• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20053 visningar
    190 svar
    190
    20053

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Gameof­throne­s
    Fri 13 Sep 2019 12:02
    #81
    -1

    Såhär är det när man får för mkt frihet. Människor alltså.

  • Fri 13 Sep 2019 12:07
    #82
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 12:02:56 följande:

    Såhär är det när man får för mkt frihet. Människor alltså.


    Ja för lite religiös fascism har alltid gjort saken bättre då eller ?


  • Fri 13 Sep 2019 12:21
    #83
    -1

    Det finns för och nackdelar med bägge besluten. Men oavsett så ska du vara ärlig med vad du väljer.

    Nackdelen med att ge fläskkött nu är att du riskerar din och exets relation vilket lär drabba sonen. Jag kan också principiellt tycka att man håller det man kommit överens om som föräldrar även om man går isär. Men men, det är eg bara en åsikt.

    Fördelen med att ge fläskkött nu är att din son slipper ta det på sitt ansvar. För chansen är ju rätt stor att han kommer vilja äta det när han blir större och har du redan tagit det beslutet åt honom innan han kan bestämma själv slipper han senare stå till svars för det gentemot sin far.

  • Anonym (?)
    Fri 13 Sep 2019 12:30
    #84
    cosinus skrev 2019-09-13 12:21:52 följande:

    Det finns för och nackdelar med bägge besluten. Men oavsett så ska du vara ärlig med vad du väljer.

    Nackdelen med att ge fläskkött nu är att du riskerar din och exets relation vilket lär drabba sonen. Jag kan också principiellt tycka att man håller det man kommit överens om som föräldrar även om man går isär. Men men, det är eg bara en åsikt.

    Fördelen med att ge fläskkött nu är att din son slipper ta det på sitt ansvar. För chansen är ju rätt stor att han kommer vilja äta det när han blir större och har du redan tagit det beslutet åt honom innan han kan bestämma själv slipper han senare stå till svars för det gentemot sin far.


    Väldigt bra perspektiv! Att barnet ska avhålla sig från griskött blir ju något pålagt utifrån som inte kommer från barnet själv, ett religiöst tvång. Att inte stå upp mot pappan nu är ju lite att lägga över ansvaret och problemet (inklusive konflikten) på barnet istället. Vi tror på saker här med och det är individualism, fritt val, respekt för barn och religionsfrihet. Barnet har själv möjlighet att välja att följa den muslimska riktningen när hen blir äldre. Vi har kastar av oss arvssynden så lägg inga nya laster på oskyldiga barn, eftersom det finns människor som konverterar till Islam så antar jag att de framtida dörrarna ej är stängda för barnet bara för att hen tidigare ätit griskött?

    Hur har ni gjort med omskärning förresten? Hur gammalt är barnet?
  • Fri 13 Sep 2019 12:34
    #85
    Anonym (Barnperspektivet då?) skrev 2019-09-13 11:37:31 följande:

    Borde inte barnet få välja själv vad han vill äta?

    Var är barnperspektivet här?


    Uppfattar det som att

    1) barnet är för litet för att göra informerat val själv.

    2) barnet inte uttryckt nån egen önskan om att äta fläsk.

    Det finns heller inget skadligt med att avstå. När hen blir äldre bör barnet såklart få välja.
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Fri 13 Sep 2019 12:39
    #86
    +1
    Jemp skrev 2019-09-13 12:34:30 följande:

    Uppfattar det som att

    1) barnet är för litet för att göra informerat val själv.

    2) barnet inte uttryckt nån egen önskan om att äta fläsk.

    Det finns heller inget skadligt med att avstå. När hen blir äldre bör barnet såklart få välja.


    Fast som jag förstått så är barnet 3 år, då kan väl ts fråga barnet om han gillar fläskkött och vill äta det?

    Fast om barnet gillar fläsk är det skadligt att avstå, varför inte ge barnet fläsk? Vill han ha så äter han det, vill han inte ha så äter han det inte.

    Varför ska ena föräldern påtvinga ett litet barn en religion som barnet inte själv har valt?
  • Gameof­throne­s
    Fri 13 Sep 2019 13:06
    #87
    -1

    När man har för mkt frihet då blir det ingen stop man vill bara ha mer. Tänk om alla skulle ha sund och förnuft. Människan blir aldrig nöjd. Kolla hur det är med klimatet.

    Nä håller mig till fläskkött nu. Ja jag tycker det hon kan väl äta vad hon vill, var har hennes fantasi tagit vägen?

    Barnen äter allt förutom fläsk!? Vad är det för gnäll!?

  • Fri 13 Sep 2019 13:42
    #88
    -1
    Rikard skrev 2019-09-13 11:48:37 följande:

    Att någon "är född muslim" är en muslimsk föreställning. Det finns ingen "medfödd tro" som du påstår. All tro, eller för den delen brist på tro, påverkas av omgivningen. Det finns ingen självklarhet i att TS barn är muslim bara för att den ena föräldern är det. Det skulle faktiskt inte ens vara självklart om båda föräldrarna vore det.


    Nja det är ett sekulariserat svenskt synsätt på religion. Här väljer vi religion lika lätt och fritt som vi väljer politisk åskådning och allt är upp till individen att välja själv, t.o.m vilket kön man vill identifiera sig som. När en muslims barn föds skyndar han sig att viska en bön i det nyfödda barnets öra, genom det blir hen muslim och skyddas mot Satan. Jag har bott i flera muslimska länder och är gift med en muslim, vi praktiserar inte religionen och min man är inte särskilt religiös, men han följer muslimska traditioner långt mycket mer än jag följer kristna eller ens hedniska svenska. Och det är en självklarhet för honom att kalla sig muslim, han är född muslim och kommer därför alltid att vara det. Något han är stolt över och som är en viktig del av hans identitet. Skulle vi få barn vore det självklart att barnet är muslimskt, även om vi sedan inte uppfostra det alls enligt religionen. Men griskött skulle barnet aldrig få äta.
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Fri 13 Sep 2019 13:45
    #89
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 13:42:18 följande:

    Nja det är ett sekulariserat svenskt synsätt på religion. Här väljer vi religion lika lätt och fritt som vi väljer politisk åskådning och allt är upp till individen att välja själv, t.o.m vilket kön man vill identifiera sig som. När en muslims barn föds skyndar han sig att viska en bön i det nyfödda barnets öra, genom det blir hen muslim och skyddas mot Satan. Jag har bott i flera muslimska länder och är gift med en muslim, vi praktiserar inte religionen och min man är inte särskilt religiös, men han följer muslimska traditioner långt mycket mer än jag följer kristna eller ens hedniska svenska. Och det är en självklarhet för honom att kalla sig muslim, han är född muslim och kommer därför alltid att vara det. Något han är stolt över och som är en viktig del av hans identitet. Skulle vi få barn vore det självklart att barnet är muslimskt, även om vi sedan inte uppfostra det alls enligt religionen. Men griskött skulle barnet aldrig få äta.


    Fast ts bor väl ändå i Sverige, eller?
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Fri 13 Sep 2019 13:47
    #90
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 13:42:18 följande:

    Nja det är ett sekulariserat svenskt synsätt på religion. Här väljer vi religion lika lätt och fritt som vi väljer politisk åskådning och allt är upp till individen att välja själv, t.o.m vilket kön man vill identifiera sig som. När en muslims barn föds skyndar han sig att viska en bön i det nyfödda barnets öra, genom det blir hen muslim och skyddas mot Satan. Jag har bott i flera muslimska länder och är gift med en muslim, vi praktiserar inte religionen och min man är inte särskilt religiös, men han följer muslimska traditioner långt mycket mer än jag följer kristna eller ens hedniska svenska. Och det är en självklarhet för honom att kalla sig muslim, han är född muslim och kommer därför alltid att vara det. Något han är stolt över och som är en viktig del av hans identitet. Skulle vi få barn vore det självklart att barnet är muslimskt, även om vi sedan inte uppfostra det alls enligt religionen. Men griskött skulle barnet aldrig få äta.


    Gillar du inte att Sverige har religionsfrihet?

    Låter inte som det på ditt inlägg.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej