• Thu 12 Sep 2019 01:01
    1292 visningar
    7 svar
    7
    1292

    Flytta till Gbg med omnejd som barnfamilj samt bra skolor?

    Vi är en en familj med 3 små barn 7,4,1 år. Vi kommer troligtvist så fort de går flytta till Göteborg med omnejd. Helst vill vi bo en bit utanför, någon by likande samhälle men med bra pendlingsavstånd då sambons jobb kommer hamna i Göteborg. De ska finnas kollektivtrafik.

    Vårt största prio är att de ska vara en bra skola samt förskola i närheten, helst en mindre skola med lite mindre klasser om det ens finns. Skolan är A och O för vart vi väljer att bosätta oss. Vilken/vilka rekommenderar ni?

    Vi är medelinkomsttagare så vart är det endå relativt billigt att bo. Vi är medvetna om att de är långa kötider till hyresrätter & står tyvär inte i någon kö heller, så vart kan man hitta boende? Och vilka bra områden skulle ni rekommendera? Helst vill vi ha en hyresrätt till en början men är medvetna om att vi kanske måste köpa direkt endå.

    Jag är relativt bekant med staden men har ingen koll på barnvänliga områden samt skolorna.

  • Svar på tråden Flytta till Gbg med omnejd som barnfamilj samt bra skolor?
  • Thu 12 Sep 2019 01:26
    #1

    Jag skulle rekomnendera att ni kollar upp norra Hisingen i ert fall.

    Där finns inte så mycket hyresrätter vad jag vet, men det passar barnfamiljer bra och ligger en bit utanför Göteborg men ca 20 min in till centrum.

    Jag har vänner som bor på ett ställe där.

    PM:a mig om du vill veta mer.

  • Anonym (Bolle­bygd)
    Thu 12 Sep 2019 08:10
    #2

    Om du vill ha byliknande en bit utanför kanske Bollebygd skulle passa, det är mysigt och tryggt här.

    Ligger ca 30 minuter med bil från korsvägen, tar lite längre tid med buss eller tåg dock.

    Vi flyttade hit för snart två år sen och trivs väldigt bra, det är en av de tryggaste kommunerna att bo i (topp 10) Det mesta man behöver finns här, frisör, kläder, hälsokost, systembolag, 2 mataffärer, restauranger och pizzerior. De har haft lite problem med förskolor, men det verkar vara ordnat nu.

    Vet inte hur hyrsituationen ser ut dock, då vi byggde hus.

  • Thu 12 Sep 2019 21:43
    #3
    vårkänslor skrev 2019-09-12 01:26:24 följande:

    Jag skulle rekomnendera att ni kollar upp norra Hisingen i ert fall.

    Där finns inte så mycket hyresrätter vad jag vet, men det passar barnfamiljer bra och ligger en bit utanför Göteborg men ca 20 min in till centrum.

    Jag har vänner som bor på ett ställe där.

    PM:a mig om du vill veta mer.


    Ja vi funderade lite åt det hållet
  • Thu 12 Sep 2019 21:44
    #4
    Anonym (Bollebygd) skrev 2019-09-12 08:10:56 följande:

    Om du vill ha byliknande en bit utanför kanske Bollebygd skulle passa, det är mysigt och tryggt här.

    Ligger ca 30 minuter med bil från korsvägen, tar lite längre tid med buss eller tåg dock.

    Vi flyttade hit för snart två år sen och trivs väldigt bra, det är en av de tryggaste kommunerna att bo i (topp 10) Det mesta man behöver finns här, frisör, kläder, hälsokost, systembolag, 2 mataffärer, restauranger och pizzerior. De har haft lite problem med förskolor, men det verkar vara ordnat nu.

    Vet inte hur hyrsituationen ser ut dock, då vi byggde hus.


    Ska kolla upp de, tack för tipset.
  • Fri 13 Sep 2019 16:44
    #5

    Ingen annan som har något tips?

  • Anonym (Mirre­)
    Fri 13 Sep 2019 17:17
    #6

    Vad har ni för budget? Lättare att svara om jag vet det.

  • Sun 13 Oct 2019 23:06
    #7
    Anonym (Mirre) skrev 2019-09-13 17:17:01 följande:

    Vad har ni för budget? Lättare att svara om jag vet det.


    15.000:- för hyresrätt 2-2.5 milj för att köpa.

    Han blir placerad i Mölndal & flyttar upp före om 1 månad, så ca, 20 min utanför letar vi efter.
Svar på tråden Flytta till Gbg med omnejd som barnfamilj samt bra skolor?