• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20047 visningar
    190 svar
    190
    20047

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Mon 16 Sep 2019 14:03

    Man kan ju jämföra denna debatt med många andra ting. Om ett separerat par har olika åsikter gällande,
    * Ena föräldern vill att barnet ska äta "ren" kost, dvs inget socker, halvfabrikat etc.
    * Ena föräldern vill att barnets ska äta vegetariskt/veganskt.
    * Ena föräldern förbjuder godis/bakverk/chips 
    * Ena föräldern erbjuder sniglar, grodor och annat som inte tillhör den andra förälderns matkultur. 

    Hur mycket har man rätt att kräva av den andra föräldern? Även om valet är till det bättre, eller en ny "livsstils" diet som man tror på, får man lov att kräva att den andra föräldern anpassar sig? Eller ska man acceptera att vi är nu i två olika hem med olika regler?

  • Gameof­throne­s
    Mon 16 Sep 2019 14:05
    -1
    Rikard skrev 2019-09-16 13:54:46 följande:

    Du vill inskränka en kvinnas rätt att bestämma över sitt eget barn och när någon protesterar mot din åsikt att den muslimska pappan ska ha vetorätt över barnets matvanor kallar du det för tjat. 

    Vad är det för fel med att "tjata" om individens frihet?


    Du borde göra en resa till Mellanöstern. Bo där rätt länge så du förstår det perspektivet. Eller annat land med ngn annan tro. Men just nu handlar det om muslimsk person

    Han har accepterat våra högtider då borde hon göra det med.
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Mon 16 Sep 2019 14:06
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:05:17 följande:

    Du borde göra en resa till Mellanöstern. Bo där rätt länge så du förstår det perspektivet. Eller annat land med ngn annan tro. Men just nu handlar det om muslimsk person

    Han har accepterat våra högtider då borde hon göra det med.


    Fast ts bor i Sverige.
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Mon 16 Sep 2019 14:16
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:05:17 följande:

    Du borde göra en resa till Mellanöstern. Bo där rätt länge så du förstår det perspektivet. Eller annat land med ngn annan tro. Men just nu handlar det om muslimsk person

    Han har accepterat våra högtider då borde hon göra det med.


    Och nej det handlar inte om en muslimsk person, det handlar fortfarande om barnet och vad barnet ska äta.
  • Gameof­throne­s
    Mon 16 Sep 2019 14:39
    -1
    Anonym (Barnperspektivet då?) skrev 2019-09-16 14:16:25 följande:

    Och nej det handlar inte om en muslimsk person, det handlar fortfarande om barnet och vad barnet ska äta.


    Ohjaa, vad är pappan i grunden?! Jag tycker fortfarande inte att barnet ska äta fläsk.
  • Anonym (Barnp­erspek­tivet då?)
    Mon 16 Sep 2019 14:42
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:39:32 följande:

    Ohjaa, vad är pappan i grunden?! Jag tycker fortfarande inte att barnet ska äta fläsk.


    Så om barnet hade viljat äta fläsk så tycker du inte att barnet skulle få göra det?
  • Mon 16 Sep 2019 14:43
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 14:05:17 följande:
    Du borde göra en resa till Mellanöstern. Bo där rätt länge så du förstår det perspektivet. Eller annat land med ngn annan tro. Men just nu handlar det om muslimsk person

    Han har accepterat våra högtider då borde hon göra det med.
    Du har fel. Det handlar inte om en muslims person. Det handlar om tre personer, varav endast EN är muslim, nämligen pappan.

    Jag har arbetat i Mellanöstern. Jag har varit tillsammans med en muslimsk kvinna i många år. Därför menar jag att man ska vara mycket försiktig med eftergifter för islam. 
    Islam har ingen respekt för andra kulttur, vilket du om och om igen bevisar genom att hävda att mamman måste böja sig för pappans religiösa föreställningar.
  • Gameof­throne­s
    Mon 16 Sep 2019 15:16
    -1
    Rikard skrev 2019-09-16 14:43:52 följande:

    Du har fel. Det handlar inte om en muslims person. Det handlar om tre personer, varav endast EN är muslim, nämligen pappan.

    Jag har arbetat i Mellanöstern. Jag har varit tillsammans med en muslimsk kvinna i många år. Därför menar jag att man ska vara mycket försiktig med eftergifter för islam. 

    Islam har ingen respekt för andra kulttur, vilket du om och om igen bevisar genom att hävda att mamman måste böja sig för pappans religiösa föreställningar.


    Jag har inte fel. Du är en nog en insnöad person . Som inte vill fatta. Du har förmodligen varit i Mellanöstern men har du sett verkliga Mellanöstern?! Men det är skitsamma.

    Ja absolut, man ska följa mannens tradtion och han ska acceptera såsom min tradtion. Och saker kommer i kläm då är det bara hitta en lösning.

    Hon ( TS) gick med på det och valde det då måste man stå för det!?! Överenskommelsen
  • Tue 17 Sep 2019 10:18
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 15:16:17 följande:
    Jag har inte fel. Du är en nog en insnöad person . Som inte vill fatta. Du har förmodligen varit i Mellanöstern men har du sett verkliga Mellanöstern?! Men det är skitsamma.

    Ja absolut, man ska följa mannens tradtion och han ska acceptera såsom min tradtion. Och saker kommer i kläm då är det bara hitta en lösning.

    Hon ( TS) gick med på det och valde det då måste man stå för det!?! Överenskommelsen

    Det är orimligt att kräva någon typ av livstidskontrakt i sådana här frågor. Människor utvecklas, man kan få ny insikter, situationen förändras (såsom t.ex. en skilsmässa/separation) och tusen andra saker som gör att en person helt enkelt ändrar åsikt.


    När två skilda föräldrar har olika åsikter om hur ett barn sak uppfostras, då får man någonstans acceptera att den ena parten inte kan tvinga den andra föräldern att anpassa sig efter hur de gjorde när de bodde ihop, de överenskommelserna blir nullifierade vid separationen. Sedan kan man efter separationen diskutera och komma överens om saker, absolut, men då utgår man ifrån noll, inte ifrån hur man hade det innan.

    Om det hade varit tvärtom, om det var TS ex som, kanske motvilligt, gått med på att deras barn fick äta fläsk och de sedan separerade, anser du då att han skulle vara tvingad att servera sitt barn fläsk på hans veckor eftersom "de ju hade en överenskommelse"?

  • Kverul­ant67
    Tue 17 Sep 2019 10:55
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 13:28:00 följande:

    Grattis kom ni på det nu!?

    Ja han har ju accepterat våra högtider, julen, midsommarafton, påsken.

    Kan hon inte så låta barnen äta det dom vill förutom gris!? Hon äter det hon vill. Hon kan äta fläskkotlett när barnen inte är hemma eller ute på restaurang!?

    Vilket jävla tjat.


    Varför menar du att hon tex inte skulle kunna äta skinkmackor och prinskorv på jul eller äta annat som vi svenskar stoppar i oss???
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej