• Thu 12 Sep 2019 10:25
    349 visningar
    2 svar
    2
    349

    Gynekologer säger olika saker!!

    Är förvirrad och lite irriterad...!

    Har idag fått höra att jag har pco (på iaf en äggstock). Hon tittade på äggstockarna med vaginalt UL och konstaterade en liten cysta på ena äggstocken (ofarlig som försvinner av sig själv) och små äggblåsor på andra äggstocken, ca 10 st. BARA denna undersökning, inga prover, inget annat och sen ställde hon diagnosen pco på mig.
    Jag har INGA andra symptom. Jag är smal, inga manliga tendenser (vad jag vet), ej överdriven kroppsbehåring osv, bara haft EN mensrubbning i hela mitt liv den senaste månaden varför jag sökte hjälp från början. Har dessutom varit utan hormoner i snart 3 år, utan besvär.

    Tidigare när jag varit på kontroller, senast ett år sedan, har en tidigare konstaterat att jag haft små äggblåsor men att det inte är någon fara utan vanligt och försvinner av sig själv och att allt ser normalt ut.

    Vem ska jag tro och hur vet jag om jag har PCO? Hur får man diagnos? Jag höll ju på börja gråta idag när tanten sa att jag har den diagnosen!! Känner mig helt förtvivlad. 

    Fick med mig en ul bild, kan man skicka den till någon gynekolog för en second opinion??

    Hjälp snälla

  • Svar på tråden Gynekologer säger olika saker!!
  • Thu 12 Sep 2019 10:31
    #1

    Det skadar aldrig att gå och få en andra åsikt. Boka tid någon annanstans du bara, till exempel privat om du har möjlighet till det. Förklara situationen och säg att du vill ha en andra åsikt och gärna UL-undersökning och ta med dig UL-bilden du fick från gyenkologen. Förklara också att du kände dig upprörd och ledsen efter gynekologens diagsnos, då du uppenbarligen inte fick diskutera det eller fick någon desto utförligare information om vad diagnosen innebär. OM det visar sig att du de facto har pco då, så får du förhoppningsvis bättre information och stöd från det andra stället.

  • Thu 12 Sep 2019 15:50
    #2

    Men att ha äggstockstypen PCO är inte detsamma som att ha PCOS, alltså även en hormonavvikelse vilket ofta ger övervikt, ökad behåring och svårt att bli gravid mm

    Jag har fått ?diagnosen? att jag har äggstockstypen PCO, har som långa pärlband med äggblåsor i äggstockarna om man kollar med VUL och har en något längre cykel än vanligt. Men jag har ingen hormonavvikelse och har aldrig haft problem att bli gravid heller.

    Min gyn sa att ofta så märker man inte av det alls att man har just den här äggstockstypen förrän man har andra problem man söker för.

Svar på tråden Gynekologer säger olika saker!!