att lyssna på den andres känslor funkar för det mesta utmärkt såvida bägge parter är normalfuntade.
    Härskarteknik är ett luddigt begrepp. Det kan man lätt använda på alla som argumenterar emot ens åsikt eller de man inte gillar utan belägg.

    Vad är det som jag använder som är härskarteknik, menar du? Och på vilket sätt är jag nedlåtande i min kommentar?

    Jag påpekar en intressant motsägelse i Louise' svar som propagerar för att man ska bemöta hårt med hårt - det är åtminstone min tolkning och hon har inte motsatt sig den vad jag vet. Motsägelsen består i att hon tycker att TS ska bemöta svärmoderns bemötande med hårt mot hårt, men kritiserar mitt val att bemöta hennes bemötande med hårt mot hårt. Om något bevisar väl hennes reaktion att ett användande av "hårt mot hårt" snarare förstärker en konflikt än förbättrar den.

    Om du läste mitt andra inlägg noga, så hade jag inga synpunkter på hennes lösning utan påpekade att TS själv kunde välja vilket av alternativen hon föredrog.

    I mitt första motinlägg skriver jag:

    "TS är gravid, är i ett ömtåligt skick, har hormoner och ska snart föda med all den oro och ångest som det innebär. Du begär alltså av henne att hon ska strida på kniven med sin svärmor i detta läge?

    Ja, det säger något om din brist på empati, dåliga omdöme och brist på kunskap om konflikthantering. "

    Jag missade att stoppa in ett "I så fall", d.v.s. jag borde ha skrivit:
    "Ja, det säger i så fall något om din brist på empati, dåliga omdöme och brist på kunskap om konflikthantering. "

    Det var det jag egentligen menade. Jag kan ta på mig att det inte blev helt rätt i den delen.

    Samtidigt som det är tillspetsat så stämmer min anklagelse rent sakligt.Att använda "hårt mot hårt" är faktiskt en brist på kunskap om konfliktlösning. Fråga vilken konfliktforskare som helst om vad de anser om den tanken. Precis som i ditt eget förslag, behöver man trappa ned och inte accelerera känslorna i en konflikt.

    Jag kan också tycka att det är ett dåligt omdöme att inte ta hänsyn till TS graviditet och behov av lugn och ro. Kanske Louise tyckte att det var en bra lösning och att den skulle ge TS det lugn och ro hon behövde. Men det är i så fall en viss empatilöshet i det - jag tycker det framgår i tråden, och bara genom dess existens, att TS har nära till sina känslor och inte mår bra av att ha oupplösta konflikter hängande över sig under längre tid.

    Och hade du läst mina förslag till TS så hade du upptäckt att jag redan har föreslagit henne att ha ett samtal med svärmodern och bett henne ha det när hon är lugn och utan aggressioner och uppmanat henne att vara ödmjuk, lyssnande.

    Så det är väldigt konstigt att du först kritiserar mina förslag, och sedan ger ett förslag som är identiskt lika med det som jag själv gav.

    Du tycker det är befängt att försöka värma upp svärmodern genom att ge hennes namn som mellannamn till barnet. Det håller jag inte med om. Om det inte är viktigt för TS huruvida ett av mellannamnen har ett visst namn eller inte, ser jag inte några nackdelar med ett sådant förslag. Ge ett enda exempel på någon konkret nackdel. Tvärtom, har det potential att vända hela relationen till det bättre och även skapa ett hälsosamt band mellan barnet och dess farmor.

    När man har en konflikt kan man ibland lösa den genom att svälja sin stolthet och inlärda förmåga att alltid hålla på sitt och istället för att starta en jobbig konflikt kväsa den i sin linda.

    Inte en så revolutionerande tanke, begreppet att "vända andra kinden till" är ju som bekant minst 2000 år gammal.

    Om det sedan inte visar sig funka, och nya konflikthärdar dyker upp, får man hitta andra åtgärder. Jag uppfattar TS på det sättet att det här är en enstaka konflikt som dykt upp nu på senare tid, och inte att konflikterna med svärmodern har haglat under hela deras tid tillsammans.
Svar på tråden Konflikt med svärmor