• Tue 10 Sep 2019 13:18
    1585 visningar
    7 svar
    7
    1585

    Är det löss? (Utslag på nacke o hals)

    Hej!

    Det har varit ett fall av löss i min dotters förskoleklass, och i morse tyckte jag att dottern kliade sig mycket på sidan av halsen och i nacken under håret, och det är röda utslag, som knottbett. Jag har för mig att löss bara sitter i själva hårbotten och inte på halsen? När jag frågade henne om det började hon förstås klia en massa i håret också, det gör man ju bara ordet löss nämns... ;) Nämnas bör att jag slarvat med hårtvätten i en vecka, de har badat badkar men inte tvättat håret, så det kanske kan klia på grund av att det är lite smutsigt? (dåligt samvete..)

    Är det någon som vet om löss kan ge dessa symtom? Kan man i så fall köpa något slags lusschampo på Apoteket och bara typ tvätta bort det eller måste man hålla på och kamma och sånt? Gaaah, hoppas det inte är det, då måste jag ju tvätta allas sängkläder, alla hårborstar och kläderna hon haft på sig också gissar jag, vilket meck...

    Vad tror ni kloka människor där ute?

  • Svar på tråden Är det löss? (Utslag på nacke o hals)
  • Tue 10 Sep 2019 13:33
    #1

    Har barnet inte tvättat håret på en hel vecka??

  • Tue 10 Sep 2019 13:42
    #2

    Jo, hon har badat i badkaret två gånger så det blev blött, men inte med schampo alltså.

  • Tue 10 Sep 2019 13:44
    #3

    Köp luschampo och följ instruktionerna nog. Är det inga löss, så skadar det inte. Är det löss, så försvinner dom.  Och kamma med luskam morgon och kväll. Det är dessutom ganska mysigt om man tar det lite försiktigt. 

  • Tue 10 Sep 2019 13:45
    #4
    Anna60 skrev 2019-09-10 13:44:03 följande:

    Köp luschampo och följ instruktionerna nog. Är det inga löss, så skadar det inte. Är det löss, så försvinner dom.  Och kamma med luskam morgon och kväll. Det är dessutom ganska mysigt om man tar det lite försiktigt. 


    Tack, det ska jag testa. Har aldrig haft löss i familjen förr och tycker det är så sjukt läskigt...menmen, någon gång ska ju vara den första.
  • Tue 10 Sep 2019 13:50
    #5
    Mymlan82 skrev 2019-09-10 13:45:49 följande:
    Tack, det ska jag testa. Har aldrig haft löss i familjen förr och tycker det är så sjukt läskigt...menmen, någon gång ska ju vara den första.
    I många av dessa kurer skall man upprepa behandlingen efter nån vecka eller två. Och det är viktigt att man gör det. Avbryter du - dvs bara kör första gången men följer inte upp - så blir det som med en antibiotikakur: bakterierna, i detta fallet lössen och gnetterna, blir resistenta. Så var noga med kuren.
  • Tue 10 Sep 2019 13:53
    #6
    Anna60 skrev 2019-09-10 13:50:23 följande:
    I många av dessa kurer skall man upprepa behandlingen efter nån vecka eller två. Och det är viktigt att man gör det. Avbryter du - dvs bara kör första gången men följer inte upp - så blir det som med en antibiotikakur: bakterierna, i detta fallet lössen och gnetterna, blir resistenta. Så var noga med kuren.
    Tack. Ja, jag ska göra som det står, vill inte riskera att hamna i nån ond cirkel och få det igen och igen. Huvva....
  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 13:45
    #7

    Ja det kan det vara såna utslag får man, inte alla men endel. Köp och gör en lusdag tvätta sängkläder, där ni sitter vädra, vädra, tvätta, tvätta,

    Du ska helst också bli luskammad.

Svar på tråden Är det löss? (Utslag på nacke o hals)