• Tiffan­y
    Wed 11 Sep 2019 00:59
    469 visningar
    5 svar
    5
    469

    Varför detta kattbeteende?

    Jag o min sambo har tre katter varav två är omplaceringskatter.

    Vi skaffade två när dem var kattungar 12v gamla cirka och den sista när han var 1år.

    Första tiden var det lite morr och det tog lite tid för alla katter att komma överens.. nu förtiden funkar alla bra ihop och har gjort i något år men på senare tid så har framförallt hankatten (alla är kastrerade) börjat "lura" och hoppa på honorna och bitit dem i nacken.. han morrar inte eller låter som katter gör vid bråk men flyger på dem och det verkar inte vara lek utan mer aggression. Honorna gör ifrån sig ett ljud som om dem inte gillar det .. varför har detta beteende helt plötsligt kommit o hur ska jag hantera det?

    Förövrigt så kan dem från en dag till en annan slicka varandra, sova bredvid varandra osv men så rätt som det är flyger hanen på honorna o hugger dem hårt i nacken.. o det har hänt ofta på sistonde.

  • Svar på tråden Varför detta kattbeteende?
  • Wed 11 Sep 2019 06:59
    #1

    Hur länge har dom levt ihop? Är det bara dom första månaderna nu eller har det gått flera år sedan du fick dom?

  • Anonym (Fritz the Cat)
    Wed 11 Sep 2019 09:24
    #2

    Är absolut ingen expert, men tänker att det eventuellt skulle kunna vara parningsbeteende. När en katthane parar sig med en katthona håller han fast henne med ett ordentligt bett i nackskinnet bakifrån och honan verkar inte precis njuta av det hela. Ser du några tendenser till att han försöker ?sätta på? honorna?

  • Anonym (Misse­)
    Wed 11 Sep 2019 09:32
    #3

    Jag kände en kastrerad hankatt som hade liknande saker för sig. För hans del var det tydligt parning det handlade om. Fast när han väl hade honan fast visste han liksom inte hur han skulle gå vidare...

  • Anonym (Fritz the Cat)
    Wed 11 Sep 2019 09:43
    #4
    Anonym (Misse) skrev 2019-09-11 09:32:05 följande:

    Jag kände en kastrerad hankatt som hade liknande saker för sig. För hans del var det tydligt parning det handlade om. Fast när han väl hade honan fast visste han liksom inte hur han skulle gå vidare...


    Där ser man. Stackarn hade nog behövt lite sexualundervisning.

    Skämt å sido, så kanske det är samma kombination av kastrerad hane och kvardröjande parningsbeteende som spökar hos TS hankatt, att det finns kvar rester av sexdriften men att han samtidigt inte riktigt fattar hur det fungerar.
  • Wed 16 Oct 2019 02:29
    #5

    Käpp, vi har också haft kastrerade hankatter med samma beteende.

Svar på tråden Varför detta kattbeteende?