• Sat 14 Sep 2019 13:36
    4447 visningar
    7 svar
    7
    4447

    Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?

    Mår så sjukt dåligt på grund av min hud ser ut just nu. Började precis med Rosal P-piller (samma sammansättning som Yasmine) som ska vara bra mot acne.

    Jag har haft jobbig hormonell acne i två år och kände att jag behöver hjälp för att läka acnen. Nu har jag ätit mina p-piller i precis 7 dagar, men har nu fått en rejäl uppblossning med flera stora bölder. Jag ser alltså långt värre ut än innan jag började med p-piller.

    Vad skulle ni gjort om ni var jag? Inväntat bättre resultat? Slutat med tabletterna nu direkt? Bytt p-piller-sort? 

    Har någon varit med om samma sak, men blivit bättre efter uppblossningen med finnar?

    Snälla, berätta hur ni hade gjort! Har panik och vill bara gömma mig inomhus på grund av hur illa min hud ser ut just nu. 

  • Svar på tråden Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?
  • Sat 14 Sep 2019 14:07
    #1

    Hur gammal är du? jag hade acne väldigt länge.
    Har du någon nytta av p-pillerna som preventivmedel?

  • Anonym (Flawl­ess)
    Sat 14 Sep 2019 15:07
    #2

    Jag var i samma sits och Yasmine hjälpte inte mig. Jag bytte till Diane (något krånglar eftersom läkare måste skriva ut, men värt det).

    Idag är min hud helt jävla flawless, det tog något år eftersom jag hade ordentliga märken efter acnen som behövde läka, men idag tror knappt någon på mig när jag berättar det.

    Hoppas du hittar en lösning som passar dig, vet hur jobbigt det är!

  • Sat 14 Sep 2019 15:13
    #3
    Noname00 skrev 2019-09-14 14:07:36 följande:

    Hur gammal är du? jag hade acne väldigt länge.
    Har du någon nytta av p-pillerna som preventivmedel?


    Jag är 27. Hade acne fin hy mellan 18 och 25 när jag åt ppiller, men den senaste två åren utan ppiller har min hy varit kaos.

    Hade det inte varit för acnen hade jag inte ätit ppiller, nej. Är i fast förhållande och vi vill ha barn ihop inom två år, men inte precis just nu. Så min plan var att kunna få några månader med en lugn hy, innan vi evt vill börja skaffa barn. Ångrar dock lite att jag ens började, med tanke på hur min hy ser ut nu.. Blev du av med din acne till slut?
  • Sat 14 Sep 2019 15:15
    #4
    Anonym (Flawless) skrev 2019-09-14 15:07:49 följande:

    Jag var i samma sits och Yasmine hjälpte inte mig. Jag bytte till Diane (något krånglar eftersom läkare måste skriva ut, men värt det).

    Idag är min hud helt jävla flawless, det tog något år eftersom jag hade ordentliga märken efter acnen som behövde läka, men idag tror knappt någon på mig när jag berättar det.

    Hoppas du hittar en lösning som passar dig, vet hur jobbigt det är!


    Tack för ditt svar. Hur länge testade du Yasmine innan du bytte till Diane? 

    Med Diane, blev det bättre med en gång eller fick du någon utrensning först? Ärren kan jag leva med, för de går ju att sminka över i alla fall.
  • Anonym (Flawl­ess)
    Sat 14 Sep 2019 15:19
    #5

    Jag provade först Diane och fick resultat relativt snabbt. Nu är detta många år sedan, men jag vill minnas att nya finnar slutade ploppa upp inom 1-2 månader.

    En del läkare är lite restriktiva med att skriva ut (man får stå på sig och dra en riktigt snyfthistoria för en del), så en läkare propsade på att jag skulle övergå till Yasmine när acnen blivit bättre, men då kom acnen tillbaka i princip direkt så jag bytte snabbt tillbaka.

    Någon läkare har även tyckt att jag kan sluta med det nu eftersom jag "ser så fin ut nu", men jag har provat det och tyvärr kommer allt tillbaka direkt för mig då. Jag har därför varit tydlig med att jag har för avsikt att fortsätta med diane tills den dagen jag vill bli gravid.

    Det är inte kul att se hur acnen kommer tillbaka när det tog upp till två år att få en riktigt fin hud från alla blåmärken och skit den lämnar efter sig.

  • Tue 15 Oct 2019 17:16
    #6

    Ppiller är endast en tillfällig lösning. När man väl slutar så kommer aknen tillbaka. Jag åt själv Diane i 15 år och ångrar mig idag sjukt mycket. Man kan balansera sina hormoner på naturlig väg och på så vis bli av med aknen. 

  • Mon 26 Jul 2021 22:54
    #7

    Hej!

    Jag har samma problem nu. Började med Rosal och min Akne har hittills blivit värre (har ätit i 3 veckor). Hur gick det för dig? Slutade du? Eller fortsatte du och lugnade huden ned sig? Ska jag vänta och "stå ut" eller försöka byta?

Svar på tråden Hjälp mig! P-Piller och acne - vad skulle ni göra?