• Fri 6 Sep 2019 15:34
    1921 visningar
    47 svar
    47
    1921

    Föredrar du en mjuk eller hård resväska?

    Vilken reser du helst med? Ska köpa ny resväska och velar mellan en mjuk eller hård. Har aldrig haft en hård väska så jag vet inte vilka fördelar den eventuellt har. Nackdelarna jag kan se direkt är att den inte har några fickor på utsidan. Och så har jag fått för mig att dom spricker lätt. Väskan ska checkas in.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?
  • Fri 6 Sep 2019 17:31
    #1

    Ja, det är väl lite olika skolor och båda har sina för och nackdelar. Själv föredrar jag definitivt en hård väska då mina grejor då ligger mer skyddade. Utöver hårt skal ville jag också den skulle stängas med rejäla spännen och inte blixtlås då det är mer hållbart. Blixtlås är lite av en svag punkt på resväskor så det känns tryggare med spännen.

    Visst kan skalet spricka i samband med hårdhänt hantering på flygplatsen men det har aldrig hänt med mina väskor eller dom väskor vi hade i familjen när jag växte upp så skulle inte oroa mig för det. Jag har nu en Samsonite S?Cure https://www.väskan.com/samsonite-s-cure-spinner-75cm som känns väldigt rejäl och som jag är sjukt nöjd med. Rekommenderas!

    Nackdelen med hårda väskor är som jag ser det den höga tomvikten. Min Samsonite väger ca 4,5 kg så man kan ju inte packa lika mycket/tungt som i en textilväska på typ 1,5 kg.

  • Fri 6 Sep 2019 17:36
    #2

    Det kunde man ju räkna ut att FL skulle sabba min länk. Provar på nytt:

    https://www.väskan.com/samsonite-s-cure-spinner-75cm

    Annars får man helt enkelt copypasta länken till adressfönstret.

  • Sat 7 Sep 2019 22:22
    #3

    Med tanke på den sk krossen som väskorna åker igenom på flygplatserna, så borde jag säga mjuk.

    Men jag säger ändå hård. Väskan får man ersatt om den går sönder (vilket de sällan gör då de är gjorda för att hålla genom hela färden i krossen. Ja, den kallas verkligen för krossen).

  • Sat 7 Sep 2019 22:33
    #4
    +1

    Jag föredrar helt klart mjuk. Yttre fack, som du själv nämnde, är viktigt för oss. Lätt att ta ut tidningar och böcker på tåget från dem eller ta fram paraply. Mycket bra att kunna förstora väskan genom att öppna ett blixtlås. 
    Man kan försöka knöla in väskan i tex en förvaringsbox som är i minsta laget, eftersom den ger efter och man eventuellt till och med kan ta ut något ur den.

  • Sat 7 Sep 2019 23:10
    #5
    flygrl skrev 2019-09-06 17:31:55 följande:
    Ja, det är väl lite olika skolor och båda har sina för och nackdelar. Själv föredrar jag definitivt en hård väska då mina grejor då ligger mer skyddade. Utöver hårt skal ville jag också den skulle stängas med rejäla spännen och inte blixtlås då det är mer hållbart. Blixtlås är lite av en svag punkt på resväskor så det känns tryggare med spännen.

    Visst kan skalet spricka i samband med hårdhänt hantering på flygplatsen men det har aldrig hänt med mina väskor eller dom väskor vi hade i familjen när jag växte upp så skulle inte oroa mig för det. Jag har nu en Samsonite SCure www.väskan.com/samsonite-s-cure-spinner-75cm som känns väldigt rejäl och som jag är sjukt nöjd med. Rekommenderas! smile1.gif

    Nackdelen med hårda väskor är som jag ser det den höga tomvikten. Min Samsonite väger ca 4,5 kg så man kan ju inte packa lika mycket/tungt som i en textilväska på typ 1,5 kg.
    Attans, jag hann köpa en hård Samsonite med dragkedja igår innan jag såg det du skrev om spännen. Det med vikten är ett gissel för nu snålar bolagen så mycket också som Norwegian som bara tillåter 20 kg t ex. Det lämnar bara drygt 15 kg packning och det är inte så mycket ju. Det är min första hårda väska så det ska bli spännande att se hur jag gillar den på resa. Det irriterar mig att man inte hittar tvåhjulingar längre då jag föredrar det över fyra hjul btw. Jag brukar ha ett sånt där spännband runt väskan (vad det nu kallas?) och kommer att ha det på denna väska också. Mardrömmen är om väskan går sönder och allt ramlar ur den på flygplatsen. Spöke
    Vildbi skrev 2019-09-07 22:22:56 följande:
    Med tanke på den sk krossen som väskorna åker igenom på flygplatserna, så borde jag säga mjuk.
    Men jag säger ändå hård. Väskan får man ersatt om den går sönder (vilket de sällan gör då de är gjorda för att hålla genom hela färden i krossen. Ja, den kallas verkligen för krossen). smile2.gif
    Vad är krossen? Förvånad
    Anonya skrev 2019-09-07 22:33:28 följande:
    Jag föredrar helt klart mjuk. Yttre fack, som du själv nämnde, är viktigt för oss. Lätt att ta ut tidningar och böcker på tåget från dem eller ta fram paraply. Mycket bra att kunna förstora väskan genom att öppna ett blixtlås. 
    Man kan försöka knöla in väskan i tex en förvaringsbox som är i minsta laget, eftersom den ger efter och man eventuellt till och med kan ta ut något ur den.
    Jag gillar också mjuk av orsakerna du skriver. Alla hårda väskor jag såg igår kunde förstoras med ett blixtlås och så även den jag köpte. Jag är nöjd med den hårda väskan jag köpte men får se efter första resan hur jag gillar den på resande fot.

  • Sun 8 Sep 2019 22:35
    #6
    Tihi skrev 2019-09-07 23:10:01 följande:

    Attans, jag hann köpa en hård Samsonite med dragkedja igår innan jag såg det du skrev om spännen. Det med vikten är ett gissel för nu snålar bolagen så mycket också som Norwegian som bara tillåter 20 kg t ex. Det lämnar bara drygt 15 kg packning och det är inte så mycket ju. Det är min första hårda väska så det ska bli spännande att se hur jag gillar den på resa. Det irriterar mig att man inte hittar tvåhjulingar längre då jag föredrar det över fyra hjul btw. Jag brukar ha ett sånt där spännband runt väskan (vad det nu kallas?) och kommer att ha det på denna väska också. Mardrömmen är om väskan går sönder och allt ramlar ur den på flygplatsen.


    Ok, det va ju otur FAST du skulle säkert kunna få byta mot en Samsonite MED spännen om du snabbt går tillbaka till affären. Nu har du ju köpt en Samsonite och dom håller alltid hög klass och så även deras blixtlås skulle jag tro. Men blixtlås är trots allt känsligare än spännen så jag rekommenderar deffo spännen.

    Som sagt är vikten den stora nackdelen med hårda resväskor och visst får man anpassa packningen efter det. Är du som jag att du gärna tar med massor av kläder & skor & annat smått & gott?

    Spännband runt väskan är ju en bra grej men jag tror inte du behöver oroa dig att din Samsonite ska spricka. A Samsonite is a f*****g tank!

    Den kommer bli en bra reskamrat tror jag.
  • Sun 8 Sep 2019 22:39
    #7
    Anonya skrev 2019-09-07 22:33:28 följande:

    Jag föredrar helt klart mjuk. Yttre fack, som du själv nämnde, är viktigt för oss. Lätt att ta ut tidningar och böcker på tåget från dem eller ta fram paraply. Mycket bra att kunna förstora väskan genom att öppna ett blixtlås. 

    Man kan försöka knöla in väskan i tex en förvaringsbox som är i minsta laget, eftersom den ger efter och man eventuellt till och med kan ta ut något ur den.


    Ja, det finns helt klart fördelar med mjuk väska. Kollade nyligen på en stor mjuk American Tourister och den va väldigt stilfull, rejäl och...LÄTT. Jag hajar absolut grejen med såna där väskor.
  • Sun 8 Sep 2019 23:05
    #8
    flygrl skrev 2019-09-08 22:35:05 följande:
    Ok, det va ju otur FAST du skulle säkert kunna få byta mot en Samsonite MED spännen om du snabbt går tillbaka till affären. Nu har du ju köpt en Samsonite och dom håller alltid hög klass och så även deras blixtlås skulle jag tro. Men blixtlås är trots allt känsligare än spännen så jag rekommenderar deffo spännen.

    Som sagt är vikten den stora nackdelen med hårda resväskor och visst får man anpassa packningen efter det. Är du som jag att du gärna tar med massor av kläder & skor & annat smått & gott? smile2.gif
    Spännband runt väskan är ju en bra grej men jag tror inte du behöver oroa dig att din Samsonite ska spricka. A Samsonite is a f*****g tank! smile7.gif
    Den kommer bli en bra reskamrat tror jag. smile1.gif
    A tank. Faktum är att jag bara såg väskor med blixtlås. Kanske försöker dom fasa ut spännen av någon orsak? En fördel till med hårda väskor är att dom inte är lika mottagliga för vägglöss. Det vore ju en mardröm att komma hem med vägglöss. Kräks  Även om man är försiktig på hotell så sprids dom tydligen i lastutrymmet på planet från andras väskor och då är mjuka väskor mer i riskzonen enligt någon researtikel jag läste. Makes sense. Angående packning så tycker jag inte att jag brukar ha med så mycket men ändå väger väskan alltid som en mindre bil. Jag fattar inte varför?! Drömmer
  • Mon 9 Sep 2019 11:54
    #9

    Krossen = namnet på den plats dit resväskorna kommer när de taggats och körts iväg på rullbandet.


    Tihi skrev 2019-09-07 23:10:01 följande:

    Attans, jag hann köpa en hård Samsonite med dragkedja igår innan jag såg det du skrev om spännen. Det med vikten är ett gissel för nu snålar bolagen så mycket också som Norwegian som bara tillåter 20 kg t ex. Det lämnar bara drygt 15 kg packning och det är inte så mycket ju. Det är min första hårda väska så det ska bli spännande att se hur jag gillar den på resa. Det irriterar mig att man inte hittar tvåhjulingar längre då jag föredrar det över fyra hjul btw. Jag brukar ha ett sånt där spännband runt väskan (vad det nu kallas?) och kommer att ha det på denna väska också. Mardrömmen är om väskan går sönder och allt ramlar ur den på flygplatsen. Vad är krossen? Jag gillar också mjuk av orsakerna du skriver. Alla hårda väskor jag såg igår kunde förstoras med ett blixtlås och så även den jag köpte. Jag är nöjd med den hårda väskan jag köpte men får se efter första resan hur jag gillar den på resande fot.


  • Tue 10 Sep 2019 23:34
    #10
    Tihi skrev 2019-09-08 23:05:59 följande:

    A tank. Faktum är att jag bara såg väskor med blixtlås. Kanske försöker dom fasa ut spännen av någon orsak? En fördel till med hårda väskor är att dom inte är lika mottagliga för vägglöss. Det vore ju en mardröm att komma hem med vägglöss.   Även om man är försiktig på hotell så sprids dom tydligen i lastutrymmet på planet från andras väskor och då är mjuka väskor mer i riskzonen enligt någon researtikel jag läste. Makes sense. Angående packning så tycker jag inte att jag brukar ha med så mycket men ändå väger väskan alltid som en mindre bil. Jag fattar inte varför?!


    Åhh nej, dom får fan inte sluta med spännen! Jag tror och hoppas inte dom håller på fasa ut såna väskor men om så skulle ju orsaken kunna va dom då får sälja fler väskor för dom helt enkelt går sönder tidigare. Om man är konspiratoriskt lagd skulle man kunna tänka så iaf.

    Intressant det där om vägglössen. När jag själv reser är jag en hängiven soldat i The War on Bedbugs. Vidriga små kryp det där, blodsugande skalbaggar...brrr. Minns när jag och syrran halvt monterade isär allas sängar när vi bodde på hotell i NYC i jakt på f*****g vägglöss.

    Angående det där med ta med mycket packning. Min pappa brukar skämtsamt fråga mig om jag verkligen behöver låsa lägenhetsdörren när jag ändå lyckats packa ner precis allt och lägenheten ju är tom.
Svar på tråden Föredrar du en mjuk eller hård resväska?