• Anonym (drar)
    Wed 11 Sep 2019 18:40
    1661 visningar
    55 svar
    55
    1661

    Nu lämnar jag min man- behöver kloka råd

    Nu är min plan klar.

    Har fixat lägenhet i närheten, en etta. Bokat familjerådgivning om en vecka.

    Har funderat över detta i flera år nu. Vi är mer som vänner än ett par och jag måste göra det här för att antingen få till en förändring mellan oss eller ett avslut. Barnen är 6 och 8 år gamla. Tänkte att jag bor i lägenheten varannan vecka och varannan vecka bor jag med barnen "hemma" och då får min man hitta någon annanstans att sova de dagarna.

    Behöver råd hur man ska tänka framåt. Hur gör man med helgerna? Måste man dela upp dagarna helt veckovis eller kan vi fortsätta dela på hämtning och lämning som vanligt? Hur har ni gjort?

    Jag hyser inget agg till min man öht utan vill att vi ska vara vänner efter detta.. Jag har inte varit otrogen heller och vill verkligen att vi ska fortsätta ha ett bra liv tillsammans fast utan att vara gift och i ett förhållande.

    Hjälp

  • Svar på tråden Nu lämnar jag min man- behöver kloka råd
  • Anonym (Krig)
    Wed 11 Sep 2019 18:43
    #1
    +5

    Låter mer som att du är beredd att starta krig med honom. Varför inkluderar du inte honom i dina planer om du nu tycker om honom som du påstår? Det är elakt som du smider planer bakom hans rygg. :(

    Tragiskt att läsa hur du vill göra din man illa. Pappan till dina barn. Förstår du inte att dina barn också blir lidande? Och varför skulle han vilja jobba med er relation när du gör så här mot honom?

  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 18:44
    #2
    +1
    Anonym (Krig) skrev 2019-09-11 18:43:53 följande:
    Låter mer som att du är beredd att starta krig med honom. Varför inkluderar du inte honom i dina planer om du nu tycker om honom som du påstår? Det är elakt som du smider planer bakom hans rygg. :(
    Tragiskt att läsa hur du vill göra din man illa. Pappan till dina barn. Förstår du inte att dina barn också blir lidande? Och varför skulle han vilja jobba med er relation när du gör så här mot honom?
    Håller med
  • Anonym (QQ)
    Wed 11 Sep 2019 18:50
    #3
    -1

    Ska du börja dejta yngre nu? Känns det konstigt att vara singel nu?

  • Anonym (n)
    Wed 11 Sep 2019 18:58
    #4
    +8

    Min man utsatte mig för ungefär det du gör nu. Jag trodde vi var lyckliga. Inte ord om hans tankar om separation eller vad han tyckte var fel. En dag kommer han bara hem och ställer mig inför faktum. Jag och barnen var trygga och lyckliga, det slog han sönder på en minut. Utan minsta förvarning.
    Jag råkade i extrem chock, och hamnade på psyket. har aldrig tidigare haft kontakt med den delen av vården.
    Det var ett trauma för mig som flera år efteråt har gett mig otrygghet. bla sömnstörningar.
    Snälla alla som tänker skilja er: prata med er partner. Att göra upp planer bakom ryggen kan förstöra livet för människor. (Undantaget om din partner är våldsam. då ska du naturligtvis fly.)

  • Wed 11 Sep 2019 19:28
    #5

    Men vänta nu, ni alla utgår ifrån att TS har smidit de här planerna bakom sin mans rygg men det behöver inte alls vara så. Hur är det TS? Är ni överens om upplägget med varannan veckas-boende i lägenheten?

  • Anonym (drar) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 19:55
    #6

    Vi har pratat och diskuterat vår relation i flera år och det slutar alltid med att vi ?fortsätter kämpa? i form av temporära små förändringar.

    Nu vill jag bryta upp så att jag verkligen kan tänka över om jag känner något för honom fortfarande. Förstår inte hur det kan vara så fruktansvärt elakt av mig? Han är ju medveten om att vi har problem. Jag har riggat så att jag inte ska behöva bli övertalad att stanna igen utan verkligen få chans att tänka efter, prata med andra om min situation, bolla lite. Det går inte som det är just nu eftersom han alltid är hemma och jag inte kan prata ifred med någon på riktigt.

  • Anonym (drar) Trådstartaren
    Wed 11 Sep 2019 19:59
    #7
    Smillefix skrev 2019-09-11 19:28:29 följande:

    Men vänta nu, ni alla utgår ifrån att TS har smidit de här planerna bakom sin mans rygg men det behöver inte alls vara så. Hur är det TS? Är ni överens om upplägget med varannan veckas-boende i lägenheten?


    Vi är inte överens om detta. Han vill förmodligen inte alls separera. Tänker bara hur man skulle kunna göra. Eller måste man vara överens för att kunna flytta ifrån sin man? Det kommer vi aldrig bli, jag tror inte ens att han förstår allvaret i situationen sedan innan, trots att jag försökt vara tydlig.
  • Anonym (Krig)
    Wed 11 Sep 2019 20:09
    #8
    Anonym (drar) skrev 2019-09-11 19:59:27 följande:

    Vi är inte överens om detta. Han vill förmodligen inte alls separera. Tänker bara hur man skulle kunna göra. Eller måste man vara överens för att kunna flytta ifrån sin man? Det kommer vi aldrig bli, jag tror inte ens att han förstår allvaret i situationen sedan innan, trots att jag försökt vara tydlig.


    Det är bättre att vara rak i dessa lägen. Du får helt enkelt säga att du inte älskar honom mer. Vem vill fortsätta med någon vars känslor är döda?

    Kan det vara så att er kommunikation är otydlig? Ni missförstår varandra en hel del och det skapar osämja och bitterhet?

    Det är vanligt att man förväntar sig att partnern ska läsa ens tankar eller förstå vad man menar, eftersom man varit ett par så länge. Men vet du, om kommunikationen varit kass från början (tex att en kompromissar mer ön den andre, någon är konflikträdd, vill inte prata känslor etc) så är det inte så lätt när det kommer till kritan.

    Men för att komma till sak så tycker jag på något vis ändå att du bör inse att den som är bäst lämpad att lösa detta faktiskt är din man. Det är du och han som ska komma överens om boende, barnomsorg, ekonomi, ev skilsmässa etc. Du har uppenbarligen funderat i flera år och har säkert klart för dig hur du vill ha det. Förankra den idén till honom utan att planera bakom ryggen så har en en chans att kontra med hans förslag. Så kan ni ev ta hjälp utifrån med juridik och konflikter utan att det behöver drabba barnen onödigt mycket.

    Lycka till
  • Wed 11 Sep 2019 22:02
    #9
    +3

    "Tänkte att jag bor i lägenheten varannan vecka och varannan vecka bor jag med barnen "hemma" och då får min man hitta någon annanstans att sova de dagarna."

    Skulle han verkligen gå med på detta? Om du flyttar ut så blir erat nuvarande boende hans hem och det är ju inte säkert att han är så sugen på att bli utjagad ur sitt eget hem bara för att du vill umgås med barnen. Äger ni eller hyr ni?

  • Wed 11 Sep 2019 22:07
    #10

    Ett växelvis boende är det bästa om båda är överens om det. Sitter som nämndeman och har sett allt förmånga tvister där dom använder barnen som brickor i ett fult spel

    Har du lust kan du skicka ett PM

Svar på tråden Nu lämnar jag min man- behöver kloka råd