• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3718 visningar
    199 svar
    199
    3718

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (-)
    Thu 12 Sep 2019 09:49

    Här får man lämna på såväl förskola som fritids om man behöver gå på möten, tandläkarbesök, etc.

  • Anonym (??)
    Thu 12 Sep 2019 09:50

    Fortfarande ingen som hävdar rätt utan skyldighet.

    Barn jag ett behov som uppstår där jag inte plockar ut lön för ett ärende som är av sådan vikt och känslighet att jag inte kan ha med mitt förskolebarn då ställer jag den fria frågan till relevant person inom förskolan ? det här problemet har jag går det att lösa??

    Då svarar dom antingen ja nej eller ska kolla upp det . Av dom få ggr ett sådant behov uppstått hos oss har det aldrig varit några problem att lösa, vid ett tillfälle har jag kontaktat kommunen o blivit slussad till förskoleadministrationen som i sin tur hänvisade mig till att beslutet är förskolans rektors att ta, att det inte är svart o vitt utan en gråzon där förskolan i slutändan ska ta i beaktning barnets bästa i förhållande till situationen.

    Orkar inte finna inlägget från anonym (.) där hen skriver att det inte är viktigt vad hen arbetar med, jo jag är intresserad och finner det viktigt för att kunna ta dennes faktiska kunskaper i beaktning i diskussion.

    Att jag undrar om (.) är förälder eller mamma är också relevant för min förståelse av syftet med (.) text eftersom :

    hen kommer med påståenden om föräldrar och då särskilt mammor .

    Vad är så konstigt att man försöker få till bästa möjliga lösning, inom regler o ramar, för sitt barn.

    Alla som funderar över hur dom ska bete sig i ts frågeställning frågan är fri att ställa förskolan som sen beslutar.

  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:04
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?
    Varje timme kostar inte. Pengar tilldelas förskolor per förskoleplats, ej per timme.

    Oavsett barns vistelsetider så genererar ett barn en summa pengar. Om många barn har korta eller långa vistelsetider så påverkar inte det hur många platser förskolan har.

    Förstår du nu?
  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:07
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?
    Och för att ytterligare förtydliga. Antal personal förändras inte heller beroende på barnens vistelsetider utan är beräknad på barnantal. Alltså antal platser.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:15
    Anonym (X) skrev 2019-09-12 09:42:14 följande:
    Nej, du är förvirrad.

    Möten tas på ordinarie arbetstid, det har ledningen på vår och många andra skolor bestämt.
    Nej det är jag inte. Du är mycket otydlig i din frågeställning. Kan du inte förtydliga din fråga eller vill du inte?

    Förtoendetid är i grunden det jag nämnde, att din ledning väljer ett visst sätt betyder inte att det är så generellt.
  • Anonym (Abelb­abel)
    Thu 12 Sep 2019 10:17
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:15:09 följande:

    Vilka fakta?

    Att RÄTTEN till förskola är reglerad i lag?

    Att RÄTTEN till förskola enbart avser arbete och studier?

    Vad är det som inte stämmer anser du?

    Vad är det du vill diskutera?

    Alltså kastar man upp påstående liknande ditt måste man kunna argumentera vad det är man tycker och varför.


    Precis så är det. Men kommuner kan erbjuda mer förskola än vad de har skyldighet att göra om de vill. Många kommuner erbjuder ju exempelvis förskola på heltid till alla som vill ha det.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:18
    Anonym (Pl) skrev 2019-09-12 09:47:49 följande:
    Man får skilja mellan exakta regler och vad som anses rimligt. Jag tycker att det är rimligt om det ligger inom schemalagd tid dvs du kan inte förlänga dagen just denna dag pga detta.
    Problemet är att det skiljer enormt mycket åt vad som anses rimligt. Det bygger på personliga värderingar och åsikter och därför kommer det att skilja sig rejält. 
  • Anonym (X)
    Thu 12 Sep 2019 10:19
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:15:08 följande:

    Nej det är jag inte. Du är mycket otydlig i din frågeställning. Kan du inte förtydliga din fråga eller vill du inte?

    Förtoendetid är i grunden det jag nämnde, att din ledning väljer ett visst sätt betyder inte att det är så generellt.


    Du kör med ganska fula insinuationer i många av dina inlägg och uttrycker dig som om du vet allt när det är uppenbart att du inte alls har koll.

    Helt kort:

    Du som förälder inte kan kräva tid utanför ordinarie arbetstid.

    Skulle du ändå försöka göra det, och dra med ett yngre barn?
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:22
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-12 10:07:56 följande:
    Och för att ytterligare förtydliga. Antal personal förändras inte heller beroende på barnens vistelsetider utan är beräknad på barnantal. Alltså antal platser.
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 
  • Thu 12 Sep 2019 10:24
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:
    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 
    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 
    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 
    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?
    Är väldigt intresserad av hur du räknar? Hur i hela friden kommer du fram till en halv miljon/barn och år med de nyckeltal vi har idag?
Svar på tråden Har förskolan rätt?