• Anonym (Oroli­g tonårs­mamma)
    Sun 8 Sep 2019 11:14
    451 visningar
    5 svar
    +1
    5
    451

    Orolig för min tonårsdotter. Var hänger era nånstans på internet? /orolig galen mamma

    Har ännu en helg bråkat ihjäl mig med min 14-åriga dotter. Vet verkligen inte vad jag ska ta vägen. Känns som jorden ska gå under. 

    Hon bara sminkar sig, tar selfies och chattar med sina vänner på snapchat. Allt är bara utseende, jämförelse och fake. Vet inte hur jag kan inspirera henne för att få bättre självkänsla? Hon har gått igenom mycket jobbigt och vet inte om hon kan prata med sina vänner om det (hon pratar definitivt inte med familjen).

    Samtidigt skulle jag vilja att hon kanske hade en plats där hon kan vara anonym och våga ställa dessa frågor. Gjorde lite research och inget sånt verkar finnas. Var hänger era döttrar? Jag vill göra allt för min dotter och andra i samma sits ska få bättre självkänsla. Jag är entreprenöriellt lagd så researchar just nu om  man kan starta något. Satte ihop lite frågor för att förstå mer så om ni har några döttrar/systrar i denna ålder vore det toppen om de ville hjälpa mig fylla i denna enkät: tiny.cc/ib1dcz

    Tusen tack alla fina <3

  • Svar på tråden Orolig för min tonårsdotter. Var hänger era nånstans på internet? /orolig galen mamma
  • Anonym (Elin)
    Sun 8 Sep 2019 11:58
    #1

    På vilket sätt yttrat sig den dåliga sälvkänslan? Vad är det ni bråkar om?

    Om hon gått igenom mycket jobbigt vore det väl bra om hon fick en professionell samtalskontakt, kanske skolans kurator eller om det är allvarligare kontakta Bup.

    Rent generellt kring självkänsleboost tänker jag att lyssna och vara lyhörd kring det ens barn vill prata om, oavsett om det är något (tex smink) som man egentligen inte ör så intresserad av samt att hindra sig själv från för myket småtjat och förmaningar i vardagen.

    Viss friktion mellan tonåringar och deras föräldrar är väl dock en "naturlig" del av vuxenblivandet.

  • Sun 8 Sep 2019 13:12
    #2

    Min dotter sminka sig mycket och greja runt 14. Nu är hon 16 och sällan jag ser henne sminka sig eller fjanta med kläder.

    Nu lagom med smink ibland , klär sig snyggt och med stil.
    Men sociala medier är kvar och mobilen är käraste ägodel . Snap , kolla serier, playstation och you tube klipp. 

    Sällan jag ser henne knäppa massa selfies som när hon va 13-14 med duckface och annat trams.

  • Anonym (A)
    Sun 8 Sep 2019 17:20
    #3
    Godisbuske skrev 2019-09-08 13:12:45 följande:
    Min dotter sminka sig mycket och greja runt 14. Nu är hon 16 och sällan jag ser henne sminka sig eller fjanta med kläder.

    Nu lagom med smink ibland , klär sig snyggt och med stil.
    Men sociala medier är kvar och mobilen är käraste ägodel . Snap , kolla serier, playstation och you tube klipp. 

    Sällan jag ser henne knäppa massa selfies som när hon va 13-14 med duckface och annat trams.
    +1
  • Tintin i Amerik­a
    Tue 10 Sep 2019 23:08
    #4
    Anonym (Orolig tonårsmamma) skrev 2019-09-08 11:14:58 följande:

    Har ännu en helg bråkat ihjäl mig med min 14-åriga dotter. Vet verkligen inte vad jag ska ta vägen. Känns som jorden ska gå under. 

    Hon bara sminkar sig, tar selfies och chattar med sina vänner på snapchat. Allt är bara utseende, jämförelse och fake. Vet inte hur jag kan inspirera henne för att få bättre självkänsla? Hon har gått igenom mycket jobbigt och vet inte om hon kan prata med sina vänner om det (hon pratar definitivt inte med familjen).

    Samtidigt skulle jag vilja att hon kanske hade en plats där hon kan vara anonym och våga ställa dessa frågor. Gjorde lite research och inget sånt verkar finnas. Var hänger era döttrar? Jag vill göra allt för min dotter och andra i samma sits ska få bättre självkänsla. Jag är entreprenöriellt lagd så researchar just nu om  man kan starta något. Satte ihop lite frågor för att förstå mer så om ni har några döttrar/systrar i denna ålder vore det toppen om de ville hjälpa mig fylla i denna enkät: tiny.cc/ib1dcz

    Tusen tack alla fina <3


    kontakta din kommun och gå en utbildning som heter Komet 
  • Anonym (B)
    Mon 30 Sep 2019 21:38
    #5
    Anonym (Orolig tonårsmamma) skrev 2019-09-08 11:14:58 följande:

    Har ännu en helg bråkat ihjäl mig med min 14-åriga dotter. Vet verkligen inte vad jag ska ta vägen. Känns som jorden ska gå under. 

    Hon bara sminkar sig, tar selfies och chattar med sina vänner på snapchat. Allt är bara utseende, jämförelse och fake. Vet inte hur jag kan inspirera henne för att få bättre självkänsla? Hon har gått igenom mycket jobbigt och vet inte om hon kan prata med sina vänner om det (hon pratar definitivt inte med familjen).

    Samtidigt skulle jag vilja att hon kanske hade en plats där hon kan vara anonym och våga ställa dessa frågor. Gjorde lite research och inget sånt verkar finnas. Var hänger era döttrar? Jag vill göra allt för min dotter och andra i samma sits ska få bättre självkänsla. Jag är entreprenöriellt lagd så researchar just nu om  man kan starta något. Satte ihop lite frågor för att förstå mer så om ni har några döttrar/systrar i denna ålder vore det toppen om de ville hjälpa mig fylla i denna enkät: tiny.cc/ib1dcz

    Tusen tack alla fina <3


    Vad är det som gör att du tror att hon lider av (abnormal) dålig självkänsla? Det är just så många, helt normala fjortistjejer agerar. Kanske bäst att låta henne vara?

    I den åldern går man igenom stora sk förvandlingar och det är omgivningen utanför hemmet som är viktigast. Det gör ju ont när knoppar brister så det är helt normalt att må dåligt, ha humörsvängningar osv (inte självmordstankar dock).

    Om hon bryter mot regler, är alltför uppkäftig osv så är det vanlig disciplin som gäller helt enkelt. Kapa av pengar och ge utegångsförbud.
Svar på tråden Orolig för min tonårsdotter. Var hänger era nånstans på internet? /orolig galen mamma