• Anonym (Undra­r)
    Sat 7 Sep 2019 11:46
    2454 visningar
    129 svar
    129
    2454

    Varför får man inte tjäna pengar på surrogatmödraskap i Sverige?

    Utomlands tjänar surrogatmödrar miljoner på att låna ut sin livmoder till rika barnlösa par från rika länder.

    Men om någon frivilligt vill bli surrogatmamma för att tjäna pengar så är det olagligt i Sverige.

    Men vad är problemet om det är helt frivilligt?

    Detsamma gäller vid äggdonation. i Sverige är det olagligt att ta emot pengar för att man väljer att donera ägg, det enda som de får är ett litet bidrag på en maxsumma på kanske 100 kr? Medans kvinnor utomlands kan ha detta som inkomst.

    Varför?

  • Svar på tråden Varför får man inte tjäna pengar på surrogatmödraskap i Sverige?
  • Sat 7 Sep 2019 17:20
    #51
    -2

    Handlar mest om översitteri från staten och deras hybris att styra moral samt inte låta folk vara ägare av sin egna kropp.

    Det är en klart infantil syn på människan där denna inte kan ta hand om sig själv.

  • Anonym
    Sat 7 Sep 2019 17:27
    #52
    Anonym (KatarinaS) skrev 2019-09-07 12:06:35 följande:
    Jag håller med i detta, surrogatmödraskap och äggdonation bör inte vara tillåtet. Jag anser dessutom att inte heller spermiedonation bör vara tillåtet, analogt med äggdonation.
    Får man fråga varför?
    Isåfall gör jag det... varför tycker du det?

    Spermie- och äggdonationerna som utförs i Sverige kommer inte från någon som tvingats eller utnyttjats.
  • Anonym (Moa)
    Sat 7 Sep 2019 17:50
    #53
    Kramklubba skrev 2019-09-07 12:05:33 följande:
    Men mäns könsceller kan vara en handelsvara?

    Ni är äckliga hycklare.
    Vet du hur en äggdonation går till?
    Vet du hur en spermadonation går till?

    Nu säger jag inte att det är rätt att det är Ok att donera sperma. Jag vet inte ens om det är det i Sverige.
  • Anonym (Moa)
    Sat 7 Sep 2019 17:53
    #54
    Anonym (Undrar) skrev 2019-09-07 13:07:11 följande:
    I Indien motsvarar de pengarna 2,4 miljoner.
    Det är mycket pengar!
    Om du hade fått motsvarande 7 årslöner i en engångsutbetalning i Sverige hade väldigt mycket gått i skatt.

    Varför vill du ha det här som jobb?
  • Sat 7 Sep 2019 20:09
    #55
    Anonym (Undrar) skrev 2019-09-07 17:11:15 följande:
    Det stämmer inte.
    Jo, det gör det DEFINITIVT, dock är det andra saker som hindrar.
    Kramklubba skrev 2019-09-07 17:14:07 följande:
    För att man vill ha sina egna gener och ta hand om sina egna barn sina egna gener, precis som djur gör i naturen. Upplysningsvis så dödar lejon/björnar/hästar/och väldigt många andra djur, ungar som inte är ens egna.

    Vi är betydligt mer utvecklade än så idag, men skoj du försöker göra någon slags anti-evolution.
    Men till vilken nytta?


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Peter­)
    Sun 8 Sep 2019 01:15
    #56

    mobile.abc.net.au/news/2019-08-20/ukraines-commercial-surrogacy-industry-leaves-disaster/11417388&fbclid=IwAR0zGjz9VBaAHPjc9JHNXjWl6QW0WTIBONs-oxo_FgbWUjKcPZ3OyBK3jhs

  • Anonym (är inte så konsti­gt...)
    Sun 8 Sep 2019 16:17
    #57

    Är det så konstigt att kvinnor vill att andra kvinnor föder deras barn? Graviditet är inget roligt och det kan verkligen förstöra utseendet och kroppen. Viktuppgång, inte kunna sköta träning ordentligt, löshud, hängtuttar, bristningar...sånt sätter rejäla spår på kroppen. Det är liksom inte bara att banta bort extrakilona efteråt, för även om kilona försvinner så försvinner de inte alltid på rätt sätt.

    Det kan också sabba sexlivet, svårt med orgasm efteråt, hemoroider som gör det svårt med analsex...massa grejer.

    Med allt detta i åtanke borde det faktiskt vara lagligt.  

  • Sun 8 Sep 2019 16:18
    #58
    +2
    Anonym (är inte så konstigt...) skrev 2019-09-08 16:17:48 följande:

    Är det så konstigt att kvinnor vill att andra kvinnor föder deras barn? Graviditet är inget roligt och det kan verkligen förstöra utseendet och kroppen. Viktuppgång, inte kunna sköta träning ordentligt, löshud, hängtuttar, bristningar...sånt sätter rejäla spår på kroppen. Det är liksom inte bara att banta bort extrakilona efteråt, för även om kilona försvinner så försvinner de inte alltid på rätt sätt.

    Det kan också sabba sexlivet, svårt med orgasm efteråt, hemoroider som gör det svårt med analsex...massa grejer.

    Med allt detta i åtanke borde det faktiskt vara lagligt.  


    Själv skulle jag säga att det är anledningarna till att det inte ska vara lagligt.
  • Anonym (är inte så konsti­gt...)
    Sun 8 Sep 2019 16:28
    #59
    Limeblad skrev 2019-09-08 16:18:57 följande:
    Själv skulle jag säga att det är anledningarna till att det inte ska vara lagligt.
    För att varför? Kvinnor skall bestraffas med kraftigt försämrat utseende för att de vill bli mammor? Utseendeförsämring är priset man måste betala? Nej. Tycker inte det.
  • Sun 8 Sep 2019 16:37
    #60
    +1
    Anonym (är inte så konstigt...) skrev 2019-09-08 16:28:07 följande:
    För att varför? Kvinnor skall bestraffas med kraftigt försämrat utseende för att de vill bli mammor? Utseendeförsämring är priset man måste betala? Nej. Tycker inte det.
    Utan det priset ska enbart fattiga kvinnor betala?
Svar på tråden Varför får man inte tjäna pengar på surrogatmödraskap i Sverige?