• Mon 9 Sep 2019 09:07
    1852 visningar
    103 svar
    +5
    103
    1852

    Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?

    Kina ensamt står för hälften av världens alla koldioxidutsläpp. EU står för 20 % och Sverige står för 1 %. Så varför sådan hysteri här på hemmaplan att Sverige ska nå klimatmålen? Det vi gör i Sverige har så gott som noll inverkan på klimatet.

    Att svenskar slutar äta kött, slutar flyga och sluta använda bilen är ungefär som en bostadsägare som innan hon går och lägger sig är jättenoga med att släcka alla lampor, men sedan ändå låter AC:n och elementen stå på.

    Vill ni göra skillnad så börja bojkotta allting som kommer från Kina.

    Jag tycker också det är intressant med Greta som säger att vi har tio år på oss att vända utvecklingen innan det är för sent. Greta tycker även att Parisavtalet var bra. Men Parisavtalet säger att Kina inte behöver agera förrän 2030. Så Gretas logik går liksom inte ihop, eller så har hon ingen aning vad hon pratar om (kan vara så att hon bara kopierar det vuxna säger utan att ta reda på något själv).

    Jag ska också tillägga att jag bryr mig om miljön. Källsorterar, flyger väldigt sällan (max en gång per år) och äter bara fisk (inget kött eller kyckling). Använder cykeln så ofta jag kan. Men!

    Det spelar liksom ingen roll när Kina samtidigt bygger tusentals nya kolkraftverk. Så, alla miljökämpar, varför inleder ni inte total bojkott mot allting som kommer från Kina för att på så sätt tvinga landet att ändra sig vad gäller utsläppen?

  • Svar på tråden Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?
  • Anonym (H)
    Mon 9 Sep 2019 09:35
    #1

    Vad får dig att tro att jag inte bojkottar Kina?

  • Mon 9 Sep 2019 09:40
    #2
    +1
    Anonym (H) skrev 2019-09-09 09:35:18 följande:

    Vad får dig att tro att jag inte bojkottar Kina?


    Någonting säger mig att de allra flesta miljökämpar inte gör det eftersom de i så fall inte skulle kunna köpa telefoner eller annan elektronik, inte beställa billiga kläder eller handla via Wish, Alibaba eller andra outlets med snorbilliga priser.
  • Mon 9 Sep 2019 10:05
    #3
    +2

    De flesta människor saknar helt kunskap om utsläpp, får troligtvis mest sin information från SVT vilket leder till att deras kunnande blir skarpt begränsat.

    Precis som att det är i princip 7 länder som står för 90% av världens utsläpp av plast i havet.. inte fan är det från Sverige eller ens Europa.

  • Mon 9 Sep 2019 10:07
    #4
    +2

    Precis som den otroligt korkade debatten om flygskam och hur Svenskar ska flyga mindre för att "hjälpa" klimatet så glömmer det att vi har en extremt liten befolkning och att kina öppnar 700 nya flygplatser de kommande 5 åren.

    Vad vi väljer att göra har ingen som helst påverkan alls utan att Kina och USA bestämmer sig för att göra något.  0...

  • Anonym (Bengt­)
    Mon 9 Sep 2019 10:18
    #5
    +1
    Liberté skrev 2019-09-09 10:07:25 följande:

    Precis som den otroligt korkade debatten om flygskam och hur Svenskar ska flyga mindre för att "hjälpa" klimatet så glömmer det att vi har en extremt liten befolkning och att kina öppnar 700 nya flygplatser de kommande 5 åren.

    Vad vi väljer att göra har ingen som helst påverkan alls utan att Kina och USA bestämmer sig för att göra något.  0...


    Det bästa vi kan göra för miljön är att passivt gnälla på att alla andra länder är värre än oss. Vi behöver inte gå före i kampen för miljön.

    Dessutom skulle vi kunna sluta gå före i kampen om trafiksäkerhet med samma logik. Varför ska vi bry oss om att ingen dör i trafiken när det dör många fler i Kina?
  • Knappa­st nu
    Mon 9 Sep 2019 10:29
    #6

    Lika lite betyder det om precis alla svenskar bojkottar Kina som om vi själva är miljömedvetna.

  • Tintin i Amerik­a
    Mon 9 Sep 2019 12:44
    #7
    -1
    Lillajaglyderminegenlag skrev 2019-09-09 09:07:15 följande:

    Kina ensamt står för hälften av världens alla koldioxidutsläpp. EU står för 20 % och Sverige står för 1 %. Så varför sådan hysteri här på hemmaplan att Sverige ska nå klimatmålen? Det vi gör i Sverige har så gott som noll inverkan på klimatet.

    Att svenskar slutar äta kött, slutar flyga och sluta använda bilen är ungefär som en bostadsägare som innan hon går och lägger sig är jättenoga med att släcka alla lampor, men sedan ändå låter AC:n och elementen stå på.

    Vill ni göra skillnad så börja bojkotta allting som kommer från Kina.

    Jag tycker också det är intressant med Greta som säger att vi har tio år på oss att vända utvecklingen innan det är för sent. Greta tycker även att Parisavtalet var bra. Men Parisavtalet säger att Kina inte behöver agera förrän 2030. Så Gretas logik går liksom inte ihop, eller så har hon ingen aning vad hon pratar om (kan vara så att hon bara kopierar det vuxna säger utan att ta reda på något själv).

    Jag ska också tillägga att jag bryr mig om miljön. Källsorterar, flyger väldigt sällan (max en gång per år) och äter bara fisk (inget kött eller kyckling). Använder cykeln så ofta jag kan. Men!

    Det spelar liksom ingen roll när Kina samtidigt bygger tusentals nya kolkraftverk. Så, alla miljökämpar, varför inleder ni inte total bojkott mot allting som kommer från Kina för att på så sätt tvinga landet att ändra sig vad gäller utsläppen?


    Har du respekterad vetenskaplig källa på Kinas utsläpp att den står för hälften av världens utsläpp?

    Eller känner du dig hotad av Kinas framfart och sprider lögner?
  • Mon 9 Sep 2019 13:06
    #8
    +1
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-09 12:44:34 följande:

    Har du respekterad vetenskaplig källa på Kinas utsläpp att den står för hälften av världens utsläpp?

    Eller känner du dig hotad av Kinas framfart och sprider lögner?


    Är du på riktigt eller... Kina är en diktatur med beteende som lägger Saudiarabien och Nord Korea i lä.

    Diktatur-kramare 1A funnen
  • Mon 9 Sep 2019 14:12
    #9
    Tintin i Amerika skrev 2019-09-09 12:44:34 följande:
    Har du respekterad vetenskaplig källa på Kinas utsläpp att den står för hälften av världens utsläpp?

    Eller känner du dig hotad av Kinas framfart och sprider lögner?
    Googla vet jag. Lämpliga sökförslag är:

    "Kina kolkraftverk"
    "Kina koldioxidutsläpp"
    "Kina Parisavtalet"
  • Anonym (???)
    Mon 9 Sep 2019 14:35
    #10
    +1

    Hur tycker du man ska bojkotta Kina?

    Tror du att det spelar någon roll för Kina, att ett litet land som Sverige bojkottar Kina?

    Hur stor del av Kinas ekonomi beror på Sverige?

Svar på tråden Ni som VERKLIGEN bryr er om miljön, varför bojkottar ni inte Kina?