• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20171 visningar
    190 svar
    190
    20171

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Anonym (?)
    Fri 13 Sep 2019 23:10
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 21:42:53 följande:

    Hur vet du att jag är svensk? Men ska inte hålla på gå in på detaljer. Barnet har ju två traditioner jul, påsk, midsommar. Barnet är född i Sverige och hans far är muslim. Så han har två kulturer. Vad fattar ni inte?!

    Det är det här ser blir barn blir curlade för mkt, inga gränser alls. Tycker synd om våran kommande generation.

    Svarar inte mer.


    Men ingen skulle ju tvinga pappan att gå på midnattsmässa med barnet om det inföll på hans vecka. Han är ju fri att visa och lära barnet om kulturen från hans sida under sin tid med barnet, och det är ju knappast så att pappan ska tvingas ut och grilla korv med barnet.
  • Sat 14 Sep 2019 07:32
    +1
    Smillefix skrev 2019-09-13 16:10:37 följande:
    Det är inte något särskiljande för just islam, i alla religioner i hela världen föds och indoktrineras du in i en religion vare sig du är kristen, katolik, hindu, muslim, jude, mormon osv. Religion och kultur är något du får hemifrån och från samhället du lever i. Det är vi svenskar som särskiljer oss genom att ha väldigt svaga band till kyrkan, och kyrkan till samhället. Kyrkorna står kvar som historiska monument i kulturlandskapet och det var länge sen barn nöddöptes om de föddes svaga för att de skulle upptas i den kristna församlingen innan de dog.

    Det är naturligtvis föräldrarnas sak att bestämma vilken religion barnet ska tillhöra. Som vårdnadshavare har du rätt att ansöka om inträde i en församling, samt att lämna den, för ditt barns räkning. Det är alla föräldrars rätt att ge sina barn den kulturella, politiska och religiösa fostran som de anser lämplig, och det oavsett om du är muslim, sverigedemokrat eller socialdemokrat.

    I ett föräldraskap har man ett ansvar att samarbeta och komma överens om exempelvis vilken religion barnet ska tillhöra och grundläggande synsätt på barnens uppfostran och fostran. Sånt är ju bra att ha kommit överens om i förväg och det finns klara fördelar av den anledningen med att skaffa barn med någon som har liknande synsätt och religion som en själv. Eller att välja en partner som har stor respekt och förståelse för religionen om den är viktig för en.

    Jag är själv uppvuxen i en ateistisk familj men har alltid fått höra att jag väljer helt själv. Eftersom min man är muslim och religionen är en viktig del av hans kultur och identitet skulle vi ge barnet åtminstone grundläggande muslimsk fostran och kunskap, sedan skulle han självklart få välja själv när han är stor nog.
    Om vi återgår till TS fall,  handlar det ju om att en av två föräldrar vill diktera religiösa föreskrifter som ska gälla för deras gemensamma barn. Jag kan inte se att pappans regler har större berättigande bara för att han är muslim. Att en överenskommelse ska gälla för evigt när en av parterna uppenbarligen inte längre gillar den är inte rimligt i synnerhet som "överenskommelsen" uppenbarligen endast tillgodoser den ena partens intressen.

    Att muslimer har den befängda idén att människor föds med en tro (det saknas fullständigt belägg för det påståendet) betyder ju inte att de som inte tror detta måste rätta sig efter det.
  • Sat 14 Sep 2019 13:04
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 16:06:23 följande:
    For your record, du vet att det finns kristna bosnier, bulgarier, albaner och turkar.
    Ja men nu handlar det inte om kristna utan specifikt muslimer eller hur ?


  • Gameof­throne­s
    Sat 14 Sep 2019 16:48
    -1
    Liberté skrev 2019-09-14 13:04:35 följande:

    Ja men nu handlar det inte om kristna utan specifikt muslimer eller hur ?


    Det var du som drog upp det. Du fattar inte min sarkasm.

    Dem kristna äter gris, det finns kristna bulgarier osv. Va lite mer bildad.
  • Sat 14 Sep 2019 17:01
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-14 16:48:15 följande:
    Det var du som drog upp det. Du fattar inte min sarkasm.

    Dem kristna äter gris, det finns kristna bulgarier osv. Va lite mer bildad.
    Ja men vi pratar inte ens om de kristna så jag förstår inte varför det skulle vara intressant ?

    Du verkar ha lite dålig koll på hur olika kulturer skiljer sig inom samma religion.

    Om du ska posta på ett forum och inte framstå som svagsint tänk på att sarkasm inte gör sig bra i textform därav att man brukar använda /s
  • Sat 14 Sep 2019 17:50
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 21:42:53 följande:
    Hur vet du att jag är svensk? Men ska inte hålla på gå in på detaljer. Barnet har ju två traditioner jul, påsk, midsommar. Barnet är född i Sverige och hans far är muslim. Så han har två kulturer. Vad fattar ni inte?!

    Det är det här ser blir barn blir curlade för mkt, inga gränser alls. Tycker synd om våran kommande generation.

    Svarar inte mer.
    Det vi inte fattar är varför faders regler ska gälla över moderns önskningar bara för att fadern råkar vara muslim. Det har ni inte förklarat. Det verkar som att det är ni, du och smillefix, som inte fattar att barnet har två kulturer och inte bara pappans.
    Att äta fläskkött är inte något curlande.
    Om någon blir curlad i denna historia är det den muslimska pappan! Han borde växa upp och inse att hans tro inte är lag för hans ex-fru/flickvän.
  • Kverul­ant67
    Sat 14 Sep 2019 21:31
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-13 21:42:53 följande:
    Hur vet du att jag är svensk? Men ska inte hålla på gå in på detaljer. Barnet har ju två traditioner jul, påsk, midsommar. Barnet är född i Sverige och hans far är muslim. Så han har två kulturer. Vad fattar ni inte?!

    Det är det här ser blir barn blir curlade för mkt, inga gränser alls. Tycker synd om våran kommande generation.

    Svarar inte mer.
    Åter igen frågar jag vad felet är att det lilla barnet får ta del av bägge kulturer och sedan själv få välja???
  • Anonym (Anony­m tyckar­e)
    Sat 14 Sep 2019 21:36
    +5
    Rikard skrev 2019-09-14 17:50:58 följande:
    Det vi inte fattar är varför faders regler ska gälla över moderns önskningar bara för att fadern råkar vara muslim. Det har ni inte förklarat. Det verkar som att det är ni, du och smillefix, som inte fattar att barnet har två kulturer och inte bara pappans.
    Att äta fläskkött är inte något curlande.
    Om någon blir curlad i denna historia är det den muslimska pappan! Han borde växa upp och inse att hans tro inte är lag för hans ex-fru/flickvän.
    Exakt så.

    Låt ungen äta fläskkotletter och bacon.
    Vill inte muslimen ha sin unge sen så kan han slippa, han verkar inte vara så engagerad oavsett.
  • Gameof­throne­s
    Sun 15 Sep 2019 15:00
    -1

    Ok,

    När era barn besöker ngn kompis och erat barn är vegansk uppfostrad och regler hemma.

    Då bjuder vårdnadshavaren på buffé med massor med kött, fisk, mjölkprodukter mm

    Och är medveten om att barnet är vegansk.

    Det är samma sak. Många av er har riktigt svårt att acceptera att vissa vill eller inte ska äta.

    Hör har vi för mkt uttrycksfrihet. ( man får inte göra som man vill även i religion, tradition mm

    Inte underligt att många barn blir som dem blir.

  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Sun 15 Sep 2019 15:03
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-15 15:00:07 följande:

    Ok,

    När era barn besöker ngn kompis och erat barn är vegansk uppfostrad och regler hemma.

    Då bjuder vårdnadshavaren på buffé med massor med kött, fisk, mjölkprodukter mm

    Och är medveten om att barnet är vegansk.

    Det är samma sak. Många av er har riktigt svårt att acceptera att vissa vill eller inte ska äta.

    Hör har vi för mkt uttrycksfrihet. ( man får inte göra som man vill även i religion, tradition mm

    Inte underligt att många barn blir som dem blir.


    Det är inte alls samma sak eller jämförbart med det här fallet.

    Barnet i det här fallet är INTE muslim. Det är barnets pappa som inte ens träffar barnet som försöker bestämma vad barnet ska äta bara för att han är muslim.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej