• Thu 12 Sep 2019 07:06
    797 visningar
    5 svar
    5
    797

    Hinnsvepning ?

    Hej ska idag göra en hinnsvepning :)

    Är i vecka 39+2. Gjorde en med dotter när jag gått över två dagar och då starta förlossningen efter 5 timmar. Så nu hoppas jag att det ska ge samma effekt denna gång :)

    Vad är era erfarenheter av hinnsvepning ?

    Vilken vecka gjorde ni den i ?

    Funka det ?

    Var du mogen ?

    Hur många barn sen tidigare ?

  • Svar på tråden Hinnsvepning ?
  • Thu 12 Sep 2019 08:44
    #1

    Hej! Gjorde det med mitt första barn. 6 gånger. Första gången en vecka innan bf och sen varje gång jag var hos bm. Och en gång på bb men blev ändå igångsatt v 42. Sista veckan var jag öppen en cm och hade kort livmordertapp. Så min upplevelse är ju inte positiv.. men sen tyckte jag att det knappt kändes och då sa ändå förlossningsläkare på bb att och tog i så mycket hon kunde. Så kanske bättre om det känns lite... dom sa iallafall att man inte kan veta vem det funkar på.

    Jag håller tummar o tår att det funkar för dig <3

  • Thu 12 Sep 2019 08:57
    #2

    Väntar första barnet och barnmorskan gjorde ett försök till hinnsvepning när jag var där v. 41+1, då var tappen mjuk men bakåtlutad så hon kom inte åt. Jag avbröt försöket då jag förstått att hinnsvepning bara funkar om kroppen är redo för förlossningen, vilket den inte är när tappen är bakåtlutad. Så nu blir det igångsättning v. 42+1 istället, hade hopp om att bebis skulle vilja komma ut självmant, men icke!

  • Thu 12 Sep 2019 11:59
    #3

    Jag fick en hinnsvepning med andra barnet i v 41+0, tappen var mogen, 1 cm öppen. Det hände ingenting mer än molvärk. Sedan gjorde jag en till i v 41+5. Då hände inget heller men jag misstänkte att jag började läcka lite fostervatten på natten efter och ringde förlossningen. Väl där tyckte dom inte jag läckte ( men det gjorde jag!) men fick stanna och bli igångsatt. Innan jag fick första dosen gick vattnet rejält. Sedan tog det ca 8-9 timmar innan krystvärkar men han kom ut med urakut snitt.

  • Thu 12 Sep 2019 12:07
    #4

    första barnet.


    var öppen 3cm när jag kom in till förlossningen på kontroll då mitt vatten hade gått under natten. BM gjorde en hinnsvepning och blev ivägskickad till stan för att spendera dagen, åkte in 1½ timma senare för jag hade värkar varannan minut, var då öppen 7cm, 1 timme senare var jag fullt öppen och redo att krysta. 25 minuters krystande och hon var ute :) riktigt snabb förlossning! 

  • Thu 12 Sep 2019 20:11
    #5

    Hur har det gått för dig TS? Skall själv på hinnsvepningen imorgon!

Svar på tråden Hinnsvepning ?