• Sat 7 Sep 2019 21:00
    1762 visningar
    24 svar
    24
    1762

    Skötbord på badkar eller spjälsäng?

    Hej!
    Vi bor litet och har ont om plats. Har sett lösningar där man monterar skötbord på badkar, men även varianter där man lätt kan fästa ett skötbord på spjälsängen.

    Vad är egentligen enklast? Vi väntar en flicka, tänker att man kanske vill duscha av henne om hon bajsar etc. Men lösningen på sängen känns mer enkel. Men vet ju inte hur det är ännu...

  • Svar på tråden Skötbord på badkar eller spjälsäng?
  • Sat 7 Sep 2019 21:08
    #1

    Hade valt att ha i badrummet för att kunna tvätta av ordentligt utan att använda en massa tvättlappar.

    På dagen är man ju oftast i farten i huset/lägenheten och att gå in och slabba med bajs i sovrummet känns lite udda. På natten byter man ju inte om inte barnet bajsat = behöver ändå gå till badrummet för att få vatten...

  • Sat 7 Sep 2019 21:18
    #2
    nnnnnnnn skrev 2019-09-07 21:08:44 följande:

    Hade valt att ha i badrummet för att kunna tvätta av ordentligt utan att använda en massa tvättlappar.

    På dagen är man ju oftast i farten i huset/lägenheten och att gå in och slabba med bajs i sovrummet känns lite udda. På natten byter man ju inte om inte barnet bajsat = behöver ändå gå till badrummet för att få vatten...


    Tack! Precis ett sånt här praktiskt råd jag behövde. 
  • Sat 7 Sep 2019 21:29
    #3
    +1

    Alla gånger i badrummet. Det är ett måste att ha tillgång till vatten. Vårt andra barn var både kräk- och bajsbebis så byta i sovrummet hade ju varit döäckligt.

  • 85Lisa
    Sat 7 Sep 2019 21:31
    #4

    Badkar om du absolut vill ha ett skötbord, t ex vid ryggproblem, annars bara en skötbädd (typ Ikeas, med avtagbart överdrag) att ha på golvet. Snart nog vill du ha det på golvet pga bångstyrigt rullande barn. Max typ 5 månader användning har du på ditt skötbord, sedan är det bara krångligt. På golvet kan du lägga barnet där medan du själv går på toa, eller vända ryggen till en sekund för att hämta nåt. Ställ det på högkant mot väggen om ni behöver golvplatsen, tar då ingen plats. Billigt dessutom.

  • Sat 7 Sep 2019 21:42
    #5
    85Lisa skrev 2019-09-07 21:31:41 följande:

    Badkar om du absolut vill ha ett skötbord, t ex vid ryggproblem, annars bara en skötbädd (typ Ikeas, med avtagbart överdrag) att ha på golvet. Snart nog vill du ha det på golvet pga bångstyrigt rullande barn. Max typ 5 månader användning har du på ditt skötbord, sedan är det bara krångligt. På golvet kan du lägga barnet där medan du själv går på toa, eller vända ryggen till en sekund för att hämta nåt. Ställ det på högkant mot väggen om ni behöver golvplatsen, tar då ingen plats. Billigt dessutom.


    bara en sån här på golvet? 

    www.ikea.com/se/sv/p/vaedra-skoetbaedd-80226137/

    men om man behöver duscha av barnet då? 

    har iofs varit inne på skötbädd lite.
  • Sat 7 Sep 2019 21:44
    #6
    85Lisa skrev 2019-09-07 21:31:41 följande:
    Badkar om du absolut vill ha ett skötbord, t ex vid ryggproblem, annars bara en skötbädd (typ Ikeas, med avtagbart överdrag) att ha på golvet. Snart nog vill du ha det på golvet pga bångstyrigt rullande barn. Max typ 5 månader användning har du på ditt skötbord, sedan är det bara krångligt. På golvet kan du lägga barnet där medan du själv går på toa, eller vända ryggen till en sekund för att hämta nåt. Ställ det på högkant mot väggen om ni behöver golvplatsen, tar då ingen plats. Billigt dessutom.
    Vansinnesråd!! Att ständigt böja ryggen för att byta på golvet skulle ta knäcken på vem som helst. Jag kan det då öht inte. Är man nysnittad efter ett k.s är det dessutom 100% omöjligt. Och vadå inte kan ha barnet på skötbordet efter 5 månader? Förvånad  Vi har fortfarande vår nästan 3-åring där. Varken han eller lillebror på ett år rullar för de ser vi till att de inte gör.
  • Sat 7 Sep 2019 21:46
    #7
    Pimpinellan skrev 2019-09-07 21:29:37 följande:

    Alla gånger i badrummet. Det är ett måste att ha tillgång till vatten. Vårt andra barn var både kräk- och bajsbebis så byta i sovrummet hade ju varit döäckligt.


  • Sat 7 Sep 2019 23:36
    #8

    Jag måste bara säga att vi har ett ?standard? badkar i vanlig hyresrätt, och jag köpte ett tvättbjörne badkarsskötbord (det man kan fälla upp mot väggen) montera det idag och det satt inte alls som det skulle, svårt att se att bebisen kan trilla ner men om man rörde det tillräckligt så åkte en kant ner (även om skötbordet inte åkte helt ner) vi beställde ett vanligt bord och vill inte ens sälja det andra till någon annan.. bara så du kanske provar det tidigt efter köp, jag köpte mitt för typ 5mpnsder sen så lär inte få lämna tillbaka det

  • Sun 8 Sep 2019 07:04
    #9

    Vi köpte ett begagnat skötbord för badkar från babycare och kan verkligen rekommendera det. Det har ganska höga kanter så barnet inte kan rulla av i första taget, en praktisk korg för blöjor på höger sida och en stor utdragbar låda under själva bädden. Något jag önskade att vi hade gjort från början är att ha en tunn bädd ovanpå den riktiga för efter ca. 1,5 år blev det sprickor i plasten (som sedan blev till revor). Inget som inte går att fixa med silvertejp men ändå.. Ett till tips - skaffa en liten kudde när barnet börjar bli sprattligt så det kan se dig, då blev iaf vårt lugnare.

  • Sun 8 Sep 2019 07:10
    #10
    Pimpinellan skrev 2019-09-07 21:44:22 följande:

    Vansinnesråd!! Att ständigt böja ryggen för att byta på golvet skulle ta knäcken på vem som helst. Jag kan det då öht inte. Är man nysnittad efter ett k.s är det dessutom 100% omöjligt. Och vadå inte kan ha barnet på skötbordet efter 5 månader?   Vi har fortfarande vår nästan 3-åring där. Varken han eller lillebror på ett år rullar för de ser vi till att de inte gör.


    Men man måste ju inte alltid göra det på golvet. En kissblöja kan man ju byta på ett skrivbord, eller på sängen. Vi hade skötbord till första barnet men skippade det till andra och det funkade fint. Man köper på sig så mycket som förstagångsförälder men vissa saker kan man faktist vänta med och se om behovet verkligen finns.
Svar på tråden Skötbord på badkar eller spjälsäng?