• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3728 visningar
    199 svar
    199
    3728

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 14:10
    Cornellia skrev 2019-09-12 13:53:30 följande:

    Det är iaf det jag stämplar när jag ska iväg på något, tex när jag har en halv dag på sjukhuset, då tar jag semester dom timmarna för att slippa förlora så mycket inkomst.

    Spelar det egentligen någon roll om jag stämplar semester, atk eller flex alla dessa är ju tid som jag är ledig? 

    Spelar det verkligen (enligt regelverket) någon roll om jag shoppar eller om jag går till tandläkaren? 


    Måste du ta ledigt för läkarbesök?

    Jag alltid fått gå på läkarbesök/tandläkare på betar arbetstid, aldrig fått avdrag eller behövt ta semester.

    Om jag ska på läkarbesök så blir det helt fel om jag istället shoppar.
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 14:11
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 14:02:25 följande:

    Javisst är det verklighet men det är din personliga upplevelse och inget som gäller alla generellt. 

    Du verkar dock inte förstå riktigt vad en generell principdiskussion är eller varför du inte kan göra dig själv till norm.


    Hör gäller det. Och även i många svenska kommuner. Dvs svårt att få läkartid på icke arbetstid om man jobbar dagtid.
  • Thu 12 Sep 2019 14:13
    Tiina87 skrev 2019-09-12 14:10:19 följande:
    Måste du ta ledigt för läkarbesök?

    Jag alltid fått gå på läkarbesök/tandläkare på betar arbetstid, aldrig fått avdrag eller behövt ta semester.

    Om jag ska på läkarbesök så blir det helt fel om jag istället shoppar.

    Ja, eller vi har några läkarbesök "gratis" men dom var slut i februari. 
    Jag måste stämpla någonting när jag har läkarbesök, eller tandläkare, eller utvecklingssamtal på skolan, eller veterinärbesök med katten. Jag har mycket semester, så jag stämplar semester.  


    Åter till frågan?

  • Anonym (Nej)
    Thu 12 Sep 2019 14:15
    Tiina87 skrev 2019-09-12 14:10:19 följande:

    Måste du ta ledigt för läkarbesök?

    Jag alltid fått gå på läkarbesök/tandläkare på betar arbetstid, aldrig fått avdrag eller behövt ta semester.

    Om jag ska på läkarbesök så blir det helt fel om jag istället shoppar.


    Samma här. Jag får gå på läkarbesök och tandläkarbesök på betald arbetstid. Alltså är det inte fritid. Jag får också gå på möten för enskild angelägenhet ett visst antal timmar per år, betald arbetstid. Friskvård en timme i veckan på betald arbetstid. Inte fritid.
  • Thu 12 Sep 2019 14:23
    Tiina87 skrev 2019-09-12 14:10:19 följande:

    Måste du ta ledigt för läkarbesök?

    Jag alltid fått gå på läkarbesök/tandläkare på betar arbetstid, aldrig fått avdrag eller behövt ta semester.

    Om jag ska på läkarbesök så blir det helt fel om jag istället shoppar.


    Vi har ett visst antal utan avdrag (2 läkarbesök, 1 tandläkarbesök? Har inte behövt utnyttja det de senaste åren, så dålig koll), över det får vi ta ledigt.
  • Anonym (X)
    Thu 12 Sep 2019 14:24
    Cornellia skrev 2019-09-12 14:13:42 följande:

    Ja, eller vi har några läkarbesök "gratis" men dom var slut i februari. 

    Jag måste stämpla någonting när jag har läkarbesök, eller tandläkare, eller utvecklingssamtal på skolan, eller veterinärbesök med katten. Jag har mycket semester, så jag stämplar semester.  

    Åter till frågan?


    Måste du ta hem ditt barn och ta med/skaffa barnvakt för allt det där?
  • Thu 12 Sep 2019 14:35
    Anonym (X) skrev 2019-09-12 14:24:27 följande:

    Måste du ta hem ditt barn och ta med/skaffa barnvakt för allt det där?


    Nej. Eftersom jag har en vettig fsk, som inser att det bara skulle bli merjobb för dem om jag gjorde det.

    Nu löser jag dock det mesta på tid som jag ändå är ledig, och jag har ett nätverk som hjälper mig, så oftast behöver jag inte på något sätt överutnyttja fsk.
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 14:48
    Cornellia skrev 2019-09-12 14:35:48 följande:

    Nej. Eftersom jag har en vettig fsk, som inser att det bara skulle bli merjobb för dem om jag gjorde det.

    Nu löser jag dock det mesta på tid som jag ändå är ledig, och jag har ett nätverk som hjälper mig, så oftast behöver jag inte på något sätt överutnyttja fsk.


    På vilket sätt överutnyttjar ts fsk?
  • Anonym (Jodi)
    Thu 12 Sep 2019 14:49
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 09:33:59 följande:

    Jo jag har sagt det men du har nog inte läst så noga eller förstått innebörden.

    En förskoleplats kostar ca 500 000 /år och barn. 

    Det du betalar via maxtaxa är alltså bara en mycket blygsam del. 

    Det finns många barn i Sverige och den totala summan som staten betalar är många miljarder varje år.

    Statens pengar är inget som trollas fram utan det är framförallt olika former av skatter, det du och jag betalar när vi jobbar, handlar osv. 

    Varje timme ett barn är på förskolan kostar alltså staten och skattebetalarna mycket pengar. (Kom ihåg att det finns många, många barn i Sverige på förskolan och inte bara ditt). 

    Oavsett verksamhet är personalkostnad den stora kostnaden. (Därför försöker alla organisationer att skära ner på personal när det är neddragningar). 

    Skulle alla barn vara på förskolan bara då de har RÄTT till det och föräldrar inte felutnyttjar det (tex när de "går på möten") betyder det att man sparar bland annat personalkostnader. Minns nu att det inte handlar om ETT enda barn utan att väldigt många felutnyttjar. Det blir stora belopp för staten och skattebetalarna i slutänden.

    Förstår du hur statliga- och kommunala tjänster har med varandra att göra och varför felutnyttjande kostar påverkar skattebetalarna?


    Vad jag kan se är detta det närmaste du kommit till att beskriva hur du motiverar dina åsikter.

    Men om vi nu pratar om just TS, som ju faktiskt är den som startat tråden och vill att vi skall ge hen svar på just sin fråga: HUR gör kommunen en besparing om TS hämtar sitt barn mitt på dagen, lämnar hen till barnvakt, går på mötet, hämtar barnet och återbördar det till förskolan för att kunna jobba klart och sedan återigen hämtar barnet vid ordinarie hämtningstid.

    Tänker du dig att någon i personalen skall få löneavdrag för att de har färre barn där i en timma eller att kommunen ska kunna räkna hem på minskat slitage och/eller att en unge inte käkar mellis, typ?

    Du skrev att skatten skulle behöva höjas om alla gjorde som TS och andra här i tråden. Hur kan skatten behöva höjas för att ett barn är på förskola inom anmäld vistelsetid?

    Och om TS istället skulle göra som du föreslog och se till att förlägga mötet efter sitt jobb; hur skall vi då räkna på att det andra barnets lärare och/eller annan skolpersonal då troligen behöver gå in och jobba utanför SIN ordinarie arbetstid?

    En sista fråga: om TS nu betalar en barnvakt för den tid mötet i skolan pågår och sedan skulle behöva jobba över (och alltså skulle ha rätt att ha barnet på förskolan eftersom hen jobbar), borde inte det då också påverka kommunens finanser negativt?
  • Thu 12 Sep 2019 15:35
    Tiina87 skrev 2019-09-12 14:48:37 följande:
    På vilket sätt överutnyttjar ts fsk?

    har jag sagt något om ts? 


    Jag sa att JAG inte behöver överutnyttja förskolan.

Svar på tråden Har förskolan rätt?