• Anonym (Funde­rsam)
    Wed 11 Sep 2019 13:04
    3820 visningar
    199 svar
    199
    3820

    Har förskolan rätt?

    Förskolan påstår att jag inte får ha barnet där när jag ska på möten i de stora barnens skola, stämmer verkligen det?

  • Svar på tråden Har förskolan rätt?
  • Anonym (Busan­)
    Thu 12 Sep 2019 16:05
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 08:56:59 följande:

    Tråden visar att en hel del vill och gör rätt för sig men den visar också att det är väldigt många som utnyttjar systemet på ett sätt som inte är tänkt. 

    Att folk gör rätt för sig gör inte felutnyttjandet mindre. Tvärtom kommer det innebära att reglerna skärps betydligt. Det har redan skett och det diskuteras ännu mer skärpningar, tex att barnlediga inte får ha syskon kvar. 

    Med andra ord, alla de du tar upp, har all anledning att invända mot överutnyttjandet.


    Varför undvek att svara på mina frågor??
  • Anonym (Abelb­abel)
    Thu 12 Sep 2019 16:08
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 13:32:36 följande:

    Så otroligt larvigt att ta till sandlådan och spaden när du saknar argument. 

    Jag provocerar inte men du väljer att bli provocerad.

    Du får helt enkelt ta ansvar4 för det du själv känner. 

    Sanningen är att det TS skriver om inte är en RÄTTIGHET, sanningen är även att varje felutnyttjad timme kostar skattebetalarna pengar. Sammanlagt blir det många miljoner eftersom felutnyttjandet är mycket utbrett och många försvarar det med näbbar och klor.


    Kommuner har en lagenlig skyldighet att erbjuda barnomsorg efter vissa behov som föräldrarna har men inte alla. Det innebär att föräldrar kan ha större behov än vad den kommunala barnomsorgen kan tillfredsställa. Att föräldrar får alla sina behov av barnomsorg helt tillfredsställda kan inte ses som felutnyttjande ur ett föräldraperspektiv i alla fall.
  • Thu 12 Sep 2019 16:12

    Jag vidhåller att TS ska kontakta förskolechefen och fråga.

  • Anonym (Abelb­abel)
    Thu 12 Sep 2019 16:12
    Anonym (.) skrev 2019-09-12 13:32:36 följande:

    Så otroligt larvigt att ta till sandlådan och spaden när du saknar argument. 

    Jag provocerar inte men du väljer att bli provocerad.

    Du får helt enkelt ta ansvar4 för det du själv känner. 

    Sanningen är att det TS skriver om inte är en RÄTTIGHET, sanningen är även att varje felutnyttjad timme kostar skattebetalarna pengar. Sammanlagt blir det många miljoner eftersom felutnyttjandet är mycket utbrett och många försvarar det med näbbar och klor.


    All utnyttjad timme belastar skattebetalarna.

    Egentligen kan man säga att vi har en rätt dåligt barnomsorg då man i teorin tvingas hämta sitt barn på förskolan och lämna det hos en barnvakt för att kunna gå till tandläkaren. I de flesta andra länder är det helt okej att ha kvar sina barn på förskolan hur man vill, så länge man kan betala för det). Det kostar kanske mer men det blir mycket smidigare och också mer barnvänligt.
  • Anonym (Finlä­ndare)
    Thu 12 Sep 2019 16:19
    Anonym (X) skrev 2019-09-12 12:54:27 följande:

    Pratas det i Finland om vad en plats egentligen kostar? Tänker eftersom det så ofta kommer upp här som så heeeemskt att folk utnyttjar det.


    Visst pratas det om det, men inte så hysteriskt som i den här tråden. Man har rätt att få skattesubventionerad dagvård (barnvakt!) om man anser att man behöver det. Det går alltså inte att ?utnyttja? systemet hos oss.

    Jag tror inte att någon skulle vilja få lägre avgifter, ifall det skulle medföra att vi får samma regelverk som i Sverige. Om det dessutom ska tolkas så stelbent och oflexibelt som vissa vill här i tråden, nej tack!
  • Anonym (X)
    Thu 12 Sep 2019 16:21
    Anonym (Finländare) skrev 2019-09-12 16:19:59 följande:
    Visst pratas det om det, men inte så hysteriskt som i den här tråden. Man har rätt att få skattesubventionerad dagvård (barnvakt!) om man anser att man behöver det. Det går alltså inte att ?utnyttja? systemet hos oss.

    Jag tror inte att någon skulle vilja få lägre avgifter, ifall det skulle medföra att vi får samma regelverk som i Sverige. Om det dessutom ska tolkas så stelbent och oflexibelt som vissa vill här i tråden, nej tack!
    Jag tycker ert system låter bra.
  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 16:35
    Cornellia skrev 2019-09-12 15:35:33 följande:

    har jag sagt något om ts? 

    Jag sa att JAG inte behöver överutnyttja förskolan.


    Därav min fråga. Hur överutnyttjar ts fsk?
  • Thu 12 Sep 2019 16:51
    Tiina87 skrev 2019-09-12 16:35:35 följande:

    Därav min fråga. Hur överutnyttjar ts fsk?


    Hur ska jag veta det? Jag vet ingenting om ts situation, därför undviker jag att yttra mig om huruvida ts överutnyttjar fsk eller inte.
  • Anonym (??)
    Thu 12 Sep 2019 18:47

    Här sa förskolechef ?men herregud klart du ska ha hen på dagis om dina barn har behov att att du närvarar vid ett sådant möte som handlar om ditt stora barns mående.?

    Dock klargjorde hon att läkarbesök, tandis vardagliga ärenden och klassmöten får man sköta så gott man kan utanför ordinarie vistelse tid.

    Det var gränsfall på våran att ha för individuella samtal, ok var läkarbesök där det var omöjligt att få tid utanför ordinarie vistelsetid samt typ remisstider gyn men om man kunde lösa privat skulle man det. Dialog med personal.

    Hon hade aldrig hört talas om att man gick benhårt på de riktlinjer som finns då vistelsen i grund o botten är för att möjliggöra för föräldrar att tjäna sin inkomst och att det då är självklart att om inga alternativ finns så ska förskolan om möjligt hjälpa till att tillgodose det behov som finns.

    Sen är det ju sorgligt att det finns folk som systematiskt väljer att inte ta med sina barn i vardagen, t ex fixar naglar eller fikar, om förskolan inte tillåter sådant . Förstått stt Stockholm har det rätt fritt ?

  • Tiina8­7
    Thu 12 Sep 2019 18:51
    Cornellia skrev 2019-09-12 16:51:06 följande:

    Hur ska jag veta det? Jag vet ingenting om ts situation, därför undviker jag att yttra mig om huruvida ts överutnyttjar fsk eller inte.


    Cornellia skrev 2019-09-12 14:35:48 följande:

    Nej. Eftersom jag har en vettig fsk, som inser att det bara skulle bli merjobb för dem om jag gjorde det.

    Nu löser jag dock det mesta på tid som jag ändå är ledig, och jag har ett nätverk som hjälper mig, så oftast behöver jag inte på något sätt överutnyttja fsk.


Svar på tråden Har förskolan rätt?