• Tue 10 Sep 2019 10:32
    1710 visningar
    17 svar
    17
    1710

    Inget arbetsbetyg=Ingen referens?

    Har precis sagt upp mig från mitt jobb då jag ska flytta till en annan stad med min familj. Min man har fått jobb där. Jag har bara arbetat där i 7 månader. Blev sedan gravid och sjukskriven nästan hela graviditeten. Är nu mammaledig. Frågade chefen om hon kunde fixa ett arbetsgivarintyg och det skulle hon självklart fixa men hon skulle inte skriva något arbetsbetyg eftersom jag varit där så kort tid? Funderar nu på om det ens är värt att be henne vara referens? Tycker hon borde ha sagt att hon skulle skriva ett betyg om hon hade goda tankar om mig?

  • Svar på tråden Inget arbetsbetyg=Ingen referens?
  • Tue 10 Sep 2019 10:55
    #1

    Arbetsgivarintyg har du rätt att kräva, arbetsbetyg finns ingen lagstadgad rätt att få och det finns inte heller någon regel om att du måste ha varit anställd en viss tid för att arbetsgivaren ska skriva ett betyg eller omdöme. Det hör till god sed att arbetsgivaren skriver ett betyg eller omdöme om den anställde ber om det. Jag googlade lite snabbt och läste på några ställen att enligt en dom i Arbetsdomstolen har du rätt att få ett arbetsbetyg eller personligt omdöme, ring dit och fråga innan du tar upp det med din chef för att få lite på fötterna.

    Jag tycker 7 månader är såpass lång tid att arbetsgivaren rimligtvis borde skriva ett betyg om du ber om det. Förstår att man kanske inte har så mycket att säga om någon som jobbat en månad men efter sju månader har man väl hunnit få en uppfattning om din förmåga.

  • Tue 10 Sep 2019 11:19
    #2
    Smillefix skrev 2019-09-10 10:55:22 följande:

    Arbetsgivarintyg har du rätt att kräva, arbetsbetyg finns ingen lagstadgad rätt att få och det finns inte heller någon regel om att du måste ha varit anställd en viss tid för att arbetsgivaren ska skriva ett betyg eller omdöme. Det hör till god sed att arbetsgivaren skriver ett betyg eller omdöme om den anställde ber om det. Jag googlade lite snabbt och läste på några ställen att enligt en dom i Arbetsdomstolen har du rätt att få ett arbetsbetyg eller personligt omdöme, ring dit och fråga innan du tar upp det med din chef för att få lite på fötterna.

    Jag tycker 7 månader är såpass lång tid att arbetsgivaren rimligtvis borde skriva ett betyg om du ber om det. Förstår att man kanske inte har så mycket att säga om någon som jobbat en månad men efter sju månader har man väl hunnit få en uppfattning om din förmåga.


    Jo blev också förvånad. Tycker inte att sju månader är en kort tid för att få ett betyg. Vet inte om jag orkar ta upp det med henne igen dock. Blir iallafall fall tveksam till om hon skulle ställa upp som referens.... Hon har inte betett sig så sjysst mot mig under tiden jag jobbat där. Har bla ifrågasatt min sjukskrivning och vid ett tillfälle sagt att jag arbetar långsamt och att hon misstänkte att jag latade mig. Blev väldigt sårad av det. Var mitt första jobb efter en ny utbildning så hade inte hunnit blivit så effektiv i arbetet....
  • Tue 10 Sep 2019 11:43
    #3

    Det låter väl som att din chef kanske inte är den bäste att be att skriva ett betyg i så fall. Det kan vara bra att veta att du har rätt att få ofördelaktiga omdömen borttagna från ditt betyg, men har hon inget gott att säga om dig då blir det ju ett lite kort omdöme.. vill du dessutom använda den personen som referens om du tror att hon inte kommer att säga bra saker om dig om hon blir uppringd?

    Arbetsbetyg eller omdöme måste för övrigt inte vara skrivet av chefen, du kan lika gärna be din teamleader, en kollega eller någon annan på företaget att skriva omdömet. Det kan t.o.m vara bättre att få ett betyg av någon som arbetat tätt ihop med dig och som vet vad du presterat på jobbet för det är ju inte alltid chefen som vet det bäst.

  • Tue 10 Sep 2019 11:51
    #4

    En del företag har som regel att inte ge skriftligt betyg om anställningen är kort, tex mindre än ett år.

    Referens går fortfarande bra.

  • Tue 10 Sep 2019 11:59
    #5
    Kjell2 skrev 2019-09-10 11:51:33 följande:

    En del företag har som regel att inte ge skriftligt betyg om anställningen är kort, tex mindre än ett år.

    Referens går fortfarande bra.


    Jo så kan vara fallet men tvivlar på det eftersom det är inom offentlig verksamhet.
  • Tue 10 Sep 2019 12:02
    #6
    Smillefix skrev 2019-09-10 11:43:40 följande:

    Det låter väl som att din chef kanske inte är den bäste att be att skriva ett betyg i så fall. Det kan vara bra att veta att du har rätt att få ofördelaktiga omdömen borttagna från ditt betyg, men har hon inget gott att säga om dig då blir det ju ett lite kort omdöme.. vill du dessutom använda den personen som referens om du tror att hon inte kommer att säga bra saker om dig om hon blir uppringd?

    Arbetsbetyg eller omdöme måste för övrigt inte vara skrivet av chefen, du kan lika gärna be din teamleader, en kollega eller någon annan på företaget att skriva omdömet. Det kan t.o.m vara bättre att få ett betyg av någon som arbetat tätt ihop med dig och som vet vad du presterat på jobbet för det är ju inte alltid chefen som vet det bäst.


    Nej om jag kunde undvika henne som referens så skulle jag det. Problemet är bara att i mitt yrkesområde, offentlig verksamhet, vill de alltid ha chefsreferens från det senaste jobbet.... Duger inte med en kollega.
  • Tue 10 Sep 2019 12:14
    #7

    Du har ingen annan chef eller annan överordnad position som du kan be vara referens istället då?

    Det kan också vara en idé att fråga henne vad hon skulle säga om hon skulle bli kontaktad och ombedd att lämna en referens. Bättre att ta tjuren vid hornen och kunna förklara eller diskutera med henne i förväg om sådant du tror hon skulle kunna säga något negativt om. Men om hon är professionell i sin roll säger hon inget negativt om sådant hon inte har bevis för, som att insinuera att du är lat eller varit felaktigt sjukskriven t.ex (hon är nog också försiktig att inte säga något som kan räknas som förtal) men som sagt, det kan ju vara rena missförstånd och kan vara bra att reda ut sådant innan personen ska lämna omdöme om dig.

  • Tue 10 Sep 2019 12:14
    #8

    Du har ingen annan chef eller annan överordnad position som du kan be vara referens istället då?

    Det kan också vara en idé att fråga henne vad hon skulle säga om hon skulle bli kontaktad och ombedd att lämna en referens. Bättre att ta tjuren vid hornen och kunna förklara eller diskutera med henne i förväg om sådant du tror hon skulle kunna säga något negativt om. Men om hon är professionell i sin roll säger hon inget negativt om sådant hon inte har bevis för, som att insinuera att du är lat eller varit felaktigt sjukskriven t.ex (hon är nog också försiktig att inte säga något som kan räknas som förtal) men som sagt, det kan ju vara rena missförstånd och kan vara bra att reda ut sådant innan personen ska lämna omdöme om dig.

  • Tue 10 Sep 2019 13:48
    #9
    fashion19 skrev 2019-09-10 11:59:00 följande:
    Jo så kan vara fallet men tvivlar på det eftersom det är inom offentlig verksamhet.
    Regler om betyg kan finnas inom offentlig sektor också, kolla med HR och ditt fack
  • Tue 10 Sep 2019 14:06
    #10
    Smillefix skrev 2019-09-10 12:14:04 följande:

    Du har ingen annan chef eller annan överordnad position som du kan be vara referens istället då?

    Det kan också vara en idé att fråga henne vad hon skulle säga om hon skulle bli kontaktad och ombedd att lämna en referens. Bättre att ta tjuren vid hornen och kunna förklara eller diskutera med henne i förväg om sådant du tror hon skulle kunna säga något negativt om. Men om hon är professionell i sin roll säger hon inget negativt om sådant hon inte har bevis för, som att insinuera att du är lat eller varit felaktigt sjukskriven t.ex (hon är nog också försiktig att inte säga något som kan räknas som förtal) men som sagt, det kan ju vara rena missförstånd och kan vara bra att reda ut sådant innan personen ska lämna omdöme om dig.


    Har tyvärr ingen annan högre chef att fråga. Ja får väl bli att ta tjuren vid hornen och fråga. Problemet med arbetsbetyget/referenser är att hon ska sluta vid årsskiftet så efter det har jag isf ingen referens om jag inte får ett betyg.
  • Tue 10 Sep 2019 14:10
    #11

    Fråga henne om hon kan vara referens i framtiden, även om hon byter jobb kan hon vara referens.

  • Tue 10 Sep 2019 14:18
    #12

    [quote=79891577][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-09-10 14:10:53 följande:[/quote-nick]

    Fråga henne om hon kan vara referens i framtiden, även om hon byter jobb kan hon vara referens.

    Ska gå i pension så är nog inte så sugen på det.

  • Tue 10 Sep 2019 14:18
    #13

    Även om du måste be chefen skriva betyget kan du ändå be en kollega vara referens, dvs den person som tilltänkta arbetsgivare kan ringa för att få rekommendationer och fråga hur du jobbar mm.

  • Tue 10 Sep 2019 14:27
    #14
    fashion19 skrev 2019-09-10 14:18:26 följande:

    [quote=79891577][quote-nick]Kjell2 skrev 2019-09-10 14:10:53 följande:[/quote-nick]

    Fråga henne om hon kan vara referens i framtiden, även om hon byter jobb kan hon vara referens.

    Ska gå i pension så är nog inte så sugen på det.


    Fråga, vad har du att förlora på det?


  • Tue 10 Sep 2019 21:30
    #15

    Jag arbetar som verksamhetschef i en större kommun och vi lämnar självklart alltid ett anställnings intyg oavsett hur lång eller kort anställning du haft. Ett skriftligt betyg lämnas dock aldrig om anställningen varit kortare än 1 år. Referens är jag i regel för alla som arbetat i mina verksamheter o frågar , att vara referat handlar ju om att både lyfta styrkor , karaktär men också utvecklingsområden o det har ju alla nått!

  • Tue 10 Sep 2019 22:31
    #16
    Snuttis2 skrev 2019-09-10 21:30:23 följande:

    Jag arbetar som verksamhetschef i en större kommun och vi lämnar självklart alltid ett anställnings intyg oavsett hur lång eller kort anställning du haft. Ett skriftligt betyg lämnas dock aldrig om anställningen varit kortare än 1 år. Referens är jag i regel för alla som arbetat i mina verksamheter o frågar , att vara referat handlar ju om att både lyfta styrkor , karaktär men också utvecklingsområden o det har ju alla nått!


    Du arbetar inom vården då eller? Är du referens åt alla verkligen? Oavsett om du tycker de gjort ett bra jobb eller inte. Referent är väl inget som man måste vara?
  • Wed 11 Sep 2019 21:46
    #17

    Ja jag arbetar inom vårdsektorn. Nej jag är inte referent till alla men förvånandes vis många. Att vara referens innebär ju inte att bara prata gott utan kunna diskutera en individs styrkor o utvecklingspotential . Har vid enstaka tillfällen blivit ombed att vara referent till någon som jag inte tyckt fungerat alls o där stora svårigheter funnits. Då har jag varit tydlig med det. Att självklart kan en blivande arbetsgivare få ringa men jag kommer vara ärlig med hur jag uppfattat personens prestation i det här sammanhanget .

Svar på tråden Inget arbetsbetyg=Ingen referens?