• Wed 11 Sep 2019 22:44
    1766 visningar
    46 svar
    46
    1766

    Frustrerad på förskola

    Min son är 2,5 år. Problemet vi har är att han alltid varit lite hårdhänt gentemot de andra barnen på förskolan sedan han började när han var var 1 år. Själv har han i stort sett aldrig gråtit när han trillat eller slått sig. ?Upp igen? har varit vårt motto. Misstänker att han själv alltså har hög smärttröskel Detta har nu eskalerat till att han bits och puttar de andra barnen när han inte får som han vill.

    Vi har lyckats ringa in att detta beteende sker:

    - när de andra inte vill leka med det han vill/gör som han vill (tydligen frågar han alltid först snällt)

    - när han blir frustrerad

    - gentemot de barn i hans egen ålder, aldrig de yngre (han är på avdelning 1-3 år och blir själv 3 om ett par månader).

    Han visar dessutom mkt empati, börjar gråta själv när andra barn gråter och vill krama/ge leksak.

    Förutom att han både hemma och på förskola uppvisar klassiskt trotsbeteende så undrar jag om där är annat som spökar. Att bitas/puttas etc sker alltså främst på förskola. Vi stöter sällan på det hemma eller i lekstunder med barn utanför förskolan. Hemma är det mest ?vanligt? trots där vi väljer våra strider men är konsekventa och försöker vara pedagogiska.

    Det jag funderar på, som kan verka lite högtravande, är huruvida min son får den utveckling och utmaning han behöver på förskolan och att bristen på det i sin tur skapat det dåliga beteende utifrån frustration. Hans avdelning är inte jätteimponerande när det gäller det pedagogiska men de är gulliga och sonen har trivts bra. Dock är han nu bland de äldsta och jag märker skillnad på hans utvecklingsnivå jämfört med de 4-5 barn i hans ålder då han i mina ögon ligger långt före. Han kan tala relativt obehindrat (på två språk) medan jag knappt hört de andra säga många ord. Vår son konverserar och ställer frågor till de andra barnens föräldrar. Vår son kan alfabetet och vill varje dag med mig gå igenom vilka ord som börjar på bokstaven ?a? osv. Han kommer själv på ord till de respektive bokstäverna. Han lägger själv pussel på minst 24 bitar. Han startar själv konversationer med de andra barnen vid marbordet, typ ?vilka djur är blå??. Häromdagen var en pedagog imponerad över att han kände igen alla siffrorna 1-4 medan jag vet att han räknar till 10 på tre olika språk...

    De andra barnen leker med dockor, leksaker etc vilket såklart min son också gör men jag upplever att han blir frustrerad, uttråkad och arg efter en dag på förskolan. Han har definitivt ?myror i brallan? och har svårt att sitta still. Han tar gärna över och är högljudd. Jag förstår att de andra pedagogerna inte har möjlighet att helt ägna sig åt hans utveckling och att de mindre barnen tar mer tid.

    Kan det vara så att hans dåliga beteende beror på understimulans? Hur tar jag upp det utan att verka som att jag höjer mitt barn till skyarna? Kan jag be om att han får gå upp till nästa avdelning (3-6 år) utan att trampa på deras kompetens? De har själva påpekat att han är smart men det har stannat där och feedbacken om hans dåliga beteende har tagit överhanden.

    Långt inlägg men tacksam för tips och erfarenheter.

  • Svar på tråden Frustrerad på förskola
  • Wed 11 Sep 2019 22:47
    #1
    -1 +1

    Jag skulle kolla upp det. Treåringar ska ha lärt sig andra sätt än att bitas och slåss

    för att kommunicera.

  • Familj­eLisa
    Wed 11 Sep 2019 23:52
    #2
    -1 +1

    Att han biter och puttar andra barn är inte OK. Detta måste omedelbart upphöra och förskolan måste punktmarkera. Du som förälder måste säga ifrån på skarpen om du ser detta beteende.

  • Thu 12 Sep 2019 00:10
    #3
    +1

    Personligen tror jag inte det beror på att han är understimulerad. Bitande och bristen på utmaning är två separata problem.

    Det är hyfsat vanligt att barn sista halvåret på småbarnsavdelningen blir lite rastlösa, utan att de puttar andra barn. Bitande brukar tillhöra yngre barn, som ännu inte behärskar språket fullt ut och kan kommunicera verbalt.

    Både du och förskolan måste prata med sonen kring hur man hanterar att andra tycker olika än en själv och ge honom nya strategier att ta till förutom bitande.

  • Thu 12 Sep 2019 06:16
    #4
    -1 +1

    Han bits och puttas och det enda du koncentrerar dig på är hur DUKTIG han är. Bli kvitt beteendet kanske? Om han är så jävla smart kanske ni kan prata med honom att det fan inte är okej. Bryr du dig ens om dom barn han skadar eller kretsar allt kring din lilla gullunge bara? Och hans behov och hans känslor? Jösses

  • Thu 12 Sep 2019 06:56
    #5
    -1

    Han skadar andra barn men du oroar dig bara för att han är understimulerad. För annars hade han inte varit en elak unge? Undrar om du hade känt samma om det var ditt barn som blir bitet och puttat och kanske slaget på förskolan av ett annat barn. Typ "oj då men lilla underbarnet är nog understimulerad så det är därför hen ger sig på mitt barn. Då är det okej" haha

  • Thu 12 Sep 2019 09:00
    #6

    Jag tycker det låter som att han kan vara uttråkad. Hans nivå som du beskriver är väldigt hög. Mina treåringar kan inte det där som du säger. Kan du inte prata med personalen och höra vad de säger? Typ fråga först vad de tror kan vara orsaken till hans beteende, och sen kan du ta upp det där med understimulans.

    Det kan också bero på stress. Du säger att han är känslig, så det kanske beror på det? Det är vanligt att små barn bits, mina barn gjorde också det en period som nu är över tack och lov. Men det var lite annorlunda för de brukade bitas när de var glada och man hade en kärleksfull stund, för de visste inte hur de skulle hantera sina kärlekskänslor och började bitas istället! Samma sak på dagis en gång, en av mina pojkar bet en annan pojke när de lekte och hade roligt. I allmänhet är de som biter oftast pojkar i tvåårsåldern, för att de inte vet hur de ska hantera / visa sina känslor och just pojkar brukar ju vara lite senare med talet också och kan inte uttrycka sig verbalt. I ditt fall så säger du ju dock att han pratar väldigt bra, kanske ändå att han kan ha svårt att sätta ord på det han känner och tar till det fysiska. Jag kan tänka mig att det är antingen stress eller understimulans. Går han långa dagar på förskolan?

    Tänker att det kan ju inte skada om ni låter honom byta avdelning för att se om det blir bättre. Han kanske inte vågar sig på de äldre heller ;)

  • Thu 12 Sep 2019 09:05
    #7

    Med det här inlägget ville jag ha tips och konstruktiv feedback. Hemskt tråkigt med taskiga kommentarer istället.

    Självklart är hans ibland våldsamma beteende absolut inte ok och vi är båda ledsna och frustrerade över det. Vi pratar med honom om det och visar tydligt och ibland argt att det inte är ok. Tro mig att vi verkligen hanterar och funderar över händelserna. Vi har en dialog med förskolan som själva säger att vi ska sitta lugnt i båten att det här inte alls är ovanligt och att inga insatser från vår sida behövs. De poängterar även att han har väldigt hög empati, de har tom sagt mer än andra barn, vilket får mig att tänka att det här är impulsstyrt beteende baserat på ngn typ av frustration.

    Vi är ledsna och sömnlösa hemma och är självklart inte enbart ute efter att presentera hur bra sin son är. Som jag frågar i min inlägg har jag funderat över om understimuli skulle kunna vara en orsak till hans beteende då han som sagt inte beter sig så i hemmamiljö. Jag vill hitta orsaker till hans beteende och inte bara bli arg över vad han gör.

    Jag tar gärna emot konstruktiv feedback men har man inte det så kan ni gärna låta bli att kommentera.

  • Thu 12 Sep 2019 09:09
    #8

    [quote=79895391][quote-nick]louisa83 skrev 2019-09-12 09:00:23 följande:[/quote-nick]Jag tycker det låter som att han kan vara uttråkad. Hans nivå som du beskriver är väldigt hög. Mina treåringar kan inte det där som du säger. Kan du inte prata med personalen och höra vad de säger? Typ fråga först vad de tror kan vara orsaken till hans beteende, och sen kan du ta upp det där med understimulans.

    Det kan också bero på stress. Du säger att han är känslig, så det kanske beror på det? Det är vanligt att små barn bits, mina barn gjorde också det en period som nu är över tack och lov. Men det var lite annorlunda för de brukade bitas när de var glada och man hade en kärleksfull stund, för de visste inte hur de skulle hantera sina kärlekskänslor och började bitas istället! Samma sak på dagis en gång, en av mina pojkar bet en annan pojke när de lekte och hade roligt. I allmänhet är de som biter oftast pojkar i tvåårsåldern, för att de inte vet hur de ska hantera / visa sina känslor och just pojkar brukar ju vara lite senare med talet också och kan inte uttrycka sig verbalt. I ditt fall så säger du ju dock att han pratar väldigt bra, kanske ändå att han kan ha svårt att sätta ord på det han känner och tar till det fysiska. Jag kan tänka mig att det är antingen stress eller understimulans. Går han långa dagar på förskolan?

    Tänker att det kan ju inte skada om ni låter honom byta avdelning för att se om det blir bättre. Han kanske inte vågar sig på de äldre heller ;)[/

    ?

    Stort tack för konstruktivt svar! Ja han bits även i kärleksfulla stunder när han är exalterad. Han går 8-16 vilket jag antar är långt. Han går inte på äldre (men heller inte små) vad jag vet och lite därför jag tänker att han skulle kunna gå upp en avdelning. Jag ska fråga personalen om de upplever honom understimulerad.

    Tack igen!

  • Thu 12 Sep 2019 09:41
    #9

    Bits alltså när han är arg, stressad och exhalterad?

    Jag tycker helt ärligt att ni bör kolla upp detta. Det låter verkligen inte normalt.

    Många barn med asp/autism är överbegåvade inom vissa begränsade områden, och har en tendens att bete sig så som du beskriver att ditt barn beter sig.

  • Thu 12 Sep 2019 09:56
    #10
    Vildbi skrev 2019-09-12 09:41:30 följande:

    Bits alltså när han är arg, stressad och exhalterad?

    Jag tycker helt ärligt att ni bör kolla upp detta. Det låter verkligen inte normalt.

    Många barn med asp/autism är överbegåvade inom vissa begränsade områden, och har en tendens att bete sig så som du beskriver att ditt barn beter sig.


    I stort sett alla mina vänners barn (i olika åldrar, även äldre än min son) puttas/sparkas/slår till med handen när de inte får som de vill, de har alltså alla autism enligt ditt resonemang?

    Vill tillägga att min son bitit kanske 3 ggr de senaste månaderna men främst puttar till när andra inte gör som han vill. Självklart inte ok men för att bättre ge en bild av hans beteende.

    Vidare så kan man inte sätta diagnoser på så små barn så osäker på vad eller hur jag ska kolla upp? Ge gärna konkreta råd för det.
Svar på tråden Frustrerad på förskola