• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20049 visningar
    190 svar
    190
    20049

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Anonym (Låt barnet bestäm­ma!)
    Wed 11 Sep 2019 13:58
    #1
    +5

    Men låt barnet bestämma själv vad hon/han ska äta!!!

  • Anonym (Mamma till 4)
    Wed 11 Sep 2019 13:59
    #2
    -1 +2

    Jag hade gjort det men inte sagt något till vare sig barnet eller pappan.

    Är barnet muslim?

  • Anonym (J)
    Wed 11 Sep 2019 14:00
    #3

    Hur gammal är barnet? Är barnet troende? Om inte så är det klart att barnet får äta det som bjuds tills hen är stor nog att bestämma själv.

  • Wed 11 Sep 2019 14:19
    #4
    -2

    Jag tänker också så, hen är 3 och har ätit minus fläsk tills nu. Men jag tycker att det blir jobbigt för min del eftersom det egentligen inte finns någon anledning till det nu.

    Nej hen är inte muslim.

  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 14:51
    #5

    Jag älskar all kött.

    Har vänner däremot som jag respekterar jag köper halal eller allt förutom fläsk.

    Är du bjuden så ät det som bjuds du är väl inte muslim? ( eller valt själv) Har ni bara ni kommit överens inom familj att det ska inte köpas hem gris och utanför familjen kan du välja vad du vill äta.

    Om ni är ute med familj så va konsekvent. Är du själv ät vad du vill.

  • Gameof­throne­s
    Wed 11 Sep 2019 14:56
    #6
    -2 +1

    Nej, jag tycker att man har kommit överens och barn har två kulturer ska det respekteras.!

    Du kan äta vad du vill med barnen va kosevent.

    Man kan komplettera. Man måste ta hänsyn. Även om man är skild

  • Wed 11 Sep 2019 14:58
    #7

    Gameofthornes, jag förstår inte hur du menar med ditt svar.

  • Wed 11 Sep 2019 15:07
    #8
    -2 +1

    Jag tycker att det vore respektlöst av dig att börja ge barnet fläsk. För dig är det väl knappast en viktig fråga men det verkar det vara för barnets pappa. När barnet är större kan det fatta ett eget beslut.

  • Wed 11 Sep 2019 15:07
    #9

    Som separerad förälder har ni båda ett ansvar för att behålla en vettig relation, kunna samarbeta och göra vad som är bäst för barnet.

    Tycker du att det bästa för barnet är att reta upp pappan genom att ändra på en regel som ni tillsammans har bestämt er för att följa? En regel som du vet är väldigt viktig för honom...

    Det är absolut inte att bråka om enligt mig, livet blir extremt jobbigt både för föräldrarna och barnet när föräldrarna bråkar. Fortsätt med fläskfritt till barnet tills barnet själv kan bestämma vad hen vill.

  • Wed 11 Sep 2019 15:15
    #10

    Förstår hur ni tänker. Vi har inte varannan vecka för att han själv har sagt att han inte klarar av att ta hand om vårt barn på heltid så hen är bara hos pappan 1-2 gånger i veckan. Ibland går det mer än en vecka mellan gångerna. Detta är ett beslut som han tog själv.

Svar på tråden Äta fläskkött eller ej