• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20064 visningar
    190 svar
    190
    20064

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Fri 13 Sep 2019 14:16
    #91
    -2 +1
    Anonym (Barnperspektivet då?) skrev 2019-09-13 13:47:49 följande:

    Gillar du inte att Sverige har religionsfrihet?

    Låter inte som det på ditt inlägg.


    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.
  • Anonym (men alltså­)
    Fri 13 Sep 2019 14:28
    #92
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 14:16:58 följande:
    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.
    Hon måste inte kräva det, om hon lagar en måltid hemma som hon själv ger även barnet så är det bara hon gör det. Hon behöver inte ens ta upp det till diskussion så är allt lugn och ro.
  • Fri 13 Sep 2019 15:14
    #93
    Smillefix skrev 2019-09-13 14:16:58 följande:
    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.
    Jag tycker du sätter fingret på något som jag länge tänkt på, och det är att svenskar i allmänhet har mycket liten kunskap om eller förståelse för att religion är mycket viktigt, och en del av identiteten, för miljarder med människor.

    Däremot, håller jag inte med dig om att TS måste avstå från att ge sitt barn fläskkött. Man måste, faktiskt, ha rätt att ändra åsikt och till och med ångra sig. Man kan ju även vända på ditt resonemang, att hade det varit så principiellt viktigt för fadern att deras barn inte skulle äta fläskkött borde han ha gift sig med en muslim (eller jude) och skaffat barn med denna istället.
  • Anonym (?)
    Fri 13 Sep 2019 15:29
    #94
    +2
    Smillefix skrev 2019-09-13 14:16:58 följande:

    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.


    Mannen är väl också medveten om att han skaffade barn i sverige med en svensk kvinna och efter att ha gått isär här har man endast 100% inflytande över sitt barns vardag den tiden man har barnet boende hos sig. I sverige finns vissa stora beslut så som boende skola etc som föräldrarna måste ta gemensamt vid gemensam vårdnad. Ja mannen har en religion, det innebär inte i svenska ögon att barnet har det. Religion har inte I de flestas ögon en särställning att det alltid ska prioriteras eller ha företräde i valet av barnets uppfostran.

    Och oavsett vad så har TS rätt att byta åsikt, det är vuxen verkligheten. Vill man ha absolut kontroll själv får man skaffa barn ensam. Om TS sen har ändrat sig av praktiska skäl eller av skäl som har att göra med att barnet inte ska få begränsa sig efter religion innan hen själv gör det valet spelar mindre roll. I sverige får man ändra sig om det mesta, därför har vi även skiljsmässa. Så är aspekten att religionen alltid ska ha företräde? För då borde den väljer det även om den separerade mannen kommer efter en massa år och då kräver att barnet ska anpassa sig. eller handlar det om att man som förälder aldrig får ändra åsikt efter att man någon gång kommit överens om någonting?
  • Fri 13 Sep 2019 15:41
    #95
    +2
    Smillefix skrev 2019-09-13 13:42:18 följande:
    Nja det är ett sekulariserat svenskt synsätt på religion. Här väljer vi religion lika lätt och fritt som vi väljer politisk åskådning och allt är upp till individen att välja själv, t.o.m vilket kön man vill identifiera sig som. När en muslims barn föds skyndar han sig att viska en bön i det nyfödda barnets öra, genom det blir hen muslim och skyddas mot Satan. Jag har bott i flera muslimska länder och är gift med en muslim, vi praktiserar inte religionen och min man är inte särskilt religiös, men han följer muslimska traditioner långt mycket mer än jag följer kristna eller ens hedniska svenska. Och det är en självklarhet för honom att kalla sig muslim, han är född muslim och kommer därför alltid att vara det. Något han är stolt över och som är en viktig del av hans identitet. Skulle vi få barn vore det självklart att barnet är muslimskt, även om vi sedan inte uppfostra det alls enligt religionen. Men griskött skulle barnet aldrig få äta.
    Detta sätt att resonera är ett av skälen till att jag verkligen tycker mycket illa om islam. Det är naturligtvis upp till varje individ vilken religion denna vill tillhöra. Det gäller även barn. Det är inte föräldrarnas sak att bestämma och är det två föräldrar inblandade så är det inte självklart att den ena förälderns vilja ska gälla bara för att hen råkar tro på gudar.
    Att din man kallar sig muslim är hans ensak, precis som det är varje barns, även ert barns, ensak vad hen vill tro på eller kalla sig.
  • Fri 13 Sep 2019 15:45
    #96
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 14:16:58 följande:
    Jag menar att här i Sverige tar vi extremt lätt på religion och väldigt få kallar sig ens kristna. För oss är det snarare lite suspekt med religiösa människor vare sig de är muslimer, kyrkliga eller frireligiösa. Men självklart anser vi att alla har rätt att tillhöra vilken religion de vill, det är t.o.m ok att mixa och matcha eller byta religion lite när man känner för det. "Jag tror inte på Gud men jag tror på en högre makt.. gillar idén bakom buddhismen och jag gillar att gå på yoga så jag mixar in lite hinduism också.. men jag gifter mig i kyrkan!" Någon som hört det resonemanget förut?

    Jag är likadan själv, jag konverterade till islam för några år sedan (innan jag träffade min man, jag gjorde det pga mitt eget sökande och för att jag levde i ett muslimskt land och ville komma med i gemenskapen) men jag är en väldigt "svensk" muslim och väljer lite fritt av det jag tycker är bra i religionen och struntar i det jag inte håller med om.

    Klart att jag tycker religionsfrihet är bra! Men vi kan inte utgå ifrån vårt extremt sekulariserade synsätt utan måste förstå att i de flesta andra kulturer tar man mycket mer allvarligt på religionen och det är oavsett om du är en muslim, jude eller bara polsk katolik. Religionsfrihet i Sverige innebär att respektera både dem som är djupt troende och dem som kallar sig ateister, och hela spektrat där emellan.

    TS skaffade barn med en muslim, jag hoppas att de samtalade i någon mån innan de skaffade barn om hur de vill att barnet ska uppfostras och kom de då överens om att barnet exempelvis inte ska äta griskött, ja då kan inte TS nu plötsligt ångra sig och börja kräva att få göra något som faktiskt är haram enligt faderns religion. Jag vidhåller, är det så principiellt viktigt för TS att mata sitt barn med griskött, ja då borde hon ha hittat en svensk kille, eller en tysk kanske, och skaffat barn med honom istället.
    Jag tar vår svenska religionsfrihet väldigt seriöst. Tyvärr verkar många muslimer ta lätt på religionsfriheten. Det ser jag som ett stort problem.
    Jag tar också min ateism väldigt seriöst.
    Blanda inte ihop ateism med lättsinne! För oss ateister kan vår övertygelse om att det inte finns några gudar vara minst lika viktig som religiösa människors tro.

    I TS fall var det ju inte bara hon som skaffade barn med en muslim utan även en muslim som skaffade barn med en som inte var det. Varför inbillar sig muslimer så ofta att andra ska anpassa sig till just deras religiösa föreställningar.
  • Fri 13 Sep 2019 15:50
    #97
    -1
    Embla twopointoh skrev 2019-09-13 15:14:24 följande:

    Jag tycker du sätter fingret på något som jag länge tänkt på, och det är att svenskar i allmänhet har mycket liten kunskap om eller förståelse för att religion är mycket viktigt, och en del av identiteten, för miljarder med människor.

    Däremot, håller jag inte med dig om att TS måste avstå från att ge sitt barn fläskkött. Man måste, faktiskt, ha rätt att ändra åsikt och till och med ångra sig. Man kan ju även vända på ditt resonemang, att hade det varit så principiellt viktigt för fadern att deras barn inte skulle äta fläskkött borde han ha gift sig med en muslim (eller jude) och skaffat barn med denna istället.


    Ja det var ju ett misstag av honom, men TS och han kanske var överens om sådant och han litade på att hon menade det hon lovade och att hon inte skulle ändra sig så fort hon inte är kär i honom längre och suget efter korv stroganoff börjar sätta in... ;)
  • Anonym (Låt barnet bestäm­ma!)
    Fri 13 Sep 2019 15:51
    #98
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 15:50:08 följande:

    Ja det var ju ett misstag av honom, men TS och han kanske var överens om sådant och han litade på att hon menade det hon lovade och att hon inte skulle ändra sig så fort hon inte är kär i honom längre och suget efter korv stroganoff börjar sätta in... ;)


    Varför är det så mycket fokus på pappans vilja men utan att ta hänsyn till BARNETS vilja som det faktiskt handlar om.

    Barnet är en egen person vet du.
  • Gameof­throne­s
    Fri 13 Sep 2019 16:06
    #99
    -1
    Liberté skrev 2019-09-13 11:46:43 följande:

    Fast det finns muslimer som är.äter gris... Bosnier, Bulgarien, albaner, West turkar och kinesiska urguyer till exempel ?


    For your record, du vet att det finns kristna bosnier, bulgarier, albaner och turkar.
  • Gameof­throne­s
    Fri 13 Sep 2019 16:09
    -1
    Anonym (?) skrev 2019-09-13 15:29:51 följande:

    Mannen är väl också medveten om att han skaffade barn i sverige med en svensk kvinna och efter att ha gått isär här har man endast 100% inflytande över sitt barns vardag den tiden man har barnet boende hos sig. I sverige finns vissa stora beslut så som boende skola etc som föräldrarna måste ta gemensamt vid gemensam vårdnad. Ja mannen har en religion, det innebär inte i svenska ögon att barnet har det. Religion har inte I de flestas ögon en särställning att det alltid ska prioriteras eller ha företräde i valet av barnets uppfostran.

    Och oavsett vad så har TS rätt att byta åsikt, det är vuxen verkligheten. Vill man ha absolut kontroll själv får man skaffa barn ensam. Om TS sen har ändrat sig av praktiska skäl eller av skäl som har att göra med att barnet inte ska få begränsa sig efter religion innan hen själv gör det valet spelar mindre roll. I sverige får man ändra sig om det mesta, därför har vi även skiljsmässa. Så är aspekten att religionen alltid ska ha företräde? För då borde den väljer det även om den separerade mannen kommer efter en massa år och då kräver att barnet ska anpassa sig. eller handlar det om att man som förälder aldrig får ändra åsikt efter att man någon gång kommit överens om någonting?


    Det finns moderna muslimer så du vet va? Jag känner inga noderbq muslimer som väljer äta kött. Traditionella muslimer nej till gris
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej