• Wed 11 Sep 2019 13:56
    20047 visningar
    190 svar
    190
    20047

    Äta fläskkött eller ej

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.

  • Svar på tråden Äta fläskkött eller ej
  • Anonym (?)
    Thu 19 Sep 2019 08:48
    SagolikaSara skrev 2019-09-19 08:31:34 följande:

    Så otrohet är ok så länge det inte finns ett bindande avtal om ensamrätt till partnerns kropp?


    Nej jag tycker inte otrohet är okej men däremot skulle det ju bryta överenskommelsen vi hade gjort när vi blev tillsammans och vi skulle då gå isär. Men jag har heller aldrig förordat att TS ska gå bakom ryggen på sitt ex utan att hon ska informera honom om att hon ändrat sig. Så det gör att jämförelsen haltar, hade min partner istället kommit till mig och sagt att hen inte längre ville ha ett monogamt förhållande så ser jag inget fel med det, att jag då kanske hellre gjort slut än fortsatt under de nya premisserna hade varit en annan fråga.

    Och nej jag hade inte tyckt att den kinesiska mannen gjort fel, även om jag tycker att han borde berättat först, sen att jag kanske inte tyckt om det precis som att jag är säker på att TS ex inte skulle tycka om att hon ändrade sig är förståeligt, men inte automatiskt något som ändrar den andres valmöjligheter.
  • Gameof­throne­s
    Thu 19 Sep 2019 08:55
    SagolikaSara skrev 2019-09-19 08:24:20 följande:

    Är det inte det enligt dig?

    Jag skulle aldrig lova min partner evig trohet eller att vid ev splittring inte se andra. Däremot skulle jag, om min partner fann det viktigt för att vi skulle vara ett par, lova att inte vara otrogen. Vi skulle då ha en överenskommelse som jag skulle stå fast vid för respekt och hänsyn till honom och det hade varit ett kriterium från hans sida att va tillsammans med mig. Men du är alltså ok med otrohet. Om vi nu ska diskutera utanför sakfrågan och slänga omkring med en massa lösa antaganden helt utan rimliga proportioner.

    Tänk dig istället att du är tillsammans med en kines. Han vill ha barn med dig och du säger, ok , men om vi får barn får du lova mig att aldrig ge hen hund att äta för det går emot mina värderingar. Han lovar dig det. När ni väl har barn och bryter upp får du veta av ditt barn eller annan person att din kinesiske föredetta serverat hund åt er barn de närmaste dagarna/månaderna/åren utan din vetskap. Är det ok för dig? Barnet var tre år när det började och har alltså inte själv valt att bli serverad hund.


    Du är ju bara bäst! :)
  • Thu 19 Sep 2019 12:56
    +2

    Man skulle kunna vända på det och se det så här:

    Om man nu är extremt noga med att ens barn ska växa upp med en viss typ av värderingar så kanske man får se till att avla dessa barn med någon som iaf inledningsvis delar dem...inte bara lovar att uppfylla en lägsta-nivå så länge man bor ihop.

    Jag kan också tycka att det inte är någon större sak av avstå griskött för mamman men eftersom barnet kommer växa upp hos en mamma som inte har något emot griskött, i ett samhälle som inte har något emot griskött så vore det närmast en välgärning mot barnet att trycka in en prinskorv i munnen så fort tillfälle ges. Ju mer jag tänker på det desto mer övertygad blir jag om att barnet inte själv ska behöva stå för sitt val av kost gentemot sin far när det inte finns något som talar för att barnet kommer växa upp till praktiserande muslim.

    Hade det varit tvärtom, att barnet växt upp med en familj som delar de här värderingarna, i ett samhälle som delar värderingarna så hade jag tyckt det varit extremt elakt att mata barnet med gris varannan helg men så är inte fallet utan nu handlar det i praktiken om vem som ska stå för beslutet mot pappan. Mamman eller (om några år) barnet.

  • Thu 19 Sep 2019 17:49
    Gameofthrones skrev 2019-09-18 07:20:51 följande:
    Vilket långt inlägg du gör, du har nog läst i Wikipedia för få snabb information och predika till mig.

    Du ska absolut inte säga ngt om att jag inte vet om individens frihet du vet inte vem jag är, vad jag sysslar med och vad jag har för bakgrund och erfarenheter.

    Man vet aldrig vad det är för person du möter på Ica, Coop, den som sitter i kassan kan vara insider/konsult för ge information, den som är i receptionen möter kunder/ klienter /patienter så fort man visar avvikande beteende, eller hur personen beter sig, om den gör ett gott intryck, sägs till kollegor / chef direkt. Söker du jobb och är otrevlig mot receptionen tror du att du får jobbet sen?!

    Självklart har människor rätt och ändra sig men inte i detta fall. Hon måste säga detta först innan TS gör ngt. Jag tror inte detta fall är rätt och ändra sig.
    Det är väldigt svårt att argumentera med dig eftersom du främst använder oförskämdheter blandat med insinuationer, kryddat med en ganska tydlig uppfattning om att islam har något slags förkörsrätt. 

    Hur många gånger har du inte gjort antydningar om att svensk barnuppfostran är usel? Vad har det ens med fläskkött att göra?
    Hur många gånger har du inte resonerat på ett sätt som i alla fall på mig ger intryck av att du anser att islam har något slags förtur trots att vi pratar om att det handlar om ett barn med bara en muslimsk förälder?

    Jag har inte skrivit att du inte vet något om individens frihet. Jag skrev att du inte erkänner den, vilket är ganska tydligt i det du skriver. 
  • Thu 19 Sep 2019 17:51
    +1
    Gameofthrones skrev 2019-09-17 14:55:48 följande:
    Varför skaffar man barn när man inte kommer överens!? Hon gjorde ett val. Då ska man stå för det.

    Inga mer kommentarer.
    Även mannen har gjort ett val då han skaffade barn med en person som inte är muslim. Han borde ha insett att det var fullt möjligt att hon inte vill uppfostra sitt barn till muslim i och med att hon själv inte är det.
  • Anonym (Dalta­)
    Thu 19 Sep 2019 18:48
    -1
    SagolikaSara skrev 2019-09-19 08:24:20 följande:

    Är det inte det enligt dig?

    Jag skulle aldrig lova min partner evig trohet eller att vid ev splittring inte se andra. Däremot skulle jag, om min partner fann det viktigt för att vi skulle vara ett par, lova att inte vara otrogen. Vi skulle då ha en överenskommelse som jag skulle stå fast vid för respekt och hänsyn till honom och det hade varit ett kriterium från hans sida att va tillsammans med mig. Men du är alltså ok med otrohet. Om vi nu ska diskutera utanför sakfrågan och slänga omkring med en massa lösa antaganden helt utan rimliga proportioner.

    Tänk dig istället att du är tillsammans med en kines. Han vill ha barn med dig och du säger, ok , men om vi får barn får du lova mig att aldrig ge hen hund att äta för det går emot mina värderingar. Han lovar dig det. När ni väl har barn och bryter upp får du veta av ditt barn eller annan person att din kinesiske föredetta serverat hund åt er barn de närmaste dagarna/månaderna/åren utan din vetskap. Är det ok för dig? Barnet var tre år när det började och har alltså inte själv valt att bli serverad hund.


    Jag vill inte att mina barn äter hund, därför skaffade jag inte barn med någon som äter hund.

    Ville jag inte att mina barn skulle äta fläskkött, nötkött eller kyckling så hade jag inte skaffat barn med någon som åt dessa.

    Jag hade inte heller skaffat barn med någon djupt troende, oavsett om det är islam, kristendom eller något annat.

    Jag skulle inte heller skaffa barn med någon vara värderingar är långt ifrån mina egna.

    Men folk verkar ju inte tänka längre än näsan räcker, så då får dom acceptera att andra regler än ens egna gäller i andras hem.
  • Fri 20 Sep 2019 08:28
    Rikard skrev 2019-09-19 17:51:46 följande:

    Även mannen har gjort ett val då han skaffade barn med en person som inte är muslim. Han borde ha insett att det var fullt möjligt att hon inte vill uppfostra sitt barn till muslim i och med att hon själv inte är det.


    Att skippa grisköttet är inte att uppfostra ett barn muslimskt, ungefär som att skippa kalkonmackan men äta köttfärssåsen om man är vegetarian eller döpa sitt barn men aldrig tala om Gud, be tillsammans med barnet eller besöka kyrkan.
  • Fri 20 Sep 2019 08:35
    Anonym (Dalta) skrev 2019-09-19 18:48:36 följande:

    Jag vill inte att mina barn äter hund, därför skaffade jag inte barn med någon som äter hund.

    Ville jag inte att mina barn skulle äta fläskkött, nötkött eller kyckling så hade jag inte skaffat barn med någon som åt dessa.

    Jag hade inte heller skaffat barn med någon djupt troende, oavsett om det är islam, kristendom eller något annat.

    Jag skulle inte heller skaffa barn med någon vara värderingar är långt ifrån mina egna.

    Men folk verkar ju inte tänka längre än näsan räcker, så då får dom acceptera att andra regler än ens egna gäller i andras hem.


    Nej du har en poäng där, gäller väl bägge två. Däremot är ju det redan gjort , och hur det kom till det vet ju inte vi. Däremot uppfostrar dom barnet tillsammans även om de lever i skiljda hem och anser då att man får stå för överenskommelser man beslutat för barnet.
  • Fri 20 Sep 2019 08:38
    Anonym (?) skrev 2019-09-19 08:48:28 följande:

    Nej jag tycker inte otrohet är okej men däremot skulle det ju bryta överenskommelsen vi hade gjort när vi blev tillsammans och vi skulle då gå isär. Men jag har heller aldrig förordat att TS ska gå bakom ryggen på sitt ex utan att hon ska informera honom om att hon ändrat sig. Så det gör att jämförelsen haltar, hade min partner istället kommit till mig och sagt att hen inte längre ville ha ett monogamt förhållande så ser jag inget fel med det, att jag då kanske hellre gjort slut än fortsatt under de nya premisserna hade varit en annan fråga.

    Och nej jag hade inte tyckt att den kinesiska mannen gjort fel, även om jag tycker att han borde berättat först, sen att jag kanske inte tyckt om det precis som att jag är säker på att TS ex inte skulle tycka om att hon ändrade sig är förståeligt, men inte automatiskt något som ändrar den andres valmöjligheter.


    Ok ,så det skulle vara ok att ditt barn serverades hund för att ni som föräldrar skilde er och efter att han lovat dig att aldrig ge ert gemensamma barn hund. Intressant! Jag vet med mig själv att jag hade blivit fruktansvärt förbannad och sårad men ok, vi alla är olika. Du har din åsikt och jag har min. Kommer inte längre än så.
  • Fri 20 Sep 2019 08:40

    Om han hade varit vegan hade jag *självklart* tyckt att mamman skulle fortsätta ge barnet vegansk mat. Sen vad hon äter själv är väl upp till henne.


    Anonym (Dalta) skrev 2019-09-18 16:42:15 följande:

    Men det är då fasligt vad det daltas med muslimer!

    Om han varit vegan, hade ni då tyckt att mamman skulle anamma en vegansk livsstil i sitt hem då?

    Alltid så hör man ?i ditt hem gäller dina regler?. Men inte om det är muslimer inblandade, då ska man anpassa sig, även om muslimen bara tar ansvar 1-2 gånger i veckan.


  • Anonym (Kanin­)
    Fri 20 Sep 2019 08:46
    +2

    Förstår komplikationen i ett löfte/en överenskommelse mellan två personer som separerat.

    Men min första tanke var VARFÖR ska barnet äta fläskkött? Vet du hur grisarna lever och dör? Vad innehåller fläsk som gynnar ditt barn och varför är det ens en viktig fråga?

    Jag skulle aldrig ge mina barn mat som är så fullproppad med skräck. Grisfabrikerna är fullkomligt vidriga och har inget i ett modernt samhälle att göra.

  • Anonym (?)
    Fri 20 Sep 2019 09:11
    SagolikaSara skrev 2019-09-20 08:38:41 följande:

    Ok ,så det skulle vara ok att ditt barn serverades hund för att ni som föräldrar skilde er och efter att han lovat dig att aldrig ge ert gemensamma barn hund. Intressant! Jag vet med mig själv att jag hade blivit fruktansvärt förbannad och sårad men ok, vi alla är olika. Du har din åsikt och jag har min. Kommer inte längre än så.


    Att jag inte skulle tycka om det är en helt annan fråga, om det var något som jag verkligen tyckte illa om så skulle det ju inte automatiskt ändras. Jag hade kanske tagit illa upp och berättat det för exet men så länge det inte fysiskt eller psykiskt skadar barnet eller kan ge väldigt negativ påverkning på hens liv så har jag insikten att jag inte kan förvänta mig att ha bestämmanderätt över andra i deras hem. Skulle det vara något jag anser är skadligt så hade jag försökt fixa samarbetssantal genom myndigheterna.

    Men min moral och mina värderingar är inte de enda och trumfar inte automatiskt den andra förälderns. Sen får man väl Hoppas att alla föräldrar försöker göra det bästa för sitt barn och hade TS som cosinus funderade kring bott i ett muslimskt samhälle där det var allmän norm så hade jag personligen tyckt att hennes beslut var en otjänst till barnet även om hon hade haft rätt att göra så ändå.

    Om överenskommelsen istället hade varit att hela hushållet avstod fläsk, hade TS då också varit tvungen att för resten av sitt liv avstå fläsk i dina ögon?

    Och när barnet själv vill smaka? Vad ska hända då?

    Eller om de inte separerat alls och barnet när det är fem jättegärna vill smaka det de andra barnen äter och TS då hade ändrat sig och inte velat begränsa sitt barn?

    Överenskommelser handlar just on att man är överens , när man inte längre är överens så får man på nytt utvärdera situationen. Om överenskommelsen inte kan fortgå kan det i sin tur påverka andra beslut tex sådana som valet att leva tillsammans men man kan inte väntas vara förevigt bunden av överenskommelser
  • Kverul­ant67
    Fri 20 Sep 2019 10:40
    Anonym (Kanin) skrev 2019-09-20 08:46:30 följande:

    Förstår komplikationen i ett löfte/en överenskommelse mellan två personer som separerat.

    Men min första tanke var VARFÖR ska barnet äta fläskkött? Vet du hur grisarna lever och dör? Vad innehåller fläsk som gynnar ditt barn och varför är det ens en viktig fråga?

    Jag skulle aldrig ge mina barn mat som är så fullproppad med skräck. Grisfabrikerna är fullkomligt vidriga och har inget i ett modernt samhälle att göra.


    Du låter som en sann vegan. Så hemma hos er blir det ingen julskinka tex då?
  • Kverul­ant67
    Fri 20 Sep 2019 10:41
    Gameofthrones skrev 2019-09-19 08:55:17 följande:
    Du är ju bara bäst! :)
    DU är ju bra märklig som inte kan svara på en fråga jag ställt ca 5 ggr till dej....
  • Anonym (men alltså­)
    Mon 23 Sep 2019 11:40
    Kverulant67 skrev 2019-09-20 10:40:20 följande:
    Du låter som en sann vegan. Så hemma hos er blir det ingen julskinka tex då?
    Man behöver inte vara vegan för att tycka att grisarna har ett vidrigt liv i grisfabrikerna.
  • Kverul­ant67
    Mon 23 Sep 2019 11:53
    Anonym (men alltså) skrev 2019-09-23 11:40:52 följande:
    Man behöver inte vara vegan för att tycka att grisarna har ett vidrigt liv i grisfabrikerna.
    Om man har tvivel om det kan man ju köpa griskött  ekologiska gårdar....
  • borrst­ål
    Mon 23 Sep 2019 21:52
    +2
    Mts3 skrev 2019-09-11 13:56:32 följande:

    Det är så att jag och barnets pappa har separerat. Han är muslim och äter inte fläskkött, vårt barn kom vi överens om att hen inte skulle äta fläskkött. Jag har ätit det när jag blivit bjuden.

    Jag har nu börjar fundera på om det är så jag vill ha det.

    Eftersom jag nu kan laga annan mat som även är med fläsk i eftersom jag inte behöver anpassa mig efter han längre.

    Jag vet att han inte skulle acceptera detta.

    Skulle behöva höra lite tankar eller erfarenheter kring detta.


    Laga den mat du vill. Pappan får göra detsamma.
    Även muslimer kan äta fläskkött om de nödgas, så gee hellre ditt barn fina hemlagade måltider och så får fadern ha vilken åsikt han vill i frågan.

    Kan tillägga att enligt barnkonventionen så ska ditt barn inte tvingas till en religion förrän hen är myndig, så pappans matpreferenser utifrån religion ska inte appliceras på ett växande barn.
  • Tue 30 Aug 2022 11:23

    Hej!

    Ser att detta är en gammal tråd men jag är just nu i samma situation som författaren MTS3 skriver och kan relatera mig i frågan.

    MTS3 - hur har de gått för dig och barnen? Har det löst sig hemma och i skolan?

    Det har ju ändå gått 2 år sedan du skrev det här inlägget.

  • Anonym (X)
    Tue 30 Aug 2022 12:04
    Mts3 skrev 2019-09-11 15:15:30 följande:

    Förstår hur ni tänker. Vi har inte varannan vecka för att han själv har sagt att han inte klarar av att ta hand om vårt barn på heltid så hen är bara hos pappan 1-2 gånger i veckan. Ibland går det mer än en vecka mellan gångerna. Detta är ett beslut som han tog själv.


    Vadå inte klarar av? 


    Ang maten lär ju barnet få äta fläskfritt hos sin pappa och kan få komma att reflektera över hur hen vill göra när hen är gammal nog.

  • Anonym (Karo)
    Tue 30 Aug 2022 14:51
    -1
    Rikard skrev 2019-09-19 17:51:46 följande:
    Även mannen har gjort ett val då han skaffade barn med en person som inte är muslim. Han borde ha insett att det var fullt möjligt att hon inte vill uppfostra sitt barn till muslim i och med att hon själv inte är det.
    Inga problem, en muslimsk man bestämmer oberoende av kvinnans eventuella värderingar och religion. Det är därför en muslimsk man får ha en icke-muslimsk hustru.

    En muslimsk kvinna däremot måste ha en muslimsk make, så att det blir ordning.

Svar på tråden Äta fläskkött eller ej