• Mon 9 Sep 2019 18:31
    323 visningar
    6 svar
    6
    323

    Föräldrapenning och rätten till den

    Hej! 

    Situation: 
    Delad vårdnad, Två barn. Växelvist boende varannan vecka (separerade)

    Får mamman plocka ut föräldrapenning, Sjuk eller lägstanivå, På mina veckor när jag är den som är hemma med barn(et)? Alltså, Är det någon form utav solidariska utbetalningar som gäller kring sjuk och lägstanivå? 

    Jag har alltid varit under intrycket att den som stannar hemma med barnen är den som ska ha ersättningen då det är den personen som gör en ev. ekonomisk förlust. Tar du inte hand om barnen får du ingen ersättning, punk. Eller?

  • Svar på tråden Föräldrapenning och rätten till den
  • GGN
    Mon 9 Sep 2019 18:34
    #1

    Du har rätt.

    Använder hon upp dina föräldradagar??

  • GGN
    Mon 9 Sep 2019 18:35
    #2

    Och menar du egentligen gemensam vårdnad?

  • Mon 9 Sep 2019 18:56
    #3

    Du ska ju ha för avsikt att ta hand om barnet för att kunna ta ut fp, svar ja. Och föräldrapenning ska täcka (delvis) det löneavdrag du får.

    Efter att ena parten tagit ut sin hälft av dagarna krävs att andra föräldern börjar avstå dagar. Det är ok, man får ge bort alla dagar utom de som är vikta till resp förälder.

    Men det är inget man kan kräva.

  • Mon 9 Sep 2019 18:59
    #4

    Nej, mamman får inte plocka ut föräldrapenningsdagar om hon inte de dagar tar hand om barnet.

  • Mon 9 Sep 2019 19:31
    #5
    GGN skrev 2019-09-09 18:34:24 följande:

    Du har rätt.

    Använder hon upp dina föräldradagar??


    Ja, Det gör hon. 

    Våra barn är 8 respektive 3 år gamla. Först i Februari 2019 ansökte jag om ersättning för första gången någonsin trots gemensam vårdnad sedan slutet av 2016. Jag är egen-företagare och det är lite andra regler (bökiga) så jag har stannat hemma och vabbat utan ersättning sedan födsel och jobbat ikapp där jag har kunnat. 

    Vid min första ansökan (Feb. 2019) och 90 dagar bakåt så blev det stopp då vi hade sökt ersättning för samma dagar under vissa perioder. Då mamman redan fått utbetalt så tyckte de att vi skulle komma överens privat oss emellan. Jag förklarade för de att det är i princip omöjligt (hon vill knappt ens samarbeta kring barnen). 

    De ville vidare ha bevis på att barnen har varit hos mig och det fick de. Försäkringskassan går igenom mina s.k. bevis, De informerar mig om att om jag vill se röken av några pengar så måste jag anmäla henne internt inom FK för  bedrägeri dch att de kommer göra en grundlig utredning på henne och först när den är klar så får jag min ersättning.  

    Jag får panik, Ber FK om en veckas betänketid. Jag förklarar också situationen för mamman och säger att vi kan lösa det oss emellan utan FK; Hon var inte intresserad och kom med bortförklaringar. min betänktetidsvecka börjar ta slut och jag vill inte skada henne tillbaka trots att hon skadar mig så jag börjar acceptera en ev. förlust.. Barnen är de stora förlorarna om jag går vidare. 

    Hon själv ringer till FK innan denna vecka lider mot sitt slut och "ger ifrån sig" dessa dagar som orsakat problem. I samband med det så drar hon själv igång en liten mini-utredning på sig själv och blir återbetalningsskyldig ca. 3000:- 
    Hon hör av sig med ovan info och kommer med diverse hot till mig privat och påpekar att hon minsann kan skapa ett helvete för mig. 

    Jag ignorerar hoten och tackar henne för att hon har rättat till misstaget som hon har försatt oss i, Jag avväpnar situationen så att säga. 

    Här tänker man att allt borde vara över, Hon har lärt sig sin läxa? Icke. 

    Månaderna går, Jag skickar in en ny ansökan om föräldrapenning på mina veckor + de 3 sammanhängade veckorna var vi hade under sommarlovet. Det blir tvärstopp igen. 

    Då jag fortfarande inte fått hela ersättningen från min första ansökan så kan jag inte skicka in en ny. Det visar sig att hon återigen har plockat ut dagar under mina veckor, Även när jag har varit utomlands med barnen.  

    De förklarar att de måste kasta min senaste ansökan, Men att de nu kan godkänna alla dagar jag ansökte för i i Februari 2019. Först efter detta så kan jag ansöka på nytt om dagarna kring sommarlovet.

    Nu backar inte FK mig längre och rycker mest på axlarna och anser att hon lurar mig personligen på pengar, Något jag borde lösa med henne privat. De tycker att jag borde göra en polisanmälan på henne och här står jag nu..

    Sorry för wall of text, Men ja, Det är lite utav en situation. 
  • Mon 9 Sep 2019 19:58
    #6
    Orangebeans skrev 2019-09-09 18:59:50 följande:

    Nej, mamman får inte plocka ut föräldrapenningsdagar om hon inte de dagar tar hand om barnet.


    Är du helt säker dock? Det känns som att lägstanivå är lite utav en gråzon, Nästan lite som att det solidariska dagar som man verkar få göra lite hur man vill med. 

    Jag förstår att VAB är lite mer komplicerat och striktare kring då de informerade mig att de kollade om hon också har tagit ledigt från jobbet för just VAB under mina dagar men det är inte information de lämnar ut till mig. 

    Första gången jag ansökte så var det på sjuknivå, Då fick jag deras hjälp efter totalt 8 månader men nu på lägsta nivå så verkar det vara kört för min del. 
Svar på tråden Föräldrapenning och rätten till den