• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3815 visningar
    199 svar
    199
    3815

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Thu 12 Sep 2019 09:29
    #91
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:15:57 följande:

    Jag har gjort det. Har du missat det?

    Var det något du inte förstår, fråga i så fall.


    Jag har missat det.

    Kan du visa ditt inlägg hur kostnaden påverkas av att Ts barn är där ordinarie tider?
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 09:30
    #92
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 08:59:15 följande:

    Läkartider går att få utanför arbetstid, det handlar om vilja och att ha tålamod att vänta. Så samhällsekonomiskt är det bättre att föräldrar tar läkartider som passar dem istället för att kräva första bästa tid och sen kräva att samhället ställer upp på dem med gratis barnpassning.


    Mitt läkarkontor stänger 15.30, jag slutar runt 15-15.30 så jag absolut inte möjlighet att få läkartid utanför arbetstid.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 09:33
    #93
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-12 09:21:33 följande:
    Nej du har inte förklarat hur det påverkar skatten. Du har sagt ATT det påverkar skatten, inte hur.
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?

  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 09:35
    #94
    Tiina87 skrev 2019-09-12 09:30:30 följande:
    Mitt läkarkontor stänger 15.30, jag slutar runt 15-15.30 så jag absolut inte möjlighet att få läkartid utanför arbetstid.
    Se vad jag skrivit innan. Tycker du på fullt allvar att vi i alla diskussioner ska tvingas rabbla varje personligt undantag?
    Seriöst?

    Dessutom är det väldigt sällan det bara finns ETT enda läkarkontor. (Jo det finns undantag här också) 
    Så vad vill du med ditt inlägg, tjafsa om din personliga situation eller ha en generell diskussion som det skrivs i TS?
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 09:38
    #95
    Fiona M skrev 2019-09-12 09:29:49 följande:
    Jag har missat det.
    Kan du visa ditt inlägg hur kostnaden påverkas av att Ts barn är där ordinarie tider?
    Läs tråden. Är det något som hindrar dig att göra det?

    Allvarligt är det fasoner av söndercurling alternativt lathet när man sitter och gapar om "visa mig dina inlägg". 
    Men ett tips: klicka på "visa endast" om du vill ha just mina inlägg. Det ger inte hela sammanhanget men men...
  • Anonym (S)
    Thu 12 Sep 2019 09:38
    #96
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:

    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 

    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 

    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 

    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?


    Fast förskoleplatserna för alla dessa barn som följer med på möten under barnens ordinarie vistelsetid kostar exakt lika mycket oavsett om mötet tas då eller inte. Det blir inte en lägre kostnad för att folk skulle hämta sina barn mitt i vilan, ta med barnet till mammans cellprovtagning kl 13, och sedan lämna barnet igen kl. 13:45. Kostnaden är samma för platsen ändå, men verksamheten och arbetsmiljön för pedagogerna och barnen blir försämrad. Däremot blir problemet om föräldrar skulle boka in saker utanför barnets ordinarie vistelsetid, och sedan lämna barnet utanför vistelsetiden.
  • Thu 12 Sep 2019 09:40
    #97
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:38:06 följande:

    Läs tråden. Är det något som hindrar dig att göra det?

    Allvarligt är det fasoner av söndercurling alternativt lathet när man sitter och gapar om "visa mig dina inlägg". 

    Men ett tips: klicka på "visa endast" om du vill ha just mina inlägg. Det ger inte hela sammanhanget men men...


    Det förklarar fortfarande inte hur det är en merkostnad att TS barn är på fsk sina ordinarie timmar.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 09:40
    #98
    Anonym (X) skrev 2019-09-12 09:28:48 följande:
    Möte med skolan går bara att få inom lärarens arbetstider. Skulle du kräva att läraren tar av förtroendetiden för att få en annan tid och ta med dig det yngsta barnet dit?
    Din fråga är väldigt förvirrad, kan du förtydliga?

    Lärares fötroendetid betyder att de är fria att ägna sig åt de jobbaktiviteter de finner gott. Det finns alltså inget som heter att de tvingas ta av förtroendetid.
  • Anonym (X)
    Thu 12 Sep 2019 09:42
    #99
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:40:25 följande:

    Din fråga är väldigt förvirrad, kan du förtydliga?

    Lärares fötroendetid betyder att de är fria att ägna sig åt de jobbaktiviteter de finner gott. Det finns alltså inget som heter att de tvingas ta av förtroendetid.


    Nej, du är förvirrad.

    Möten tas på ordinarie arbetstid, det har ledningen på vår och många andra skolor bestämt.
  • Anonym (Pl)
    Thu 12 Sep 2019 09:47

    Man får skilja mellan exakta regler och vad som anses rimligt. Jag tycker att det är rimligt om det ligger inom schemalagd tid dvs du kan inte förlänga dagen just denna dag pga detta.

Svar på tråden Har förskolan rätt?