• Anonym (Undra­nde)
    Wed 11 Sep 2019 18:08
    1262 visningar
    37 svar
    37
    1262

    Kalla sitt barn för ”bus”

    Kan någon förklara detta för mig. Varför kallar man sitt barn för barnets namn och sedan ?bus?? Alltså, Lowebus, Milanbus, Dellabus osvosv. Vad betyder det? Menar man bus som i hyss? Är det bara jag som inte förstår det gulliga? Det kryper i hela mig när jag hör eller ser det. Förklara för mig please!

  • Svar på tråden Kalla sitt barn för ”bus”
  • Wed 11 Sep 2019 21:40
    #21
    Anonym (Bus-Lotta...) skrev 2019-09-11 21:32:34 följande:
    "Lillekuk" så, är det ok?
    Det får du väl avgöra själv. Jag kommer fortsätta ge mina barn smeknamn. Så vart vill du komma?
  • Anonym (nä)
    Wed 11 Sep 2019 21:41
    #22
    Anonym (Bus-Lotta...) skrev 2019-09-11 20:26:31 följande:
    Min vän kallar sin son ibland för "Lillesnopp". Han är en liten med snopp.
    vad kallar hon sin dotter?
  • Anonym (Bus-L­otta..­.)
    Wed 11 Sep 2019 21:52
    #23
    Anonym (nä) skrev 2019-09-11 21:41:40 följande:
    vad kallar hon sin dotter?
    Lillsnippan.
  • Anonym (Rylan­)
    Wed 11 Sep 2019 22:12
    #24
    Anonym (Malin) skrev 2019-09-11 21:28:29 följande:

    Tänk om man är en sierska och kan spå in i framtiden och kan se vad ens barn ska bli. Tänk om man då skulle kalla sin lille son för Min lilla rapist. Eller mammas lilla bankrånare.

    Eller varför inte Mammas gulliga striptös, eller Lilla skökangumsan.

    Eller Jonte, mammas lilla heroinist, kan du hämta fjärrkontrollen snälla.

    Bus kan betyda mycket, behöver inte bara vara gulligt. Sk busiga småbarn kan växa upp till kriminella och farliga människor.


    Ja, och hunsade, kontrollerade små robotar till barn kan också växa upp till att bli kriminella och farliga. Är mer orolig för barn som aldrig får utrymme att busa. Busa för mig innebär inte barn som beter sig illa, utan trygga barn som med tydliga gränser utforskar sig själva och omgivningen genom väldigt gulliga underfundigheter. Som har roligt och får utrymme att vara sig själva.

  • Wed 11 Sep 2019 22:27
    #25

    Haha aldrig tänkt på att det skulle vara löjligt att ge barnen smeknamn! Jag säger både gumman, gumsi och bustroll... det sista om de varit lite busiga. Bara hemma dock, inte ute bland folk liksom. De har smeknamn på mig också, det är gulligt det också tycker jag :)

  • nernu
    Thu 12 Sep 2019 08:52
    #26

    Du är typ 22 och har inga egna barn va? Busunge till exempel är ju inget ovanligt uttryck så jag förstår inte vad som är så märkvärdigt.

  • Anonym (Malin­)
    Fri 13 Sep 2019 18:12
    #27
    Anonym (Rylan) skrev 2019-09-11 22:12:17 följande:

    Ja, och hunsade, kontrollerade små robotar till barn kan också växa upp till att bli kriminella och farliga. Är mer orolig för barn som aldrig får utrymme att busa. Busa för mig innebär inte barn som beter sig illa, utan trygga barn som med tydliga gränser utforskar sig själva och omgivningen genom väldigt gulliga underfundigheter. Som har roligt och får utrymme att vara sig själva.


    Man är ingen robot bara för att man får en uppfostran där man visar respekt för omgivningen. Ingen gillar snorungar som är som vildapor.
  • Anonym (Rylan­)
    Fri 13 Sep 2019 21:04
    #28
    Anonym (Malin) skrev 2019-09-13 18:12:24 följande:

    Man är ingen robot bara för att man får en uppfostran där man visar respekt för omgivningen. Ingen gillar snorungar som är som vildapor.


    Nej, men vi pratar inte om snorungar. Vi pratar om busungar.
  • Fri 13 Sep 2019 21:15
    #29
    +1
    viseversa skrev 2019-09-11 19:36:36 följande:
    kallar mina barn för massor.

    Minimun
    yoda
    gigant forhead(när han var bebis)
    skrutt
    korv
    pluppe
    pluppan
    pruttis
    plutt
    grodan
    bus
    babbus

    sen skiter jag FULLSTÄNDIGT i andras åsikt om mina smeknamn på mina barn. Ett tips till dig ts också. Lägg din energi på annat. Typ något viktigt och betydelsefullt.
    Håller helt med. Hålla på att fokusera på sådan skit era tattare. Fokusera er energi på något annat. Typ om Thorium skulle kunna bli en ren fissionsenergikälla om man inducerar förloppet med supraledande material.
  • Anonym (Malin­)
    Fri 13 Sep 2019 21:22
    #30
    -1
    Anonym (Rylan) skrev 2019-09-13 21:04:47 följande:

    Nej, men vi pratar inte om snorungar. Vi pratar om busungar.


    Busungar aka snorungar. Sorry om sanningen inte är smickrande för ditt ego.
  • Anonym (Rylan­)
    Fri 13 Sep 2019 21:42
    #31
    +1
    Anonym (Malin) skrev 2019-09-13 21:22:32 följande:
    Busungar aka snorungar. Sorry om sanningen inte är smickrande för ditt ego.

    Smickrande för mitt ego? Tror du verkligen "mitt ego" tar stryk av dina åsikter? :)


    Har bättre självkänsla än så, och jag är fullt nöjd med mitt barns uppfostran och beteende. Snorunge är det sista någon som känner henne skulle kalla henne. Busunge får man gärna kalla henne. ;)

  • Anonym (Kanon­kula)
    Fri 13 Sep 2019 22:00
    #32
    +2
    Anonym (Malin) skrev 2019-09-13 21:22:32 följande:

    Busungar aka snorungar. Sorry om sanningen inte är smickrande för ditt ego.


    Är allt svart o vitt i din värld? Snorunge rungar negativt, busunge är med glimt i ögat. Om man försiktigt lånar mammas läppstift och gör clownsminkning på sig själv, kan man väl efteråt förvänta sig att bli kallad busig (och inte komma i närheten av att vara en snorunge)? Tycker du att det är jobbigt, störande och inte det minsta roligt och sött... så skaffa aldrig barn, snälla!
  • Anonym (Smekn­amn)
    Fri 13 Sep 2019 22:01
    #33

    Mina barn har söta smeknamn, syskonbarnen benämner jag med horungar då det passar dom små djävlarna

  • Anonym (Kanon­kula)
    Fri 13 Sep 2019 22:04
    #34
    Anonym (Rylan) skrev 2019-09-13 21:42:38 följande:

    Smickrande för mitt ego? Tror du verkligen "mitt ego" tar stryk av dina åsikter? :)

    Har bättre självkänsla än så, och jag är fullt nöjd med mitt barns uppfostran och beteende. Snorunge är det sista någon som känner henne skulle kalla henne. Busunge får man gärna kalla henne. ;)


    Meeen, dock kallade jag minsta på 8 månader för min lilla snorunge när hennes näsa var förkylningsdrabbad. Det kändes lite busigt och sött på något vis ändå, för hon är ju en otroligt söt baby, även med snorig näsa :)

    Smeknamn är kul, har aldrig någonsin tänkt tanken att det skulle kunna vara dumt att ha små smeknamn på familjemedlemmar. Jag fick mina smeknamn som barn, och det är bara kul idag att tänka på.
  • Anonym (Rylan­)
    Fri 13 Sep 2019 22:08
    #35
    Anonym (Kanonkula) skrev 2019-09-13 22:04:08 följande:
    Meeen, dock kallade jag minsta på 8 månader för min lilla snorunge när hennes näsa var förkylningsdrabbad. Det kändes lite busigt och sött på något vis ändå, för hon är ju en otroligt söt baby, även med snorig näsa :)

    Smeknamn är kul, har aldrig någonsin tänkt tanken att det skulle kunna vara dumt att ha små smeknamn på familjemedlemmar. Jag fick mina smeknamn som barn, och det är bara kul idag att tänka på.

    Jaaa, men absolut, det kan jag säkert också ha gjort, i ett sådant sammanhang. :)


    Tolkade dock fröken (fru?) Malins kommentar som att snorunge inte var något älskvärt. :)

  • Anonym (5 år sen.)
    Tue 30 Jan 23:41
    #36

    Sist på bollen, som vanligt. Flera år försenad men tyckte det var en kul tråd. 

    Alla föräldrar har smeknamn på sina barn och vissa kan låta för jävligt för andra, men det är inte mening att andra ska förstå eller kalla barnet vad föräldern kallar sitt barn.
    Det finns ofta en historia bakom många, de allra flesta smeknamn. 
    T ex kallar jag och frun grabben för spik.
    Hallå spik, vad gör du spik, spik kom hit osv.
    Anledningen till det är att han var extremt mammig och gnällde mycket när han inte fick som han ville när han var 7-10,11 åf och man kunde säga till honom "du är en riktig gnällspik". Gnällspik blev sedan bara spik och vidare blev det en rörelse med händerna som när man slår i en spik med en hammare, utan några ord alls.
    Väldig internt och inte en jävel förstår det, vilket inte är meningen någon ska heller. 
    Vid något tillfälle fråga svägerskan vad vi menade (de är från balkan och undrade om det var något särskilt svenskt) när hon fick det förklarat började hon också kalla honom spik. Tillslut sa grabben till henne, det är bara mamma och pappa som kallar mig det. 👍
    Än idag när han är 23 kommer det ibland. 
    För övrigt kallar jag honom alltid bus, bara bus utan namn. 
    Alla sms börjar med, hej bus vad gör du. 
    Absolut inget konstigt med det. 
    Han reagerar och svarar på det och så länge han tycker det är ok så blir det kvar och det ska ingen annan bry sig om. Tänk istället på vad ni kallar era barn och hur andra uppfattar det. Nej exakt det ska vi andra skita i.
    Ha det fint och glöden brinner fortfarande i denna tråd! 😂

  • Anonym (VC)
    Wed 31 Jan 16:03
    #37
    Anonym (Usch) skrev 2019-09-11 18:32:16 följande:
    Usch ja, eller ännu värre, gulliganer. Kräks lite här....
    Värre med folk som går runt och kräks bara av att höra eller se ett ord. Dags att ringa vårdcentralen kanske?
Svar på tråden Kalla sitt barn för ”bus”