• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20221 visningar
    190 svar
    190
    20221

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Gameof­throne­s
    Tue 17 Sep 2019 14:55
    -2
    Embla twopointoh skrev 2019-09-17 10:18:46 följande:

    Det är orimligt att kräva någon typ av livstidskontrakt i sådana här frågor. Människor utvecklas, man kan få ny insikter, situationen förändras (såsom t.ex. en skilsmässa/separation) och tusen andra saker som gör att en person helt enkelt ändrar åsikt.

    När två skilda föräldrar har olika åsikter om hur ett barn sak uppfostras, då får man någonstans acceptera att den ena parten inte kan tvinga den andra föräldern att anpassa sig efter hur de gjorde när de bodde ihop, de överenskommelserna blir nullifierade vid separationen. Sedan kan man efter separationen diskutera och komma överens om saker, absolut, men då utgår man ifrån noll, inte ifrån hur man hade det innan.

    Om det hade varit tvärtom, om det var TS ex som, kanske motvilligt, gått med på att deras barn fick äta fläsk och de sedan separerade, anser du då att han skulle vara tvingad att servera sitt barn fläsk på hans veckor eftersom "de ju hade en överenskommelse"?


    Varför skaffar man barn när man inte kommer överens!? Hon gjorde ett val. Då ska man stå för det.

    Inga mer kommentarer.
  • Gameof­throne­s
    Tue 17 Sep 2019 14:57
    -2
    Kverulant67 skrev 2019-09-17 10:55:25 följande:

    Varför menar du att hon tex inte skulle kunna äta skinkmackor och prinskorv på jul eller äta annat som vi svenskar stoppar i oss???


    Har jag sagt det? fan läs i tråden!? Hon får äta vad hon vill men inte ge barnen gris med en överenskommelse. Lite mer fantasi får man väl ha!!

    Inga mer kommentarer.
  • Tue 17 Sep 2019 15:10
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-17 14:55:48 följande:
    Varför skaffar man barn när man inte kommer överens!? Hon gjorde ett val. Då ska man stå för det.

    Inga mer kommentarer.
    Att man är överens idag är inte samma sak som att man är överens i morgon, är man vuxen och normalbegåvad fattar man att en eventuell separation förändrar saker.

    Hade du tyckt att pappan skulle ha varit tvungen att servera barnet fläsk om situationen hade varit ombytt? Skulle inte tro det, om man läser vad du skrivit i denna tråd.
  • Anonym (?)
    Tue 17 Sep 2019 15:12
    +2
    Gameofthrones skrev 2019-09-17 14:55:48 följande:

    Varför skaffar man barn när man inte kommer överens!? Hon gjorde ett val. Då ska man stå för det.

    Inga mer kommentarer.


    Med den argumentationen så kan man ju lika väl dra det till det extrema och säga att om man varit överens om att barnet inte ska bli ett skilsmässobarn så måste man vara överens för att skilja sig. Det skulle bli orimligt att tro att beslut man tog tillsammans när man var ett par och barnet föddes ska automatiskt giltiga i 18 år om man går isär när barnet är 1.

    Har hört flera par som varit överens om att OM de skulle gå isär så skulle det aldrig bli tal om några bonusföräldrar, någonsin. Sådana resonemang och avtal handlar om känslor i nuet och en kringliggande situation där det just då känns rimligt. Men livet händer och saker och inställningar ändras.

    Tycker du på fullt allvar att om man går isär så måste ALLA husregler som gäller i det tidigare hushållet förevigt gälla i båda hushållen om man inte kan bli överens om nya regler?

    Eller att konstiga överenskommelser som man gör när man är idealistisk nybliven förälder och aldrig kan föreställa sig en separation ska gälla för evigt? tex tycker att barnet alltid måste bo i villa och aldrig ska behöva flytta till lägenhet?(verkligt exempel här från familjeliv)
  • Tue 17 Sep 2019 15:40
    +3
    Gameofthrones skrev 2019-09-16 15:16:17 följande:
    Jag har inte fel. Du är en nog en insnöad person . Som inte vill fatta. Du har förmodligen varit i Mellanöstern men har du sett verkliga Mellanöstern?! Men det är skitsamma.

    Ja absolut, man ska följa mannens tradtion och han ska acceptera såsom min tradtion. Och saker kommer i kläm då är det bara hitta en lösning.

    Hon ( TS) gick med på det och valde det då måste man stå för det!?! Överenskommelsen
    Jo, du har alldeles uppenbart fel när du låtsas som att detta handlar om en person, den muslimska fader, och att denna person ensam bestämmanderätt över barnet. 

    Jag har därför lite svårt att inse vad förhållandena i Mellanöstern har för betydelse för denna familj boende i Sverige.. 
    Av länderna i Mellanöstern är det bara Tunisien och Israel som räknas som något slags demokratier. 13 av länderna har dödsstraff för dem som lämnar islam inskrivet i sina lagar, människor straffas för hädelse. På vilket sätt tycker du att man ska använda Mellanöstern som rättesnöre i något som helst sammanhang.

    Min tid i Mellanöstern och min tid tillsammans med min muslimska flickvän har fått mig att förstå att  inom det islam finns en föreställning om att islams regler går före allting annat. Så är det inte! 

    Människor har rätt att ändra sig, människor har rätt att byta religion, människor som inte önskar följa islams regler behöver inte följa islams regler även om de har gjort så tidigare. 

    Det är uppenbart att du är insnöad eftersom du inte erkänner individers frihet utan fortsätter förutsätta att islam har något slags överhöghet gentemot någon som inte ens är muslim.
  • Wed 18 Sep 2019 00:23

    Jag tycker nog att det bästa hade varit att prata med pappan och att ni försöker komma överens. Vad är viktigt? Är det viktigt att barnet äter griskött? Eller kan du gå med på att vänta något år så barnet själv kan få vara med och bestämma?

    Som sagt har han själv valt att skaffa barn med en som inte är muslim. Varför ni separerat är er ensak. Men gör det ni anser är bäst för er och barnet, ni vill förhoppningsvis båda ha en god och sund relation till barnet och att barnet ska ha en possitiv syn på båda sina föräldrar.

    Jag är själv muslim, konverterade för 15 år sedan och är ensamstående med barnen nu. Själva uppfostran står jag för. Relationen de har till sin pappa gör jag så gott jag kan för att den ska vara bra. Barnen är idag 13 år och 8 månader.

    Skulle han motsätta sig hur du uppfostrar barnet eller ni inte kommer överens får ni ju lösa det genom familjerätten tex. Vilket jag inte hoppas behövs.

  • Gameof­throne­s
    Wed 18 Sep 2019 07:20
    -2
    Rikard skrev 2019-09-17 15:40:43 följande:

    Jo, du har alldeles uppenbart fel när du låtsas som att detta handlar om en person, den muslimska fader, och att denna person ensam bestämmanderätt över barnet. 

    Jag har därför lite svårt att inse vad förhållandena i Mellanöstern har för betydelse för denna familj boende i Sverige.. 

    Av länderna i Mellanöstern är det bara Tunisien och Israel som räknas som något slags demokratier. 13 av länderna har dödsstraff för dem som lämnar islam inskrivet i sina lagar, människor straffas för hädelse. På vilket sätt tycker du att man ska använda Mellanöstern som rättesnöre i något som helst sammanhang.

    Min tid i Mellanöstern och min tid tillsammans med min muslimska flickvän har fått mig att förstå att  inom det islam finns en föreställning om att islams regler går före allting annat. Så är det inte! 

    Människor har rätt att ändra sig, människor har rätt att byta religion, människor som inte önskar följa islams regler behöver inte följa islams regler även om de har gjort så tidigare. 

    Det är uppenbart att du är insnöad eftersom du inte erkänner individers frihet utan fortsätter förutsätta att islam har något slags överhöghet gentemot någon som inte ens är muslim.


    Vilket långt inlägg du gör, du har nog läst i Wikipedia för få snabb information och predika till mig.

    Du ska absolut inte säga ngt om att jag inte vet om individens frihet du vet inte vem jag är, vad jag sysslar med och vad jag har för bakgrund och erfarenheter.

    Man vet aldrig vad det är för person du möter på Ica, Coop, den som sitter i kassan kan vara insider/konsult för ge information, den som är i receptionen möter kunder/ klienter /patienter så fort man visar avvikande beteende, eller hur personen beter sig, om den gör ett gott intryck, sägs till kollegor / chef direkt. Söker du jobb och är otrevlig mot receptionen tror du att du får jobbet sen?!

    Självklart har människor rätt och ändra sig men inte i detta fall. Hon måste säga detta först innan TS gör ngt. Jag tror inte detta fall är rätt och ändra sig.
  • Wed 18 Sep 2019 08:06
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-18 07:20:51 följande:
    Vilket långt inlägg du gör, du har nog läst i Wikipedia för få snabb information och predika till mig.

    Du ska absolut inte säga ngt om att jag inte vet om individens frihet du vet inte vem jag är, vad jag sysslar med och vad jag har för bakgrund och erfarenheter.

    Man vet aldrig vad det är för person du möter på Ica, Coop, den som sitter i kassan kan vara insider/konsult för ge information, den som är i receptionen möter kunder/ klienter /patienter så fort man visar avvikande beteende, eller hur personen beter sig, om den gör ett gott intryck, sägs till kollegor / chef direkt. Söker du jobb och är otrevlig mot receptionen tror du att du får jobbet sen?!

    Självklart har människor rätt och ändra sig men inte i detta fall. Hon måste säga detta först innan TS gör ngt. Jag tror inte detta fall är rätt och ändra sig.
    Så, hade rollerna varit omvända tycker du det är självklart att pappan skulle vara tvingad att servera barnet fläsk?
    Vad är det med detta fall som utgör ett undantag för människors rätt att ändra sig?
  • Gameof­throne­s
    Wed 18 Sep 2019 09:16
    -1
    Embla twopointoh skrev 2019-09-18 08:06:56 följande:

    Så, hade rollerna varit omvända tycker du det är självklart att pappan skulle vara tvingad att servera barnet fläsk?

    Vad är det med detta fall som utgör ett undantag för människors rätt att ändra sig?


    Shit, är ni helt ute och cyklar?

    Tvärtom vadå? Det spelar ingen roll vem som är vem samkönade det gäller alla sorters människor som är föräldrar det handlar inte om tvång, har jag skrivit att barnet är tvungen och äta fläskkött? Fan skaffa glasögon.

    Jag har skrivit vad jag tycker om detta i flera sidor läs. Verkligen. Ställ inte en fråga som redan finns ett svar på.

    Nu svarar jag inte tillbaka.
  • Wed 18 Sep 2019 09:27
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-18 09:16:12 följande:
    Shit, är ni helt ute och cyklar?

    Tvärtom vadå? Det spelar ingen roll vem som är vem samkönade det gäller alla sorters människor som är föräldrar det handlar inte om tvång, har jag skrivit att barnet är tvungen och äta fläskkött? Fan skaffa glasögon.

    Jag har skrivit vad jag tycker om detta i flera sidor läs. Verkligen. Ställ inte en fråga som redan finns ett svar på.

    Nu svarar jag inte tillbaka.
    Det jag har frågat, och som du inte svarat på, är att om det hade gällt det omvända, dvs att paret hade kommit överens om att ge barnet fläsk, och de sedan skiljer sig, skulle du då ha tyckt att pappan (som inte själv äter fläsk) skulle ha varit tvungen att servera barnet fläsk eftersom "de hade en överenskommelse"?

    Att du anklagar andra för bristande läsförståelse är minst sagt ironiskt, förutom att det är ett oerhört nedlåtande och okonstruktivt sätt att diskutera på.
Svar på tråden Äta fläskkött eller ej