• Anonym (Ingen relati­on)
    Sun 15 Sep 2019 18:23
    870 visningar
    20 svar
    20
    870

    Relation med syskon tar slut

    Är det någon här som knappt har någon kontakt med era syskon?

    Jag har knappt någon kontakt med min bror. Våra föräldrar är döda och nu ska föräldrarhemmet röjas ur så att det kan säljas. Jag bor i huset under tiden och har knappt fått någon hjälp av brorsan. De enda gångerna vi har kontakt så frågar han hur det går med mäklaren.

    Hur kan han tro att jag ensam ska röja ur ett hus utan han ska hjälpa till? Jag har fått så mycket skäll för allt under de senaste månaderna så jag vågar inte säga något.

    Just nu har jag lust att sälja saker och se till att alla mina föräldrars skulder betalas av och jag tar det som blir över. Varför ska han tror att han inte behöver hjälpa till och få hälften av allt?

  • Svar på tråden Relation med syskon tar slut
  • Sun 15 Sep 2019 18:30
    #1

    Skit i det, säg att mäklaren inte visar huset om det inte är tömt, och du har inte lust mera nu.

  • Sun 15 Sep 2019 18:34
    #2
    +2

    Det är ett dödsbo så du bör absolut inte börja sälja av saker hur som helst! Det kommer enbart slå mot dig själv!

    Utse en boutredningsman eller be tingsrätten göra det. Då kan du diskutera frågan med denne istället. Det rimliga är väl att du får en viss ersättning för att du underhållet och röjer ur dem innan försäljning.

    Behöver du mer råd, köp en timmes rådgivning med en jurist. Kontakt med en sådan kan du få genom begravningsbyrån.

  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 18:35
    #3
    Giftskåneman skrev 2019-09-15 18:30:52 följande:

    Skit i det, säg att mäklaren inte visar huset om det inte är tömt, och du har inte lust mera nu.


    Ja jag får börja göra det. Känns dock rätt skönt när vi inte har någon kontakt.
  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 18:36
    #4
    LoveRain skrev 2019-09-15 18:34:53 följande:

    Det är ett dödsbo så du bör absolut inte börja sälja av saker hur som helst! Det kommer enbart slå mot dig själv!

    Utse en boutredningsman eller be tingsrätten göra det. Då kan du diskutera frågan med denne istället. Det rimliga är väl att du får en viss ersättning för att du underhållet och röjer ur dem innan försäljning.

    Behöver du mer råd, köp en timmes rådgivning med en jurist. Kontakt med en sådan kan du få genom begravningsbyrån.


    Men om lösöret inte finns med i bouppteckningen då? För jag och brorsan har kommit överens om att det ska säljas, slängas och skänkas.
  • Sun 15 Sep 2019 18:40
    #5
    Anonym (Ingen relation) skrev 2019-09-15 18:36:56 följande:
    Men om lösöret inte finns med i bouppteckningen då? För jag och brorsan har kommit överens om att det ska säljas, slängas och skänkas.
    Då tar ni in en firma som utför era önskemål och lägger räkningen i dödsboet. vill du göra det själv får du ta ut ett rimligt arvode för tjänsten från dödsboet, men hur det funkar rent juridiskt får du prata med en jurist om.
  • Sun 15 Sep 2019 18:42
    #6

    Vissa firmor rensar lösöre mot de får sälja det sen

  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 18:42
    #7
    BurningDiamond skrev 2019-09-15 18:40:45 följande:

    Då tar ni in en firma som utför era önskemål och lägger räkningen i dödsboet. vill du göra det själv får du ta ut ett rimligt arvode för tjänsten från dödsboet, men hur det funkar rent juridiskt får du prata med en jurist om.


    Ja det är lika bra att prata med en jurist om det.

    Jag känner att allt är hopplöst när jag inte får någon hjälp av brorsan.
  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Sun 15 Sep 2019 18:44
    #8
    Giftskåneman skrev 2019-09-15 18:42:15 följande:

    Vissa firmor rensar lösöre mot de får sälja det sen


    Jag får kolla runt och se om det finns sådana firmor i närheten. Just nu känner jag mig bara så trött och har ingen energi.
  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 17:17
    #9

    Puff

  • Mon 16 Sep 2019 17:23
    #10

    Om lösöret ändå inte ska vara med i bouppteckningen så kan du kontakta en firma som kommer och hämtar allt. De brukar finnas lite överallt som köper hela dödsbon, pengarna tillfaller så klart dödsboet.

    Sen kan du ju anlita ett städföretag som gör det sista och den räkningen kan du sätta upp på dödsboet du med.

    Att göra allt själv behöver du inte.

  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 18:07
    #11
    möjligt skrev 2019-09-16 17:23:29 följande:

    Om lösöret ändå inte ska vara med i bouppteckningen så kan du kontakta en firma som kommer och hämtar allt. De brukar finnas lite överallt som köper hela dödsbon, pengarna tillfaller så klart dödsboet.

    Sen kan du ju anlita ett städföretag som gör det sista och den räkningen kan du sätta upp på dödsboet du med.

    Att göra allt själv behöver du inte.


    Det är det enda man kan göra. Att kontakta någon firma som tar det de vill ha och säljer det.

    Att min bror tror att jag ska göra allt är ju helt galet men har hört att det finns andra familjer som det har hänt liknande.

    Jag är helt slut och orkar inte dra detta tunga last längre.
  • Anonym (L)
    Mon 16 Sep 2019 18:11
    #12

    Du måste inte heller göra det. Hyr in en firma som fixar, så fakturerar de dödsboet.

  • Anonym (L)
    Mon 16 Sep 2019 18:12
    #13

    Beklagar sorgen förresten.

  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 19:25
    #14
    Anonym (L) skrev 2019-09-16 18:11:09 följande:

    Du måste inte heller göra det. Hyr in en firma som fixar, så fakturerar de dödsboet.


    Anonym (L) skrev 2019-09-16 18:12:30 följande:

    Beklagar sorgen förresten.


    Absolut är det inget jag måste göra. Men trodde inte att detta kunde hända heller. Att jag inte får någon hjälp av den jag trodde skulle hjälpa.

    Att pappa dog var en katastrof för det gick så snabbt. Han låg på sjukhus sista veckan och de ringde på morgonen och sa att han var sämre. 2 timmar senare fick jag dödsbudet via telefon. Tur att jag inte hann dit för han somnade in 10-15 minuter efter första telefonsamtalet.

    Tack!
  • Anonym (Que)
    Mon 16 Sep 2019 20:10
    #15
    Anonym (Ingen relation) skrev 2019-09-16 19:25:10 följande:

    Absolut är det inget jag måste göra. Men trodde inte att detta kunde hända heller. Att jag inte får någon hjälp av den jag trodde skulle hjälpa.

    Att pappa dog var en katastrof för det gick så snabbt. Han låg på sjukhus sista veckan och de ringde på morgonen och sa att han var sämre. 2 timmar senare fick jag dödsbudet via telefon. Tur att jag inte hann dit för han somnade in 10-15 minuter efter första telefonsamtalet.

    Tack!


    Menar du tur att du hann dit? Varför var det annars tur att du inte hann dit?

    Beklagar sorgen hursomhelst! Och gör som de skriver ovan. Nästa gång din bror undrar hur det går så säger du att du lagt det i andras händer och han kontaktas när det behövs och är klart.
  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 20:42
    #16
    Anonym (Que) skrev 2019-09-16 20:10:42 följande:

    Menar du tur att du hann dit? Varför var det annars tur att du inte hann dit?

    Beklagar sorgen hursomhelst! Och gör som de skriver ovan. Nästa gång din bror undrar hur det går så säger du att du lagt det i andras händer och han kontaktas när det behövs och är klart.


    Det skulle ha tagit mig 1-1,5 timme att ta mig till sjukhuset och han dog 10-15 efter att de hade ringt mig första gången. Då hade jag fått dödsbudet när jag kom dit och fick sörja ensam. Nu hade jag istället människor, som jag känner, runt omkring mig som kunde trösta mig. Då kunde jag och min bror åka dit några timmar senare och ta farväl ihop. Det var så jag menade. Att jag inte stressade dit. Förstår du vad jag menar?
  • Anonym (K)
    Mon 16 Sep 2019 20:44
    #17

    Informera honom att antingen hjälper han till eller så får du anlita folk som fixar och deras lön betalas från arvet.

    Du ska såklart inte göra allt jobb ensam.

  • Anonym (Ingen relati­on) Trådstartaren
    Mon 16 Sep 2019 20:49
    #18
    Anonym (K) skrev 2019-09-16 20:44:39 följande:

    Informera honom att antingen hjälper han till eller så får du anlita folk som fixar och deras lön betalas från arvet.

    Du ska såklart inte göra allt jobb ensam.


    Nej jag vet. Han tycker att eftersom jag bor i huset så kan jag göra allt. Har redan gjort mycket av det praktiska men jag får kolla runt bland företag som hanterar dödsbon och få ut pengar för sakerna. Sedan får ett städbolag ta resten.
  • Anonym (K)
    Mon 16 Sep 2019 20:57
    #19
    Anonym (Ingen relation) skrev 2019-09-16 20:49:04 följande:

    Nej jag vet. Han tycker att eftersom jag bor i huset så kan jag göra allt. Har redan gjort mycket av det praktiska men jag får kolla runt bland företag som hanterar dödsbon och få ut pengar för sakerna. Sedan får ett städbolag ta resten.


    Han får tycka vad han vill , men du får tycka annorlunda.

    Han är bra fräck...
  • Mon 16 Sep 2019 21:45
    #20
    Anonym (Ingen relation) skrev 2019-09-16 20:49:04 följande:
    Nej jag vet. Han tycker att eftersom jag bor i huset så kan jag göra allt. Har redan gjort mycket av det praktiska men jag får kolla runt bland företag som hanterar dödsbon och få ut pengar för sakerna. Sedan får ett städbolag ta resten.
    Han får väl tycka vad han vill. Om han inte är på plats och axlar sin del av ansvaret så ser jag inte riktigt vad han kan göra mer än att gnälla.
Svar på tråden Relation med syskon tar slut