• Sat 7 Sep 2019 20:15
    8934 visningar
    129 svar
    129
    8934

    Letrozol, flera?

    Jag är just nu på dag 24, och det här är vårt tredje försök med Letrozol enkel kur! Vi har försökt totalt i 1,5 år, och har genomgått en utredning som visa att jag har PCOS men med egen ägglossning ibland. Alla andra prover var bra. Vi har prickat in ägglossning flera gånger det här året, men det vill ändå inte hända. 

    Just nu är jag som sagt på dag 24, borde ha mens om en vecka.. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker det känns lite annorlunda den här gången. Det ilar till och värker ibland i livmodern, jag har haft högre temp än normalt. Inte jätte högt, men lite högre än vad jag brukar! Igår kväll och just nu denna stund, så har jag haft ömma bröst! Inte när jag tar i dom, eller i själva bröstvårtorna. Det tar liksom ont på insidan så att säga.. Har aldrig varit med om det förut, så hoppas verkligen det är gravid tecken!

    Är det någon annan som kämpar på med Letrozol just nu och som vill berätta hur det går? Glad


    PCOS, LETROZOL
  • Svar på tråden Letrozol, flera?
  • Mon 9 Sep 2019 09:57
    #11

    Mensvärk idag och Bim på söndag eller måndag.. konstigt att det kommer så tidigt...

  • Mon 9 Sep 2019 10:40
    #12
    elsaaas skrev 2019-09-07 20:15:30 följande:

    Jag är just nu på dag 24, och det här är vårt tredje försök med Letrozol enkel kur! Vi har försökt totalt i 1,5 år, och har genomgått en utredning som visa att jag har PCOS men med egen ägglossning ibland. Alla andra prover var bra. Vi har prickat in ägglossning flera gånger det här året, men det vill ändå inte hända. 

    Just nu är jag som sagt på dag 24, borde ha mens om en vecka.. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker det känns lite annorlunda den här gången. Det ilar till och värker ibland i livmodern, jag har haft högre temp än normalt. Inte jätte högt, men lite högre än vad jag brukar! Igår kväll och just nu denna stund, så har jag haft ömma bröst! Inte när jag tar i dom, eller i själva bröstvårtorna. Det tar liksom ont på insidan så att säga.. Har aldrig varit med om det förut, så hoppas verkligen det är gravid tecken!

    Är det någon annan som kämpar på med Letrozol just nu och som vill berätta hur det går? Glad


    Vi har försökt i 15 månader. Min PCO upptäcktes tidigt p.g.a. mellanblödningar jag fick när jag slutade med P-ring, så jag är redan på 8e försöket med Letrozol. Jag har fått göra uppföljning med VUL inför ÄL varje månad, och i början ytterligare ett VUL och/eller blodprov strax efter ÄL för att se att jag verkligen fick ägglossning. Varje månad har slemhinna och äggblåsa sett exemplariska ut, och varje månad skulle jag kunnat sätta klockan efter när mensen sätter igång 28 dagar efter förra =/ I början tyckte jag mig känna nya saker ibland och tänkte att nu har det allt tagit sig ändå! Men nu har jag gett upp på det och insett att jag verkar känna alla möjliga nya saker olika månader, och det verkar inte betyda något... Så det går inte alls bra helt enkelt och vi har börjat fundera på vad nästa steg att försöka med kan vara... tyvärr verkar alternativen bara vara att bekosta IVF själva eller åka utomlands för en ordentligare utredning än den i Sverige.
  • Mon 9 Sep 2019 10:54
    #13
    elsaaas skrev 2019-09-07 20:15:30 följande:

    Jag är just nu på dag 24, och det här är vårt tredje försök med Letrozol enkel kur! Vi har försökt totalt i 1,5 år, och har genomgått en utredning som visa att jag har PCOS men med egen ägglossning ibland. Alla andra prover var bra. Vi har prickat in ägglossning flera gånger det här året, men det vill ändå inte hända. 

    Just nu är jag som sagt på dag 24, borde ha mens om en vecka.. Jag vet inte om jag inbillar mig, men tycker det känns lite annorlunda den här gången. Det ilar till och värker ibland i livmodern, jag har haft högre temp än normalt. Inte jätte högt, men lite högre än vad jag brukar! Igår kväll och just nu denna stund, så har jag haft ömma bröst! Inte när jag tar i dom, eller i själva bröstvårtorna. Det tar liksom ont på insidan så att säga.. Har aldrig varit med om det förut, så hoppas verkligen det är gravid tecken!

    Är det någon annan som kämpar på med Letrozol just nu och som vill berätta hur det går? 


    Vi har försökt i över 1.5 år, och har två missfall bakom oss. Det senaste i november förra året. Efter det har inget hänt. Vi har kört fjärde kuren med letrozol och jag inväntar mensen till helgen. Känner redan på mig att det inte gått vägen denna gången heller.

    Har normal ägglossning men har blivit ordinerad letrozol för att ge min ägglossning en boost. Ska till kliniken igen i slutet av oktober för att genomgå en spolning av äggledarna och hysteroskopi. Är ganska nervös faktiskt då läkaren misstänkte att jag kanske har myom.

    Men vi kämpar på och hoppas så klart att det ska ta sig innan dess.
  • Mon 9 Sep 2019 13:48
    #14
    agnianits skrev 2019-09-09 10:54:58 följande:
    Vi har försökt i över 1.5 år, och har två missfall bakom oss. Det senaste i november förra året. Efter det har inget hänt. Vi har kört fjärde kuren med letrozol och jag inväntar mensen till helgen. Känner redan på mig att det inte gått vägen denna gången heller.

    Har normal ägglossning men har blivit ordinerad letrozol för att ge min ägglossning en boost. Ska till kliniken igen i slutet av oktober för att genomgå en spolning av äggledarna och hysteroskopi. Är ganska nervös faktiskt då läkaren misstänkte att jag kanske har myom.

    Men vi kämpar på och hoppas så klart att det ska ta sig innan dess.
    Jobbigt med flera missfall =/ Men skönt att ni har ett nästa steg av undersökningar planerat i alla fall! Jag fick ett MA i December förra året och sen har inget hänt här heller trots 8 försök med Letrozol? Nu bör jag ha ÄL inom några dagar, men det känns lite hopplöst, varför skulle det ta sig denna gång när det aldrig gjort det annars liksom?
  • Mon 9 Sep 2019 14:17
    #15
    Lunne skrev 2019-09-09 13:48:30 följande:

    Jobbigt med flera missfall =/ Men skönt att ni har ett nästa steg av undersökningar planerat i alla fall! Jag fick ett MA i December förra året och sen har inget hänt här heller trots 8 försök med Letrozol? Nu bör jag ha ÄL inom några dagar, men det känns lite hopplöst, varför skulle det ta sig denna gång när det aldrig gjort det annars liksom?


    Hur länge ska ni försöka med Letrozol innan de går vidare? Har du funderat mer på utredning utomlands. Hoppas på guldägg den här månaden!
  • Mon 9 Sep 2019 14:32
    #16

    Det var verkligen många försök med letrozol.. jag tänkte prova kanske 6 gånger.. funkar inte det blir det nog ivf (privat)

    Äter ni 2.5 mg dag 3-7? Jag har läst en del sidor från USA och canada och där verkar 5 mg dvs dubbeldos vara vanligast. Flest verkar blir gravida på den dosen också. :)

  • Anonym (PCO-t­jejen)
    Mon 9 Sep 2019 15:01
    #17

    Hej! Vad skönt att läsa om fler som behandlas med denna medicin och få lite erfarenheter och tankar. Jag har gjort en tidigare behandling 2018 pga PCO och utebliven mens/ägglossning där jag fick börja med provera-kur och en dubbeldos letrozol vilken ej gav någon som helst effekt. Nästa månad fick jag testa trippeldos och svarade bra på denna med en mogen äggblåsa/ägg och blev gravid på första försöket. 

    Då min son dog kort efter förlossningen (ej relaterat till behandlingen) så ska jag och min man börja försöka få ett syskon och har nu 7 månader efter förlossningen ännu inte fått tillbaka någon ordentlig mens så återigen fått ta provera (och då kom den med besked) och letrozol men denna gång enkeldos då man enligt gynekologen kan svara bättre efter man redan varit gravid en gång. Vi har inbokat VUL på fre 13/9 men mina förhoppningar är inte så stora att det ska visa något. Har förberett mig mentalt för att det säkert kommer att ta tid. Mitt största problem har varit att hitta en bra gynekolog (i Stockholm) som pysslar med detta. De jag träffat hittills har varit bra men ingen jobbar ju fast någonstans utan är konsulter så får aldrig träffa samma person. Lite jobbigt att förklara vad vi varit med om för alla varje gång. Så om nån sitter inne på något bra tips så tar jag gärna emot det!

  • Mon 9 Sep 2019 15:35
    #18
    Clemmentina skrev 2019-09-09 14:17:46 följande:
    Hur länge ska ni försöka med Letrozol innan de går vidare? Har du funderat mer på utredning utomlands. Hoppas på guldägg den här månaden!
    bonzo skrev 2019-09-09 14:32:44 följande:

    Det var verkligen många försök med letrozol.. jag tänkte prova kanske 6 gånger.. funkar inte det blir det nog ivf (privat)

    Äter ni 2.5 mg dag 3-7? Jag har läst en del sidor från USA och canada och där verkar 5 mg dvs dubbeldos vara vanligast. Flest verkar blir gravida på den dosen också. :)


    Enligt min gynekolog så verkar det som att vi ska försöka med Letrozol länge... Om man lyckats bli gravid någon gång (även om det blev tidigt missfall som i mitt fall) så får man tydligen inte remiss för Landstingsfinansierad IVF förrän två år efter senaste graviditet...


    Den vanliga fertilitetsutredningen visade inget förutom PCO, så Letrozol behöver jag äta för att få regelbunden ÄL och (kanske) ha i alla fall någon chans att lyckas. Enligt min gynekolog finns inga fler undersökningar att göra så våra alternativ är att fortsätta såhär i mer en ett år till (om det inte tar sig) eller betala för IVF privat. Då min sjukdomshistoria skriker problem med immunförsvaret så känns det vettigare att betala för sådan utredning utomlands istället för IVF om vi ska gå vidare.


    En möjlig ljusning är jag var på besök hos min reumatolog nyligen och fick börja med Plaquenil. Det har varit tal om det tidigare (innan vi började barnverkstaden) då jag har ANA-antikroppar och oförklarade feberperioder, men jag tyckte inte problemen var tillräckligt stora för att stoppa i mig medicin varje dag på chans mot något som inte ens lyckats bli diagnosticerat, så har nöjt mig med kortison vid behov... Nu sa läkaren att jag bör tänka om ifall jag blir gravid igen, och helst börja ta Plaquenil innan också, då det ändå verkar som att jag har något reumatiskt-aktigt även om vi inte lyckats klura ut exakt vad. Och efter att ha läst massor om hur immunförsvaret påverkar fertilitet så protesterade jag inte längre så att säga :')


    Man brukar tydligen få effekt av Plaquenil först efter 2-3 månader, så vår tanke är att vi försöker såhär typ hösten ut. Har inget hänt då och vi inte fått nys om något nytt att testa så får det bli utlands-utredning, vi vet dock inte var vi vill sikta på i så fall.  

    Clemmentina, tack för hoppasandet :) ÄL borde var om några dagar, så nu gäller det. Hur går det för dig?

    bonzo, jag äter 2.5 mg dag 3-7. Jag fick börja med 5 mg första gången, men då mognade två ägg. Med enkeldos har allt varit till synes perfekt för min del varje månad, dock varierar det ju mellan olika personer hur mycket man behöver.


     

  • Mon 9 Sep 2019 21:51
    #19
    Lunne skrev 2019-09-09 15:35:52 följande:

    Enligt min gynekolog så verkar det som att vi ska försöka med Letrozol länge... Om man lyckats bli gravid någon gång (även om det blev tidigt missfall som i mitt fall) så får man tydligen inte remiss för Landstingsfinansierad IVF förrän två år efter senaste graviditet...

    Den vanliga fertilitetsutredningen visade inget förutom PCO, så Letrozol behöver jag äta för att få regelbunden ÄL och (kanske) ha i alla fall någon chans att lyckas. Enligt min gynekolog finns inga fler undersökningar att göra så våra alternativ är att fortsätta såhär i mer en ett år till (om det inte tar sig) eller betala för IVF privat. Då min sjukdomshistoria skriker problem med immunförsvaret så känns det vettigare att betala för sådan utredning utomlands istället för IVF om vi ska gå vidare.

    En möjlig ljusning är jag var på besök hos min reumatolog nyligen och fick börja med Plaquenil. Det har varit tal om det tidigare (innan vi började barnverkstaden) då jag har ANA-antikroppar och oförklarade feberperioder, men jag tyckte inte problemen var tillräckligt stora för att stoppa i mig medicin varje dag på chans mot något som inte ens lyckats bli diagnosticerat, så har nöjt mig med kortison vid behov... Nu sa läkaren att jag bör tänka om ifall jag blir gravid igen, och helst börja ta Plaquenil innan också, då det ändå verkar som att jag har något reumatiskt-aktigt även om vi inte lyckats klura ut exakt vad. Och efter att ha läst massor om hur immunförsvaret påverkar fertilitet så protesterade jag inte längre så att säga :')

    Man brukar tydligen få effekt av Plaquenil först efter 2-3 månader, så vår tanke är att vi försöker såhär typ hösten ut. Har inget hänt då och vi inte fått nys om något nytt att testa så får det bli utlands-utredning, vi vet dock inte var vi vill sikta på i så fall.  

    Clemmentina, tack för hoppasandet :) ÄL borde var om några dagar, så nu gäller det. Hur går det för dig?

    bonzo, jag äter 2.5 mg dag 3-7. Jag fick börja med 5 mg första gången, men då mognade två ägg. Med enkeldos har allt varit till synes perfekt för min del varje månad, dock varierar det ju mellan olika personer hur mycket man behöver.

     


    Jag tycker det låter positivt att du får testa ny medicin. Hoppas den ger god effekt! Jag är också rädd för att det kan vara något annat som är mitt problem. Jag har mycket problem med magen och har astma och allergier....

    Jag är på äl +9 nu. Den här cykeln har varit annorlunda. Högre temperaturer och mer variationer. Mindre ont i bröst och mage än vanligt. Vågar inte riktigt hoppas men att det är annorlunda väcker såklart lite förhoppningar. :-/
  • Mon 9 Sep 2019 22:33
    #20
    Lunne skrev 2019-09-09 13:48:30 följande:

    Jobbigt med flera missfall =/ Men skönt att ni har ett nästa steg av undersökningar planerat i alla fall! Jag fick ett MA i December förra året och sen har inget hänt här heller trots 8 försök med Letrozol? Nu bör jag ha ÄL inom några dagar, men det känns lite hopplöst, varför skulle det ta sig denna gång när det aldrig gjort det annars liksom?


    Då fick vi MA ungefär samtidigt. När fick du ditt? Jag började blöda och fick skrapas i v12 men enligt läkaren hade fostret varit dött sedan v8. Kände mig så lurad av min egna kropp...

    Jag har verkligen hittat en jättebra läkare som verkligen vill hjälpa. Det gör så himla mycket för mig. Beroende på vad min undersökning säger så får vi kanske bli remitterade till IVF. Har dock börjat gå i tankarna kring att göra det privat, för jag vet inte om jag klarar vänta. Varje månad är en pina när alla i din omgivning blir gravida.

    Det kanske är din turmånad denna månaden:) jag ska hålla alla tummar!
Svar på tråden Letrozol, flera?