• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3742 visningar
    199 svar
    199
    3742

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Thu 12 Sep 2019 10:25
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:22:18 följande:
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 
    Vistelsetiden är x antal angivna timmar. Man ändrar inte i den för ökat behov någon timme, eller tidigare hämtning ett par dagar.


  • Anonym (Ellie­)
    Thu 12 Sep 2019 10:26
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:22:18 följande:
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 
    Nej det gör det inte. Det räknas per plats.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:26
    Anonym (??) skrev 2019-09-12 09:50:27 följande:
    Fortfarande ingen som hävdar rätt utan skyldighet.

    Barn jag ett behov som uppstår där jag inte plockar ut lön för ett ärende som är av sådan vikt och känslighet att jag inte kan ha med mitt förskolebarn då ställer jag den fria frågan till relevant person inom förskolan det här problemet har jag går det att lösa?

    Då svarar dom antingen ja nej eller ska kolla upp det . Av dom få ggr ett sådant behov uppstått hos oss har det aldrig varit några problem att lösa, vid ett tillfälle har jag kontaktat kommunen o blivit slussad till förskoleadministrationen som i sin tur hänvisade mig till att beslutet är förskolans rektors att ta, att det inte är svart o vitt utan en gråzon där förskolan i slutändan ska ta i beaktning barnets bästa i förhållande till situationen.

    Orkar inte finna inlägget från anonym (.) där hen skriver att det inte är viktigt vad hen arbetar med, jo jag är intresserad och finner det viktigt för att kunna ta dennes faktiska kunskaper i beaktning i diskussion.

    Att jag undrar om (.) är förälder eller mamma är också relevant för min förståelse av syftet med (.) text eftersom :
    hen kommer med påståenden om föräldrar och då särskilt mammor .

    Vad är så konstigt att man försöker få till bästa möjliga lösning, inom regler o ramar, för sitt barn.

    Alla som funderar över hur dom ska bete sig i ts frågeställning frågan är fri att ställa förskolan som sen beslutar.
    Det är totalt irrelevant vad jag arbetar med och jag har förklarat varför. 
    Att du inte accepterar det är fullkomligt glasklart men det har ingen betydelse därför att jag anser din begäran är fullkomligt orimlig i en åsiktsdiskussion.

  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:27
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-12 10:26:00 följande:
    Nej det gör det inte. Det räknas per plats.
    Naturligtvis finns vistelsetid med i beräkningarna. Speciellt i ett samhällsperspektiv. Det perspektivet jag har i denna diskussion.
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:28
    Fiona M skrev 2019-09-12 10:25:56 följande:
    Vistelsetiden är x antal angivna timmar. Man ändrar inte i den för ökat behov någon timme, eller tidigare hämtning ett par dagar.


    Du pratar enbart om enstaka barn, det gör inte jag. 
  • Thu 12 Sep 2019 10:29
    Anonym (Ellie) skrev 2019-09-12 10:26:00 följande:
    Nej det gör det inte. Det räknas per plats.
    Platsen räknas iofs på hur många timmar barnet behöver/får vara där.
    15h-barn räknas väl inte som en hel plats?
  • Thu 12 Sep 2019 10:29

    Men TS, har det inte med att göra när dessa möten sker?
     T ex väldigt tidigt/sent kan ju vara problematiskt ur bemanningssynpunkt, medan t ex torsdagar kl 10 sannolikt inte är det. Går det inte att prata med förskolan och be dem föreslå en lämplig tid och så får skolan och ditt jobb anpassa sig utifrån det?

  • Anonym (A)
    Thu 12 Sep 2019 10:30
    Självklart baseras det även på vistelsetid. 

    Om ett barn har vistelsetid 9-16, hur förändras personalens antal och arbete av att en mamma går på ett möte mellan 13-14 menar du? Hur känner de av att hon inte är på sitt arbete den timmen?
    Även om man hämtar barnet från fsk för att ta med det på mötet så måste personalen jobba lika länge eftersom barnet kommer tillbaka och således behöver tillsyn resterande tid av dagen. Det enda som händer är att det är ett barn mindre i gruppen en kort stund.
    Så hur menar du att det påverkar personalens dag att man går på ett privat möte inom sin arbetstid och barnets vistelsetid.
    Jag förstår verkligen inte så upplys mig.
  • Thu 12 Sep 2019 10:30
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 10:28:41 följande:
    Du pratar enbart om enstaka barn, det gör inte jag. 
    Vad... menar du nu?
  • Anonym (.)
    Thu 12 Sep 2019 10:30
    Anonym (X) skrev 2019-09-12 10:19:19 följande:
    Du kör med ganska fula insinuationer i många av dina inlägg och uttrycker dig som om du vet allt när det är uppenbart att du inte alls har koll.

    Helt kort:
    Du som förälder inte kan kräva tid utanför ordinarie arbetstid.
    Skulle du ändå försöka göra det, och dra med ett yngre barn?
    Jag skiljer på sak och person, det gör inte du. Jag skrev att ditt inlägg var förvirrad. Du svarade med att jag är förvirrad.

    Jag bad dig förtydliga ditt inlägg som jag upplevde som förvirrat och du svarar med nya personangrepp.
    Jag antar att du inte vill diskutera utan bara bråka och tjafsa för det är faktiskt det du gör nu.
Svar på tråden Har förskolan rätt?