• Jocely­nlily
    Thu 12 Sep 2019 08:33
    542 visningar
    1 svar
    1
    542

    Ägglossning och temperaturhöjning, försent?

    Hej alla kloka! Jag undrar om någon har egen erfarenhet vad gäller temperaturhöjning vid äl? Dvs. Är det någon som blivit gravid av att ha haft sex bara den dagen efter att tempen höjdes på morgonen? Eller är det som de flesta konstaterar i olika trådar, det är försent?

    Är en flitig användare av NC, förr för att förhindra graviditet, men senaste 5 mån för att planera en graviditet.

    Till saken ligger den att jag fick nära positivt äl test på måndag kväll (men fått lära mig att allt som är nära är inte positivt) så jag fortsatte testa och starkaste utslaget fick jag tisdag kväll (två streck lika starka), testade för säkerhetens skull onsdag på dagen men då var det inte alls starkt.. tempen låg på ca 35.55 som den alltid gör innan äl, även igår onsdag, vaknade idag torsdag och tempen hade höjts 0,5... vilket borde indikera på att äl skett. Är inte det lite för snabbt?! Menar, om positivt äl test tisdag kväll runt 23, så släpper ägget 24-36 h efter det? Och sedan lever ägget ca 12-24 h? Eller är jag helt ute och cyklar med mina beräkningar? Hur som helst menar NC att jag har ägglossning idag, även efter att jag matade in min temphöjning nu på morgonen. Har någon varit med om samma? Vad tror ni?

    Tacksam för alla svar jag kan få // 31- årig barnlängtande tjej

  • Svar på tråden Ägglossning och temperaturhöjning, försent?
  • Thu 12 Sep 2019 17:51
    #1

    Testar du bara på kvällen? Det kan vara bra att testa två eller tre gånger dagligen till man känner att man har koll. Vissa har väldigt kort stegring, på bara några timmar. Om jag utgår ifrån mig själv så skulle jag förutsätta att du hade ÄL onsdag, dagen efter positivt test och dagen innan temphöjning. Från vad jag sett i andra trådar tycker jag att NC i många fall konsekvent sätter ut ÄL en dag för sent. Det är inte för snabbt att släppa ägget dagen efter, vissa som har väldigt kort stegring släpper snarare inom 12 h från första positiva. Om du har testat på dagen vid lunch tex (det kanske du gjorde) och fått positivt då och på kvällen hade jag räknat ca 24 h från första positiva.

    Såvitt jag vet finns det inget som tar hänsyn till hur länge ägget ?lever?, utan det är släppet som gäller så att säga.

Svar på tråden Ägglossning och temperaturhöjning, försent?