• Anonym (Hund)
    Tue 10 Sep 2019 00:21
    470 visningar
    55 svar
    55
    470

    Hund

    Hur ofta brukar ni gå ut med eran hundar?

    Jag går ut med den 5 till 6 gånger dagligen

    Jag vet om en familj som bara går ut med hunden 1 gång om dagen på mini promenad som tar max 15 min.Undrar man vf är ni inte ofta med hunden

    Ja vi har inte lust

    Jag tycker de så synd

    Deras son gör likadant tar ut hans hund 2 gånger om dagen

  • Svar på tråden Hund
  • Anonym (Hundä­gare)
    Tue 10 Sep 2019 17:05
    #41
    -1
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 16:24:03 följande:
    Jag tycker att det är helt förkastligt att ha hund om den ska ligga hemma medan ägarna arbetar och sedan få en halvtimmes promenad. Varför har ni hund om ni inte kan arrangera livet så att hunden får den stimulans den har rätt till och behov av? 
    Vem har sagt att jag gör så? Mina hundar är aldrig ensamma typ, och får minst 1 timmes promenad men oftast närmare 2. Jag skriver hur de flesta hundar har det. Arbetat som hundrastare så jag vet.
  • Tue 10 Sep 2019 17:07
    #42
    -1 +1
    Anonym (EnTvå) skrev 2019-09-10 16:59:29 följande:
    På prommenad? Nej.
    Så vad i hela fridens namn menade du då med din yxskaftskommentar?
  • Tue 10 Sep 2019 17:09
    #43
    -1 +1
    Anonym (Hundägare) skrev 2019-09-10 17:05:43 följande:
    Vem har sagt att jag gör så? Mina hundar är aldrig ensamma typ, och får minst 1 timmes promenad men oftast närmare 2. Jag skriver hur de flesta hundar har det. Arbetat som hundrastare så jag vet.
    Ja, då är det de gör förkastligt. Om nu dina hundar inte behöver vara ensamma, vad är det då som omöjliggör ännu längre utevistelse?
  • Anonym (Hundä­gare)
    Tue 10 Sep 2019 17:14
    #44
    -1 +2
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 17:09:42 följande:
    Ja, då är det de gör förkastligt. Om nu dina hundar inte behöver vara ensamma, vad är det då som omöjliggör ännu längre utevistelse?
    Varför ska man vara ute hela dagen för att man har hund? Man kanske har lite annat att göra? Över 1 timmes promenad är inte lite. Det är inte synd om mina hundar. De springer runt i skogen i över 1 timme. Gud.
  • Anonym (EnTvå­)
    Tue 10 Sep 2019 18:17
    #45
    +2
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 17:07:05 följande:
    Så vad i hela fridens namn menade du då med din yxskaftskommentar?
    Jag menar att det är lätt för dig att döma när du skiter i om det finns mer bakom svaret än 5 ord. Du vet ju inte ett dugg om hur min hund lever eller varför vi går prommenad 1-2 gånger om dagen eller hur långa de prommenaderna är. Du har inte den blekaste aning om min hunds prommenad är 5 minuter eller 5 timmar, du vet inte om den är instängd i en lägenhet eller går fritt på 2 hektar på landet, du vet inte om den är ensam eller om någon är hemma med den hela dagarna, du vet inte om det är en sällskapshund eller en arbetande hund. Du vet inte ens om den får torrfoder eller om den barfas, eller om det är en chihuahua eller en skotsk hjorthund. Du vet 1 (1!) sak om min hund. Men döma å den premissen, det kan du.
  • Tue 10 Sep 2019 19:29
    #46
    +1
    Anonym (EnTvå) skrev 2019-09-10 18:17:48 följande:
    Jag menar att det är lätt för dig att döma när du skiter i om det finns mer bakom svaret än 5 ord. Du vet ju inte ett dugg om hur min hund lever eller varför vi går prommenad 1-2 gånger om dagen eller hur långa de prommenaderna är. Du har inte den blekaste aning om min hunds prommenad är 5 minuter eller 5 timmar, du vet inte om den är instängd i en lägenhet eller går fritt på 2 hektar på landet, du vet inte om den är ensam eller om någon är hemma med den hela dagarna, du vet inte om det är en sällskapshund eller en arbetande hund. Du vet inte ens om den får torrfoder eller om den barfas, eller om det är en chihuahua eller en skotsk hjorthund. Du vet 1 (1!) sak om min hund. Men döma å den premissen, det kan du.
    Om det är så att din hund går fritt på två hektar och har någon hemma med sig hela dagen eller är i tjänst som exempelvis polishund, varför i hela fridens namn skulle du då utelämna den informationen i en tråd som handlar om hur ofta hundar är ute? Det vore absurt dumt.
    Anonym (Hundägare) skrev 2019-09-10 17:14:23 följande:
    Varför ska man vara ute hela dagen för att man har hund? Man kanske har lite annat att göra? Över 1 timmes promenad är inte lite. Det är inte synd om mina hundar. De springer runt i skogen i över 1 timme. Gud.
    Hela dagen? När har vi talat om hela dagen? En timmes promenad är lite. 
  • Anonym (EnTvå­)
    Tue 10 Sep 2019 19:37
    #47
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 19:29:02 följande:
    Om det är så att din hund går fritt på två hektar och har någon hemma med sig hela dagen eller är i tjänst som exempelvis polishund, varför i hela fridens namn skulle du då utelämna den informationen i en tråd som handlar om hur ofta hundar är ute? Det vore absurt dumt.
    Anonym (Hundägare) skrev 2019-09-10 17:14:23 följande:
    Varför ska man vara ute hela dagen för att man har hund? Man kanske har lite annat att göra? Över 1 timmes promenad är inte lite. Det är inte synd om mina hundar. De springer runt i skogen i över 1 timme. Gud.
    Hela dagen? När har vi talat om hela dagen? En timmes promenad är lite. 
    Jag svarade på hur ofta hunden går prommenad. Jag uppfattade frågan som det. Uppfattade jag fel?
  • Tue 10 Sep 2019 19:55
    #48
    +1
    Anonym (EnTvå) skrev 2019-09-10 19:37:29 följande:
    Jag svarade på hur ofta hunden går prommenad. Jag uppfattade frågan som det. Uppfattade jag fel?
    Om du har kompletterande upplysningar så hör det naturligtvis till god diskussions-sed att uppge dem. Tycker du inte själv att det är skillnad på de scenarier du målade upp och det som trådstarten behandlar?

    Det är helt vansinnigt att svara att du bara går en promenad om dagen om det till exempel är så att den promenaden varar hela dagen. Det säger sig självt att det inte är, eller bör vara, norm. 
  • Anonym (Hundä­gare)
    Tue 10 Sep 2019 19:56
    #49
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 19:29:02 följande:
    Om det är så att din hund går fritt på två hektar och har någon hemma med sig hela dagen eller är i tjänst som exempelvis polishund, varför i hela fridens namn skulle du då utelämna den informationen i en tråd som handlar om hur ofta hundar är ute? Det vore absurt dumt.
    Anonym (Hundägare) skrev 2019-09-10 17:14:23 följande:
    Varför ska man vara ute hela dagen för att man har hund? Man kanske har lite annat att göra? Över 1 timmes promenad är inte lite. Det är inte synd om mina hundar. De springer runt i skogen i över 1 timme. Gud.
    Hela dagen? När har vi talat om hela dagen? En timmes promenad är lite. 
    Skämtar du eller försöker du provocera? En långpromenad är en promenad på 1-2 timmar. Jag går 1-2 timmar så oklart varför du hoppar på mig. Anmäl människan som går 1-2 promenader om dagen istället. Jag har dessutom två småhundar och ingen schäfer som kräver mer. De vill gå hem efter att ha sprungit i skogen i 1-2 timmar. Men visst, vi säger väl att jag är en djurplågare.
  • Anonym (EnTvå­)
    Tue 10 Sep 2019 20:42
    #50
    -2
    Pope Joan II skrev 2019-09-10 19:55:31 följande:
    Om du har kompletterande upplysningar så hör det naturligtvis till god diskussions-sed att uppge dem. Tycker du inte själv att det är skillnad på de scenarier du målade upp och det som trådstarten behandlar?

    Det är helt vansinnigt att svara att du bara går en promenad om dagen om det till exempel är så att den promenaden varar hela dagen. Det säger sig självt att det inte är, eller bör vara, norm. 
    Det är väl minst lika vansinnigt för dig att sitta och killgissa och anta massa skit om folk när du istället hade kunnat fråga hur x eller y kommer sig.

    TS frågade en fråga. Jag svarade. Att du sedan sitter och kastar hundbajs omkring dig på folk som du inte vet något om är bara idiotiskt.
  • LFF
    Wed 11 Sep 2019 08:24
    #51
    +1
    Anonym (Hundägare) skrev 2019-09-10 16:21:46 följande:

    Jag skrev aldrig att det var konstigt. Skrev att det var OVANLIGT att hundägare tar en 2 timmars lång promenad. Hundar som får en promenad på 1 timme lider inte. Jag försvarar inte att inte gå ut med sin hund. Herregud. 


     


    Men vad är det du inte förstår i att vi pratar om 3 timmar per dag! Inte en 3-timmars promenad! Det är två helt skilda saker!
  • Anonym (Hundä­gare)
    Wed 11 Sep 2019 10:00
    #52
    -1
    LFF skrev 2019-09-11 08:24:42 följande:

    Men vad är det du inte förstår i att vi pratar om 3 timmar per dag! Inte en 3-timmars promenad! Det är två helt skilda saker!


    Jag förstår? Då svarade denna 2 timmars långpromenad och 1 timme småpromenader. Och nej, så mycket går inte de flesta med sina hundar per dag. Det är önsketänkande.
  • Anonym (Esme)
    Wed 11 Sep 2019 12:33
    #53

    Jag går ut 1,5- 2 timmar på morgonen. 
    1 timme på eftermiddagen
    1 timme på kväll 
    30 minuter på natten

    På ett ungefär..
    Då fick jag höra av andra att jag skämmer bort mina hundar och att de faktiskt kan klara sig längre tid utan att rastas. Själv tycker jag alltid att jag borde gå ut med de mer. Det är ingen idé att tjafsa om vad som är rätt eller inte. Det är säkert helt individuellt och det går inte att generalisera.Olika hundraser har olika behov och även individuellt har de olika behov. 


    Jag gillar inte att bli påhoppad om att jag skämmer bort och curlar då jag själv inte påstår att andra går ut för lite. Det jag tycker är allra viktigast är att hundarna får mentalträning. Inga promenader i världen kan ersätta det mentala (som man kan göra både ute och inomhus.). Jag tycker inte att jag går ut för ofta eller för sällan, men jag tycker att jag behöver bli bättre på att komma på mentala övningar och  gärna oftare.)

    Varje gång man tänker sig in i hur trist deras liv måste vara , borde man ändra på det genom att leka, mentalträna och gå på promenader.

  • Anonym (Hund) Trådstartaren
    Thu 12 Sep 2019 22:45
    #54

    Jag kommer att anmäla de för de sköter inte hunden

    De är synd

    Även om de kommer att veta att jag ligger bakom de så bryr jag mig inte

    Men hur ska jag bevisa de att de går knappt 15 min om dagen men den ?

  • Fri 13 Sep 2019 03:32
    #55
    Anonym (Hund) skrev 2019-09-12 22:45:55 följande:

    Jag kommer att anmäla de för de sköter inte hunden

    De är synd

    Även om de kommer att veta att jag ligger bakom de så bryr jag mig inte

    Men hur ska jag bevisa de att de går knappt 15 min om dagen men den ?


    Det är inte upp till dig att bevisa (om du nu råkar ha t. ex. en mail-konversation där vederbörande tillstått det t. ex, då skickar du så klart i den med).
    Du gör en anmälan, sedan kommer deras folk utreda.

Svar på tråden Hund