• Anonym (Jag vill inte)
    Fri 13 Sep 2019 18:42
    1671 visningar
    28 svar
    28
    1671

    Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus

    För femton år sedan blev jag så illa behandlad av Östersunds sjukhus att jag nu är livrädd för att föda där. Då höll jag på att dö för att jag förvägrades hjälp för mitt magsår, som till slut brast. Det gick alltså hål på min buk för att jag inte fick behandling för magsåret. Läkarna gjorde ingen röntgen på min mage trots att jag beskrev alla symptom på magsår. bönade och bad om vård i ett halvår. Jag blev stämplad som hypokondriker och skickades alltid hem utan att få hjälp. Patientskadenämnden konstaterade att "vården" jag fick var så bristfälliga att sjukhuset ska betala skadestånd.

    Jag flyttade från Östersund kort efter akutoperationen av min mage. Jag blev oerhört traumatiserad. Jag har sedan dess varit rädd för att söka vård.

    Nu är jag gravid. Jag måste flytta till barnets pappa i Östersund. Jag kommer alltså att föda på Östersunds sjukhus! Jag är så jävla rädd! Jag vill föda vaginalt, men har läst statistik som visar att Östersunds sjukhus är nr 3 sämst i Sverige på vård av förlossningsskador. Jag har noll förtroende för det där jäkla sjukhuset. De höll på att ta död på mig för femton år sedan och nu ska jag ge dem förtroendet att förlösa mitt barn?

    Min barnmorska förminskar mina känslor. Hon säger att det där hände för femton år sedan och det var inte fråga om förlossning. Hon tycker att jag ska skärpa till mig.

    Vad ska jag göra? Jag har nästan panikångest över tanken på att föda i Östersund!

  • Svar på tråden Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus
  • Fri 13 Sep 2019 18:45
    #1

    Byt BM

  • Fri 13 Sep 2019 18:54
    #2

    Att du har panik är inte ett bra utgångsläge för en förlossning. Din BM har rätt i att det var 15 år sedan och gällde något annat än en förlossning men hon hanterar det inte på rätt sätt eftersom du känner dig förminskad. Hon menar säkert väl och vill lugna dig men du behöver någon dom verkligen hör dig och hjälper dig i detta. Du behöver jobba med din rädsla så du kan föda i lugn. Byt barnmorska och be om hjälp för din förlossningsrädsla.

  • Anonym (Nn)
    Fri 13 Sep 2019 19:13
    #3

    Din bm har ju rätt. Din rädsla är ju helt orimlig. Sök hjälp före förlossningen för dessa känslor kommer absolut inte gynna en god förlossningsupplevelse.

  • Fri 13 Sep 2019 19:29
    #4

    Jag hade riktiga klåpare till kirurg och narkosläkare när jag skulle föda på sjukhuset i min stad. Det var en riktig mardröm!

    Nu när jag är gravid igen vägrar jag föda på mitt närmsta sjukhus och tänker föda i en annan stad. Det har man rätt till! Så mitt råd är att föda i en annan stad. Jag går på MVC i staden jag ska föda och trots att vi får ca 1 timmes bilresa dit är det helt klart värt det!

  • Fri 13 Sep 2019 19:37
    #5
    Kexsmula skrev 2019-09-13 19:29:10 följande:

    Jag hade riktiga klåpare till kirurg och narkosläkare när jag skulle föda på sjukhuset i min stad. Det var en riktig mardröm!

    Nu när jag är gravid igen vägrar jag föda på mitt närmsta sjukhus och tänker föda i en annan stad. Det har man rätt till! Så mitt råd är att föda i en annan stad. Jag går på MVC i staden jag ska föda och trots att vi får ca 1 timmes bilresa dit är det helt klart värt det!


    Fast bor man i Östersund är det mer än en timmes bilresa till ett annat sjukhus så det är kanske lite orealistiskt...
  • Fri 13 Sep 2019 19:39
    #6
    Anonym (Nn) skrev 2019-09-13 19:13:51 följande:

    Din bm har ju rätt. Din rädsla är ju helt orimlig. Sök hjälp före förlossningen för dessa känslor kommer absolut inte gynna en god förlossningsupplevelse.


    Och? Även om rädslan är orimlig så är den något som BM ta på allvar. Om TS behöver stöd för en fobi (som uppstått av förståeliga orsaker) så är det BM uppgift att se till att TS får proffesionellt hjälp istället för att vifta bort hennes rädsla.
    S
  • Fri 13 Sep 2019 19:41
    #7

    Jag har ingen koll på var närmsta sjukhus ligger, men tvivlar på att det rör sig om mer än två timmar med bil. Det är värt en två timmar åktur för en bra förlossning.

  • Fri 13 Sep 2019 19:42
    #8
    Kexsmula skrev 2019-09-13 19:29:10 följande:

    Jag hade riktiga klåpare till kirurg och narkosläkare när jag skulle föda på sjukhuset i min stad. Det var en riktig mardröm!

    Nu när jag är gravid igen vägrar jag föda på mitt närmsta sjukhus och tänker föda i en annan stad. Det har man rätt till! Så mitt råd är att föda i en annan stad. Jag går på MVC i staden jag ska föda och trots att vi får ca 1 timmes bilresa dit är det helt klart värt det!


    Det är 20 mil till närmaste sjukhus, Sundsvall, från Östersund.
  • Anonym (Jag vill inte) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 19:55
    #9
    Drottningen1970 skrev 2019-09-13 18:45:43 följande:

    Byt BM


    Funderar starkt på det. Hon bara viftar bort min oro.
  • Anonym (Jag vill inte) Trådstartaren
    Fri 13 Sep 2019 19:56
    #10
    LoveRain skrev 2019-09-13 18:54:33 följande:

    Att du har panik är inte ett bra utgångsläge för en förlossning. Din BM har rätt i att det var 15 år sedan och gällde något annat än en förlossning men hon hanterar det inte på rätt sätt eftersom du känner dig förminskad. Hon menar säkert väl och vill lugna dig men du behöver någon dom verkligen hör dig och hjälper dig i detta. Du behöver jobba med din rädsla så du kan föda i lugn. Byt barnmorska och be om hjälp för din förlossningsrädsla.


    Jag ska få komma på samtal, väntat länge nu men inte blivit kallad till något sådant ännu.
Svar på tråden Livrädd för att föda på Östersunds sjukhus