• Wed 11 Sep 2019 11:29
    1054 visningar
    14 svar
    14
    1054

    Finaste pojk/flicknamnen

    Vi väntar barn nummer två och jag är en riktig namm-nörd, älskar att leta namn och prata om namn så här är ännu en sådan tråd för er likasinnade. Vad är roligare än att planera namn åt sitt lilla frö.. Bolla med mig!

    Storasyster heter Julia och våra (ehm mina) förslag är:

    Sigrid

    Signe

    Ingrid

    Alma

    Walter

    Herman

    Jack

    Kom gärna med åsikter om namnen och lägg till era favoriter ????????????

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-09-11 11:30
    Inlägget skulle inte avslutas med massor av frågetecken utan hade emojis där som uppenbarligen inte kunde hänga med..

  • Svar på tråden Finaste pojk/flicknamnen
  • Wed 11 Sep 2019 13:40
    #1
    +1

    Julia är ett fint namn! Du verkar gilla klassiska, väletablerade namn!

    Sigrid - gillar att det är ett så gammalt nordiskt namn men tycker tyvärr det låter lite hårt. Särskilt bredvid mjuka Julia.

    Signe - också ett gammalt namn men mjukare än Sigrid.

    Ingrid - riktigt klassiskt nordiskt namn, också lite hårt men mjukare än Sigrid. Funkar också mycket bättre internationellt än de två första namnen.

    Alma - gillar Elma mer men det är ett helt ok namn, lite trust kanske,

    Walter - funkar internationellt, låter och ser stiligt ut. Har ju klättrat på namntoppen av en anledning :)

    Herman - tänker bara på Herman Göring så tyvärr, går bort av den anledningen. Alla tänker såklart inte så men tycker inte namnet är så fint i sig heller.

    Jack - sticker ut från övriga namn på din lista då det inte har samma stil. Tycker det är lite avhugget.

    Av dessa hade jag valt Ingrid eller Walter

    Annars föreslår jag klassiska namn som Thomas, David, Alexander, Adam, Erik, Oscar eller Daniel för en pojke. Till en flicka föreslår jag Cecilia, Matilda, Elin, Eleonora, Elisabeth, Othilia eller Viola.

  • Wed 11 Sep 2019 18:08
    #2

    Ingrid

  • Wed 11 Sep 2019 20:22
    #3
    +1

    Julia - Bra, klassiskt, gångbart och safe på alla vis. Vackert. Själv tänker jag på husguden Julia Caesar.

    Sigrid - Ståtligare ön så blir det knappast! Nordiskt, starkt och gångbart. Dock får man vara beredd på att det lär bli smeknamn.

    Signe - Blommigt och ljuvt, men också seriöst och starkt.

    Ingrid - Som Sigrid fast ljuvare och utan smeknamn.

    Alma - Frejdigt och vackert! Nordiskt och gångbart på alla vis.

    Walter - Både stramt och sött. Gångbart och bra på alla vis.

    Herman - Som Walter.

    Jack - Fruktansvärt menlöst jämte övriga förslag. Barnsligt och mäh.

    Röstar för prick alla nam utom Jack.

    Vill du ha mina favoriter blir det en hel hög, men här är min namnlista:

    Bengt, Einar, Eskil, Esbjörn, Ernst, Henning, Harald, Helge, Ivar, Knut, Lars, Leander, Magnus, Nils, Olof, Sven, Svante, Terje.

    Astrid, Edel, Ellisiv, Hilma, Helga, Hilla, Ingegerd, Iris, Ingelin, Kersti, Lilian, Maj, Svea, Torun, Tiril.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Wed 11 Sep 2019 22:47
    #4
    LoveRain skrev 2019-09-11 13:40:52 följande:

    Julia är ett fint namn! Du verkar gilla klassiska, väletablerade namn!

    Sigrid - gillar att det är ett så gammalt nordiskt namn men tycker tyvärr det låter lite hårt. Särskilt bredvid mjuka Julia.

    Signe - också ett gammalt namn men mjukare än Sigrid.

    Ingrid - riktigt klassiskt nordiskt namn, också lite hårt men mjukare än Sigrid. Funkar också mycket bättre internationellt än de två första namnen.

    Alma - gillar Elma mer men det är ett helt ok namn, lite trust kanske,

    Walter - funkar internationellt, låter och ser stiligt ut. Har ju klättrat på namntoppen av en anledning :)

    Herman - tänker bara på Herman Göring så tyvärr, går bort av den anledningen. Alla tänker såklart inte så men tycker inte namnet är så fint i sig heller.

    Jack - sticker ut från övriga namn på din lista då det inte har samma stil. Tycker det är lite avhugget.

    Av dessa hade jag valt Ingrid eller Walter

    Annars föreslår jag klassiska namn som Thomas, David, Alexander, Adam, Erik, Oscar eller Daniel för en pojke. Till en flicka föreslår jag Cecilia, Matilda, Elin, Eleonora, Elisabeth, Othilia eller Viola.


  • Wed 11 Sep 2019 22:50
    #5
    LoveRain skrev 2019-09-11 13:40:52 följande:

    Julia är ett fint namn! Du verkar gilla klassiska, väletablerade namn!

    Sigrid - gillar att det är ett så gammalt nordiskt namn men tycker tyvärr det låter lite hårt. Särskilt bredvid mjuka Julia.

    Signe - också ett gammalt namn men mjukare än Sigrid.

    Ingrid - riktigt klassiskt nordiskt namn, också lite hårt men mjukare än Sigrid. Funkar också mycket bättre internationellt än de två första namnen.

    Alma - gillar Elma mer men det är ett helt ok namn, lite trust kanske,

    Walter - funkar internationellt, låter och ser stiligt ut. Har ju klättrat på namntoppen av en anledning :)

    Herman - tänker bara på Herman Göring så tyvärr, går bort av den anledningen. Alla tänker såklart inte så men tycker inte namnet är så fint i sig heller.

    Jack - sticker ut från övriga namn på din lista då det inte har samma stil. Tycker det är lite avhugget.

    Av dessa hade jag valt Ingrid eller Walter

    Annars föreslår jag klassiska namn som Thomas, David, Alexander, Adam, Erik, Oscar eller Daniel för en pojke. Till en flicka föreslår jag Cecilia, Matilda, Elin, Eleonora, Elisabeth, Othilia eller Viola.


    Tack för ett så utförligt svar! Uppskattas verkligen. Ingrid och Walter är de namn som både jag och sambon just nu håller som favoriter. Gillar dina förslag, tål att tänkas på!
  • Wed 11 Sep 2019 22:54
    #6
    fluu skrev 2019-09-11 20:22:42 följande:

    Julia - Bra, klassiskt, gångbart och safe på alla vis. Vackert. Själv tänker jag på husguden Julia Caesar.

    Sigrid - Ståtligare ön så blir det knappast! Nordiskt, starkt och gångbart. Dock får man vara beredd på att det lär bli smeknamn.

    Signe - Blommigt och ljuvt, men också seriöst och starkt.

    Ingrid - Som Sigrid fast ljuvare och utan smeknamn.

    Alma - Frejdigt och vackert! Nordiskt och gångbart på alla vis.

    Walter - Både stramt och sött. Gångbart och bra på alla vis.

    Herman - Som Walter.

    Jack - Fruktansvärt menlöst jämte övriga förslag. Barnsligt och mäh.

    Röstar för prick alla nam utom Jack.

    Vill du ha mina favoriter blir det en hel hög, men här är min namnlista:

    Bengt, Einar, Eskil, Esbjörn, Ernst, Henning, Harald, Helge, Ivar, Knut, Lars, Leander, Magnus, Nils, Olof, Sven, Svante, Terje.

    Astrid, Edel, Ellisiv, Hilma, Helga, Hilla, Ingegerd, Iris, Ingelin, Kersti, Lilian, Maj, Svea, Torun, Tiril.


    Uppskattar verkligen såhär fina svar, alla namn uppradade. Ingrid och Walter är våra gemensamma favoriter men jag har lite svårt att välja mellan Sigrid och Ingrid, tycker båda är lika vackra.

    Oj vilka pangnamn du radar upp! Älskar sådana klassiska, rejäla och svenska namn.
  • Wed 11 Sep 2019 23:13
    #7

    Vad tycks om Estrid kontra Ingrid eller Sigrid? Lite mer ovanligt iallafall.

  • Thu 12 Sep 2019 03:38
    #8
    Millimillimeter skrev 2019-09-11 23:13:44 följande:

    Vad tycks om Estrid kontra Ingrid eller Sigrid? Lite mer ovanligt iallafall.


    Estrid är himla vackert, ljuvt och starkt. Det är ovanligt, men inte konstigt eller krångligt. Lite stolpigt så det blur nog ett smeknamn i stil med "Essy", men det tycker jag bara är gulligt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusine­n
    Thu 12 Sep 2019 06:22
    #9

    Jag gillat Julia. Var ett namn jag funderade på när jag var gravid för länge sen.

    Av namnen till syskonen föredrar jag Herman och Ingrid.

    Mina personliga favoritnamn är Gunnar, Georg och Sander samt Maj, Hermine och Solveig.

  • Thu 12 Sep 2019 12:49
    #10
    Kusinen skrev 2019-09-12 06:22:43 följande:

    Jag gillat Julia. Var ett namn jag funderade på när jag var gravid för länge sen.

    Av namnen till syskonen föredrar jag Herman och Ingrid.

    Mina personliga favoritnamn är Gunnar, Georg och Sander samt Maj, Hermine och Solveig.


    Fina namn! Tack för respons! Ingrid är toppkandidaten om det blir en tjej till
  • Fri 13 Sep 2019 15:37
    #11

    Vad jag tycker om dina namnförslag:

    Sigrid - Helt ok. Dock risk för mindre fina smeknamn så som Sigge m.m.

    Signe - Väldigt vackert och ljuvt.

    Ingrid - Bästa namnet någonsin. Funkar i alla lägen.

    Alma - Fint men låter även lite alldagligt och trist.

    Walter - Helt ok, men föredrar V istället för W.

    Herman - Inte fint för fem öre.

    Jack - Nej, bara nej.

    Andra namnförslag:

    Edith

    Britta

    Ingeborg (Bojan)

    Greta

    Anna

    Berit

    Birgitta (Biggan)

    Solveig (Sollan)

    Elisabeth (Bettan)

    Margareta (Maggan)

    Ulla-Britt (Ullis)

    August

    Ulf (Uffe)

    Rolf (Roffe)

    Kommer inte på fler pojknamn tyvärr.

  • Fri 20 Sep 2019 00:59
    #12
    +1

    Julia är ett vackert namn. Klassiskt och ståtligt.

    Tänker följande om namnen:
    Sigrid - Ett starkt namn, känns som en tös som vet vad hon vill

    Signe - Ljuvt och välklingande utan att vara vekt

    Ingrid - Starkt men ändå kvinnligt

    Alma - Lite svårfångat, likt den mänskliga själen. Ett vackert namn.

    Walter - Ett gammalt namn om fått nytt liv i modern tid

    Herman - Ett klassiskt och ståtligt namn

    Jack - Ett lite mer modernt namn som är kort, enkelt och starkt.

    Liknande förslag i samma stil
    Silje
    Svea
    Tyra
    Malva

    August
    Ove
    Tord
    John

  • Sun 6 Oct 2019 07:12
    #13
    +1
    trollhona skrev 2019-09-20 00:59:06 följande:

    Julia är ett vackert namn. Klassiskt och ståtligt.

    Tänker följande om namnen:

    Sigrid - Ett starkt namn, känns som en tös som vet vad hon vill Signe - Ljuvt och välklingande utan att vara vekt Ingrid - Starkt men ändå kvinnligt Alma - Lite svårfångat, likt den mänskliga själen. Ett vackert namn. Walter - Ett gammalt namn om fått nytt liv i modern tid Herman - Ett klassiskt och ståtligt namn Jack - Ett lite mer modernt namn som är kort, enkelt och starkt.

    Liknande förslag i samma stil

    Silje

    Svea

    Tyra

    Malva

    August

    Ove

    Tord

    John


    Tack för feedback, uppskattar det verkligen. Så trevligt att läsa andras tankar om namnen. Dina förslag var grymma, Silje och Malva särskilt. John har alltid varit en favvo.
  • Sun 20 Oct 2019 14:22
    #14

    Gillar alla namnen förutom Jack!

    Med Julia tycker jag nog Ingrid eller Alma. Herman eller Walter tycker jag nog båda passar lika bra.

Svar på tråden Finaste pojk/flicknamnen