• Anonym (Undra­r)
    Wed 11 Sep 2019 20:58
    510 visningar
    5 svar
    5
    510

    Ovanligt med ofrivilligt barnlösa?

    Med alla ivf, äggdonationer m.m känns det som att risken att bli ofrivilligt barnlös är väldigt liten. (Självfallet oerhört sorgligt o tråkigt för alla dessa även om de är få)

    Min kille påstår att det är vanligt att kvinnor ville få barn men som aldrig fick några. Jag hävdar däremot att det måste vara sällsynt med alla möjligheter till hjälp som finns idag

    Men hur är det egentligen?

  • Svar på tråden Ovanligt med ofrivilligt barnlösa?
  • Wed 11 Sep 2019 21:04
    #1
    Anonym (Undrar) skrev 2019-09-11 20:58:36 följande:

    Med alla ivf, äggdonationer m.m känns det som att risken att bli ofrivilligt barnlös är väldigt liten. (Självfallet oerhört sorgligt o tråkigt för alla dessa även om de är få)

    Min kille påstår att det är vanligt att kvinnor ville få barn men som aldrig fick några. Jag hävdar däremot att det måste vara sällsynt med alla möjligheter till hjälp som finns idag

    Men hur är det egentligen?


    Var går gränsen mellan vanligt, sällsynt och väldigt lite?

    Räknas de som eventuellt skulle kunna få barn med mycket hjälp, de som inte hittar någon att få barn med eller de par som inte kan få barn själva?

    På sikt är det ca 13% av kvinnor och 22% av män som inte får barn.
  • Anonym (Kitty­)
    Wed 11 Sep 2019 21:05
    #2

    Det är nog ganska vanligt. Man kanske inte hittat den rätte, eller börjar försent. Endast tre IVF försök är gratis och inte alla har råd att betala. Kanske inte heller kraft att gå igenom de jobbiga behandlingarna.

  • Anonym (A)
    Wed 11 Sep 2019 21:06
    #3
    Anonym (Kitty) skrev 2019-09-11 21:05:36 följande:

    Det är nog ganska vanligt. Man kanske inte hittat den rätte, eller börjar försent. Endast tre IVF försök är gratis och inte alla har råd att betala. Kanske inte heller kraft att gå igenom de jobbiga behandlingarna.


    +1
  • Anonym (Q)
    Wed 11 Sep 2019 21:18
    #4

    Räknar man med par som försökt&misslyckats helt så tror jag att det inte är så vanligt men om man ska dra med alla som inte är i ett förhållande så blir det genast mer vanligt. Kvinnor kan numera skaffa barn ensamma på andra sätt än förr. För par är det väl 1 av 8 som har problem med fertiliteten så visst blir det en hel del även om mycket kan lösas.


     


    Jag är ofrivilligt barnlös men inget metod som är beprövad skulle fungera så behöver iaf inte testa utan vet läget.

  • Thu 12 Sep 2019 15:58
    #5

    Jag har också tänkt på det, att ofta när man pratar om ofrivillig barnlöshet så tänker man bara på de par som försökt men inte lyckats. Men det är ju också väldigt många som bara inte har hittat någon de vill leva med och vill ha barn med. Eller sen när de väl hittar någon så är de för gamla. Har faktiskt ganska många på jobbet som är singlar och börjar närma sig 40 och som jag vet väldigt gärna skulle vilja ha barn och är stressade över situationen. Sen är det lätt att säga att de kan ju skaffa det på egen hand men det är nog en sista utväg, för det känns som att nästan alla vill ha en riktig familj egentligen och en pappa till sina barn.

Svar på tråden Ovanligt med ofrivilligt barnlösa?